"Hur kan vissa djur överleva extrem kyla och hetta?"
De kan det på grund av
anpassning.
Fitness (från engelska: fitness, ungefär "lämplighet", "lämpning") innebär grad av genetisk anpassning till en biologisk miljö och är ett inom evolutionsbiologin fundamentalt begrepp.
Det avser den individ som är mest välanpassad till den rådande miljön och som då också har störst sannolikhet att föra sina gener vidare
Evolutionen drivs "framåt" till stor del av mutationer. De flesta mutationer är indifferenta - de ger vare sig för- eller nackdel till individens fitness.
Bland de mutationer som på ett betydande sätt påverkar individens fitness dominerar de som ger en låg fitness.
Dessa förstör ritningen till ett funktionellt protein (t.ex. albinism). Den nya (muterade) allelen är därför vanligtvis sämre än originalet på att utföra den uppgift som är "tänkt". Individer med mutationen kommer därför ha sämre förmåga att överleva och fortplanta sig, och genom detta kommer den muterade allelen att minska sin frekvens i genpoolen och på sikt eventuellt försvinna (beroende på dess genomslag (recessiv / dominant) och hur pass negativ fitness den i kontext ger bäraren).
En fördelaktig mutation är ovanlig men ger bäraren högre fitness. Därför kommer denna genvariant att etablera sig och öka i frekvens i populationens kommande generationer. Ju högre fitness en allel har desto snabbare tar den över i genpoolen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fitness_(biologi)
Citat:
Ursprungligen postat av
WP52
Det är inte samma pingviner i varmare klimat som i kallare klimat. De arter som lever på Antarktis klarar sig inte i tropiskt klimat och vice versa.
Vart isbjörnar lever i varmare klimat vetefan, där får någon annan upplysa mig. De finns bara i delar av Arktis så vitt jag vet.
Verkar som att jag missförstod TS. Trodde TS syftade på förmågan att överleva det ena
eller det andra.
Du har givetvis rätt. TS har fått detta om bakfoten.