2024-10-03, 14:04
Medlem
Hur vanligt är det att pensionärer har bolåneskulder?

Det måste ju alla ha som säger:

Jag kommer aldrig att amortera bort lånen på min bostad.

Förr var ju pensionärernas bolån boramorterade 5-10 år före
pensionen* - hur ser skulderna på bolån för äldre ut idag?

*o de som hade modell större bolån kvar vid pension var
tvungna att sälja eller rockera till underliggande generation(er)
Citera
2024-10-03, 14:10
Medlem
I storstäder är det nog väldigt vanligt, om man inte bytt ner sig till mindre boende, de med stora bolån har också haft höga löner och får höga pensioner och kan säkert få det att rulla trots att de bor kvar i stor lägenhet/villa.
Sen är det många som har både aktiesparande och bolån samtidigt
Citera
2024-10-03, 14:15
Medlem
Vet inte om det börjat ses än: Men det kommer nog snart.
Själv räknar jag med pesnion om 9år: Har laggt upp min amorteringsplan så jag har amorterat ner till 0 till min pension:
Även om jag kan amortera av allt redan idag.
Ursprungligen hade jag tänkt mig en buffert på ca. 10år men en flytt för 8år sen satte stopp för det.
Men många jag känner i min egen ålder ligger kvar med ganska höga bolån, och många av desa har inte heller en stor buffert investerat kapital.
Sen tror jag många nog räknar med att de kan fortsätta betala räntor även efter pensionen.
Har du 1 miljon i bolån och kanske 3000/månad i drift avgift så har du lägre utgifter per månad jämfört med att hyra en bostad.
Men jag kan tänka mig måga kräknar med att skala ner sitt boende i samband med pension.
Citera
2024-10-03, 14:19
Medlem
Trixtons avatar
Jag kommer säkert att ha lån när jag är pensionär. Inte för att jag är nära pension, men jag har inga planer på att amortera av bolånet. Räntan är inte så farlig om man har annat som man vill göra med pengarna än att binda dem i en fastighet.
Citera
2024-10-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur vanligt är det att pensionärer har bolåneskulder?

Det måste ju alla ha som säger:

Jag kommer aldrig att amortera bort lånen på min bostad.

Förr var ju pensionärernas bolån boramorterade 5-10 år före
pensionen* - hur ser skulderna på bolån för äldre ut idag?

*o de som hade modell större bolån kvar vid pension var
tvungna att sälja eller rockera till underliggande generation(er)

Vad jag förstått har även folk födda typ på 50-talet ryckts med i renovering-och-fixar-svängen. Då pantar man på huset för ett nytt kök, fint badrum och allt man vill ha.

Så även äldre kan sitta med bolån, trots att de bott i villan i 30-40 år. 50-talisterna har väl gått i pension nu om jag räknar rätt.

Här tycks finnas lite statistik:

https://lotsia.se/vilka-generationer...st-och-varfor/

Hittar inget datum.
Citera
2024-10-03, 20:05
Medlem
Kommer att ha grundlånet kvar när jag går i pension, men frugan jobbar 7-8 år till efter mig, då river vi av det lånet också.

Kan betala av det tidigare, men kommer att prioritera att spara och placera först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in