Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-05, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Öhhh.. grattis?
Du har i slutet av 2024 kommit på att företag köper billigt från kina och andra länder och säljer dyrare.
Vad ska diskuteras, att du är bakom flötet?

Inget illa menat, men detta har väl alla vetat om i snart 20 års tid?
ALLA företag gör samma, inte bara inom elektronik.
Kolla typ alla kontorstolar på Jysk bl.a, typ alla billiga möbler och så vidare.

Att du sedan drar in med "deltaco har köpts upp" när det är huvudföretaget som slår ihop två dotterbolag är ju bara för roligt också

Det är knappast alla företag som köper in Kina-produkter och sätter egen logga på. Eller menar du att alla "vet om" att det inte är Apple som utvecklat iPhone eller Samsung som utvecklat Galaxy? Alla "vet" att de bolagen saknar egna ingenjörer utan bara köper in någon Kina-produkt och trycker dit egen logga?

Det är bra att det tas upp vilka bolag som gör så. Jag kände inte till Nördic sedan innan, men det är värdefull information nästa gång jag handlar att Nördic trots sina lite högre priser inte är annorlunda än att köpa en Kina-kabel på Clas Ohlson eller Kjell.
Citera
2024-10-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledigpolis
Det är knappast alla företag som köper in Kina-produkter och sätter egen logga på. Eller menar du att alla "vet om" att det inte är Apple som utvecklat iPhone eller Samsung som utvecklat Galaxy? Alla "vet" att de bolagen saknar egna ingenjörer utan bara köper in någon Kina-produkt och trycker dit egen logga?

Det är bra att det tas upp vilka bolag som gör så. Jag kände inte till Nördic sedan innan, men det är värdefull information nästa gång jag handlar att Nördic trots sina lite högre priser inte är annorlunda än att köpa en Kina-kabel på Clas Ohlson eller Kjell.

Varenda liten sak du tar på i en butik är billigt kina skit.
ICA, LIDL, Kjell, Clas, Jula, Biltema, kan fortsätta i all evighet.
Billiga skit halsband och ringar från guldfynd, skit klockorna från ur&penn, alla tusentals skitprodukter man kan köpa och de sätter din företags logga på osv osv.
Hur är detta någonting nytt?

ALLA bolag som säljer kablage och liknande säljer kina saker, förutom ett fåtal som säljer exklusiva kablar.
Skillnaden är att när du köper från ett stort företag (likt Deltaco, nördic osv) så vet du om att det är en större kvalitetskontroll.

"Alla" med en välfungerande hjärna vet om detta.
Senast redigerad av MrSvensson 2024-10-05 kl. 11:18.
Citera
2024-10-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Varenda liten sak du tar på i en butik är billigt kina skit.
ICA, LIDL, Kjell, Clas, Jula, Biltema, kan fortsätta i all evighet.
Billiga skit halsband och ringar från guldfynd, skit klockorna från ur&penn, alla tusentals skitprodukter man kan köpa och de sätter din företags logga på osv osv.
Hur är detta någonting nytt?

ALLA bolag som säljer kablage och liknande säljer kina saker, förutom ett fåtal som säljer exklusiva kablar.
Skillnaden är att när du köper från ett stort företag (likt Deltaco, nördic osv) så vet du om att det är en större kvalitetskontroll.

"Alla" med en välfungerande hjärna vet om detta.

Tycker du detta om Nördic är ointressant så finns det andra trådar för dig.

Att alla bolag sysslar med detta är knappast sant. Finns brands som utvecklar egna kablar och inte köper in Kina-kablar med egen logga på.
Citera
2024-10-07, 11:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag tänker att det ändå är lite skillnad på företag som Clas Ohlson och Kjell & co. Eller jag hoppas det i alla fall. Någon slags kvalitetskontroll lär de väl göra på produkter som de säljer i eget namn? Jag antar också att de har lite närmre kontakt med sina leverantörer än att de bara fyller i antal och klickar på köp på Aliaba.
Eller har jag fel?
Citera
2024-10-07, 13:51
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Till exempel så kostade en Sata kabel 150 kr på Kjell & Company. På Aliexpress så fick jag en 8-pack för hälften inklusive frakt.
Just kablar har butikerna stor marginal på. Det är nästan ett specialfall. Du betalar för tillgängligheten. Eller medelklassen betalar för tillgängligheten, jag letar i elektronikåtervinningen.

Vad gäller produkter som HDMI-switchar och allt vad det kan vara. Ja, det är billigare att importera från Kina själv, men det tar tid och du får göra all kvalitetskontroll själv. Hos Classe är det enkelt att få varan utbytt om det skulle vara något problem.

Rena drop-ship-"butiker" är en annan sak. De lockar med lågt pris (i förhållande till normala svenska butiker) och drar nytta av att Svensson inte vet bättre.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-10-07 kl. 13:55.
Citera
2024-10-10, 07:58
Medlem
ValkPaddas avatar
Rolig tråd haha.

Den enda skillnaden mellan Nördic som köper via Alibaba och dom riktigt stora företagen är att jättarna har närmare samarbeten med kineserna. Dom beställer t.ex produkter utifrån egna specifikationer som kineserna lovar att inte sälja till någon annan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in