Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-05, 20:46
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Pröva mindre auktionsverk som det kan finnas allt möjligt kul hos.
Det finns mängder av företag på Tradera också....

Tror inte några myntjudar som har auktioner säljer bullion ens i närheten av de rimliga priser tavex och Liberrt silver har. Sen finns det även utländska handlar du hittar på nätet väldigt lätt. Jag har köpt av minst fem utländska handlaren, tavex, liberty silver och hundratalet privatpersoner på tradera och aldrig blivit lurad. De enda felen jag har gjort på tradera är att jag har läst annonser lite för dåligt ibland. Så jag tycker du inte ska döma ut tradera som har ett omdömessystem som är helt okej.

Gäller det myntsamlade av äldre mynt av kvalite så är det väl dock lätt att bli blåst när det kommer till vilken kvalite ett mynt har.

Du som har lite koll på att handla guld, en fråga? Om man t.ex. vill köpa guld för att låta tillverka en ring billigast möjligt, vad tror du är bästa sättet? Köpa skrotguld från Kaplans eller hur hade du gjort?
Citera
2024-10-05, 21:13
Medlem
LitteraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Toppenbra, är den en sida liknande www.barnebys.se? Som har med alla andra auktionshus?

Ja, klickar du på de olika mynten på min länk ser du att det är olika auktionshus. Observera att det tillkommer 25 % moms på slutpriset samt 80 kr slagavgift.
Citera
2024-10-05, 21:27
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitteraX
Ja, klickar du på de olika mynten på min länk ser du att det är olika auktionshus. Observera att det tillkommer 25 % moms på slutpriset samt 80 kr slagavgift.

Ja, det tillkommer +25% på slutpriset (inkl.moms) + 80 sek slagavgift. Dvs. runt 6000 sek är vad man max kan betala för att landa runt 7500-7600 sek inkl. allt för ett Oscar II 20 kronors guldmynt. Dvs. där det ofta landar på Tradera.
Citera
2024-10-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Du som har lite koll på att handla guld, en fråga? Om man t.ex. vill köpa guld för att låta tillverka en ring billigast möjligt, vad tror du är bästa sättet? Köpa skrotguld från Kaplans eller hur hade du gjort?

Jag var inne på att få en sån där torshammare(ganska WT, men mest en kul grej) många har i silver i guld häromåret. Min plan var att gå till någon med kunskapen och säga "gör det här, jag kan betala med guld också om du vill". Det bästa är väl om du frågar den guldsmeden som ska göra ringen, jag gör en okvalificerad gissning att arbetet blir dyrare än guldåtgången om du inte ska ha något riktigt osmakligt stor pjäs.
Citera
2024-10-05, 22:14
Avstängd
HRTs avatar
Den som köpte 99,9 % guldmynt 1 oz för ett år sedan köpte för ca 21-22000 SEK / mynt...
Nu är samma mynt i 29000...
Guldmynt /Guld omfattas inte av moms däremot silver
Så högt som guldet är nu kommer jag inte ihåg ens om de varit högre?
Så om du handlat för 1-5 år sedan hade du gjort klipp nu knappast

Även silver 99,9 % har gått upp på ett år, då kostade 1 oz mynt ca 220 sek nu ligger de på 450-550 sek styck.
Ibland säljs mynt på blocket, man kan tjäna kanske 2000 sek där.
Tveksamt att det kommer stiga mycket mer

så de stora klippen gjorde de som köptes när det var lågt pris.
1 kg silvertacka för ca 1-2 år sedan låg på ca 8000 sek nu på nästan 16000 sek
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in