Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag gissar även att Ericsson inser att behovet av kontorslokaler minskar eftersom fler jobbar hemifrån så i vissa fall kan det vara fråga om att helt enkelt göra sig av med kostnader.
Framförallt så vill man nog hitta möjligheter att ta emot externa konsulter och företagsgäster som då ska slippa uppleva det sociala förfallet som skett kring Kista. Ericsson hade/har problem med detta i många år nu och ingenting händer ju för att göra det bättre så uppenbart hjälper det inte att ta upp ämnet, då är det bara att flytta.
Socialt förfall eller ej. Området är som sagt tidigare väldigt oattraktivt. Skillnaden mot firmans tidigare hemvist Telefonplan är enorm. Bara en massa betong, beige, grått,vitt och tråkiga betong-och glasbyggnader. Ingen rörelse kvällstid på många platser gör nog för bra rånmöjligheter. Tyst och isolerat.
Skulle nån arbetsgivare vilja att jag satt några dagar i veckan på ett kontor i Kista hade jag inte gått med på det med mindre än någon tusenlapp om dagen i straffpeng.
Minns när jag avslutat studierna, jublade verkligen internt över att jag aldrig skulle behöva sätta min fot i området igen. Nu blev det inte riktigt så utan mera personliga skäl gjorde att jag sökte mig till Kista-Rinkebyområdet ett tag, varje gång man var inne i faktiska Kista krängde det dock i både skallen och maggropen. De enda platser som är mera deperimerande i Stockholm är möjligtvis Tensta och Fittja. Rinkeby inte fullt lika illa.