Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-02, 23:47
Medlem
Pingviner och isbjörnar klarar sig bra både i varma och kalla klimat, men om man inte fryser ihjäl i 70 minus - hur kan man då undvika total överhettning i 30 plus? Kan inte detta liknas vid att gå runt i extremt varma vinterkläder mitt i sommaren? Hade ju varit outhärdligt...
Citera
2024-10-02, 23:56
Medlem
Bone Collectors avatar
"Hur kan vissa djur överleva extrem kyla och hetta?"

De kan det på grund av anpassning.
Fitness (från engelska: fitness, ungefär "lämplighet", "lämpning") innebär grad av genetisk anpassning till en biologisk miljö och är ett inom evolutionsbiologin fundamentalt begrepp.
Det avser den individ som är mest välanpassad till den rådande miljön och som då också har störst sannolikhet att föra sina gener vidare

Evolutionen drivs "framåt" till stor del av mutationer. De flesta mutationer är indifferenta - de ger vare sig för- eller nackdel till individens fitness.
Bland de mutationer som på ett betydande sätt påverkar individens fitness dominerar de som ger en låg fitness.
Dessa förstör ritningen till ett funktionellt protein (t.ex. albinism). Den nya (muterade) allelen är därför vanligtvis sämre än originalet på att utföra den uppgift som är "tänkt". Individer med mutationen kommer därför ha sämre förmåga att överleva och fortplanta sig, och genom detta kommer den muterade allelen att minska sin frekvens i genpoolen och på sikt eventuellt försvinna (beroende på dess genomslag (recessiv / dominant) och hur pass negativ fitness den i kontext ger bäraren).
En fördelaktig mutation är ovanlig men ger bäraren högre fitness. Därför kommer denna genvariant att etablera sig och öka i frekvens i populationens kommande generationer. Ju högre fitness en allel har desto snabbare tar den över i genpoolen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fitness_(biologi)
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Det är inte samma pingviner i varmare klimat som i kallare klimat. De arter som lever på Antarktis klarar sig inte i tropiskt klimat och vice versa.

Vart isbjörnar lever i varmare klimat vetefan, där får någon annan upplysa mig. De finns bara i delar av Arktis så vitt jag vet.
Verkar som att jag missförstod TS. Trodde TS syftade på förmågan att överleva det ena eller det andra.

Du har givetvis rätt. TS har fått detta om bakfoten.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-10-03 kl. 00:13.
Citera
2024-10-03, 00:01
Medlem
Det är inte samma pingviner i varmare klimat som i kallare klimat. De arter som lever på Antarktis klarar sig inte i tropiskt klimat och vice versa.

Vart isbjörnar lever i varmare klimat vetefan, där får någon annan upplysa mig. De finns bara i delar av Arktis så vitt jag vet.
Citera
2024-10-03, 00:37
Medlem
pn222jws avatar
Grodor kan bli 90% stelfrusna - och överleva vintern...om man hittar en genomfrusen ska man inte "hjälpa" genom att ta in i värme - låt den vara.
Citera
2024-10-03, 00:52
Avstängd
OneTaps avatar
pälsen isolerar så kylan hålls ute på vintern o likaså stängs värmen ute på sommaren :P
Citera
2024-10-03, 01:39
Medlem
maktspels avatar
Alligatorer gillar varmt klimat, men i fruset vatten såsom i Texas sticker de nosen ovanför ytan och sedan går resten av kroppen i någon typ av i dvala. Men de är kallblodiga så de kan kanske inte var det TS letade efter.
Citera
2024-10-03, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Skansen har haft isbjörnar, och Kolmården hade fram till 2012 då de flyttades till Danmark.

Om de trivdes eller svettades framgår inte.
Sveriges sista isbjörnar tre stycken som bor i Kolmårdens Djurpark flyttar. I början av november flyttas de till en nybyggd anläggning i Danmark.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...rnarna-flyttar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in