2024-12-28, 12:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
.

Problemet är att jag har redan 20% svenska småbolag och 15% fastigheter. Valde att stanna kvar för några år sedan när fastigheter och småbolag gick ner. Men visst jag kan öka exponeringen ännu mera.

Aha. Jag skulle nog inte rekommendera större andel än så, om man inte är beredd att ta den ökade risken som en mer koncentrerad portfölj innebär. Allt behöver iofs inte vara svenska fastigheter, vi har t.ex. Swedbank Robur Fastighet som är en global fastighetsfond med en stor portion svenska bolag (58 % USA, 22 % Sverige) och det finns även några nordiska fonder som dock i nuläget nästan enbart består av svenska fastighetsbolag.

Många bedömare tror att amerikanska småbolag kommer att få en bra utveckling under 2025, så det kan vara ett sätt att sprida riskerna (och möjligheterna) inom småbolagssektorn. Även här har Swedbank en bra fond i form av Swedbank Robur Small Cap USA.

Jag äger själv de båda nämnda fonderna, ska tilläggas.
Citera
2025-01-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Aha. Jag skulle nog inte rekommendera större andel än så, om man inte är beredd att ta den ökade risken som en mer koncentrerad portfölj innebär. Allt behöver iofs inte vara svenska fastigheter, vi har t.ex. Swedbank Robur Fastighet som är en global fastighetsfond med en stor portion svenska bolag (58 % USA, 22 % Sverige) och det finns även några nordiska fonder som dock i nuläget nästan enbart består av svenska fastighetsbolag.

Många bedömare tror att amerikanska småbolag kommer att få en bra utveckling under 2025, så det kan vara ett sätt att sprida riskerna (och möjligheterna) inom småbolagssektorn. Även här har Swedbank en bra fond i form av Swedbank Robur Small Cap USA.

Jag äger själv de båda nämnda fonderna, ska tilläggas.

Tack för svar. Funderar på Swedbank small cap. Har köpt en Indien EFT istället för ytterligare kapital til svenska småbolagsfonder.
Citera
2025-01-01, 23:18
Avstängd
eatmypoos avatar
USA är på dekis sen länge. Jag har slutat investera i globalfonder av samma anledning. Bättre köpa fonder som satsar på Sverige, Norden och Europa. Jag har själv investerat stort i danska fonder för att Danmark förväntas få hög tillväxt många år framåt.
Citera
2025-01-02, 00:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tack för svar. Funderar på Swedbank small cap. Har köpt en Indien EFT istället för ytterligare kapital til svenska småbolagsfonder.

Jag tror mycket på Indien på sikt, men den indiska börsen har gått mycket bra under en längre tid nu och somliga bedömare menar att den börjar bli dyr. På längre sikt är dock potentialen enorm i världens folkrikaste land. Utöver den breda Allianz India Equity har jag även en fond med mellanstora bolag, Kotak India Midcap, i min tjänstepension och därtill en ETF, HanETF INQQ India Internet, som är lite mer av en chansning men som rimligtvis även den har stor potential i takt med att landet digitaliseras och internethandel blir vanligare.

http://www.avanza.se/fonder/om-fonde...-equity-at-usd

https://www.skandia.se/spara-pension...0863494851/USD

http://www.avanza.se/borshandlade-pr...cits-etf---acc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in