• 1
  • 2
2024-10-05, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Hej och tack för ditt svar!

Ja, jag vet att det är otroligt dumt att säga upp sig och inte ha något jobb efteråt... Dock är det så att jag tänkt vidareutbilda mig via yrkesutbildning och vill bara kolla ifall man har rätt till a-kassa ifall det sker som jag skrev i första posten. Det är mer att jag vill själv försäkra mig att jag har den formen av säkerhet IFALL något skulle gå snett och jag kanske måste hoppa av kursen eller liknande.

Jag pratade med A-kassan idag men kvinnan lät osäker, hon sa att dom måste göra en utredning då när jag ansöker osv. Samt att hon även pratade om en reform hos a-kassan vilket också gjorde henne osäker. Därför tänkte jag kolla ifall någon varit med om liknande här.

Detta är mest bara som en plan C liksom, om allt skiter sig... Så vill jag gärna veta om jag kanske kan få hjälp av a-kassan. Dock är ju mitt mål att utbilda mig och jobba.

Edit: Jag skulle lägga undan lite pengar som jag isåfall får använda under den tid jag är utesluten ur akassan (3-4månader) och akassan kickar in.

Mvh
A-kassan har 2 solklara krav, du ska lämna in arbetsgivarintyg samt att du är inskriven på arbetsförmedlingen....
Citera
2024-10-05, 16:30
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Hej och tack för ditt svar!

Ja, jag vet att det är otroligt dumt att säga upp sig och inte ha något jobb efteråt... Dock är det så att jag tänkt vidareutbilda mig via yrkesutbildning och vill bara kolla ifall man har rätt till a-kassa ifall det sker som jag skrev i första posten. Det är mer att jag vill själv försäkra mig att jag har den formen av säkerhet IFALL något skulle gå snett och jag kanske måste hoppa av kursen eller liknande.

Jag pratade med A-kassan idag men kvinnan lät osäker, hon sa att dom måste göra en utredning då när jag ansöker osv. Samt att hon även pratade om en reform hos a-kassan vilket också gjorde henne osäker. Därför tänkte jag kolla ifall någon varit med om liknande här.

Detta är mest bara som en plan C liksom, om allt skiter sig... Så vill jag gärna veta om jag kanske kan få hjälp av a-kassan. Dock är ju mitt mål att utbilda mig och jobba.

Edit: Jag skulle lägga undan lite pengar som jag isåfall får använda under den tid jag är utesluten ur akassan (3-4månader) och akassan kickar in.

Mvh

Vilken A-kassa har du?
Alla betalar olika.
Är det alfakassan,
så kan du anmäla arbetslöshet hos
AF,vilket du skall göra ändå.

Kanske kan löna sig att gå med i
deras program rusta och matcha,
jag får mer pengar därifrån,
än vad jag fick från a-kassa.

Ev måste du vara utan jobb i minst
6 månader för att få delta i detta
program,ring AF och fråga.
Citera
2024-10-05, 16:42
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det är enklare att du frågar den A-kassa du är medlem i, då har du även ett "bevis" du kan spara ifall det skulle bli problem när dagen väl kommer. Heltidsstudier ska klassas som överhoppningsbar tid och det scenario du listar bör tillåta dig A-kassa, i det första fallet där du säger upp dig och börjar studera 2 år så bör du även slippa 45 dagars avstängning då denna avskrivs efter 112 kalenderdagar.

Som vanligt otroligt efterblivna svar från andra i tråden.
Citera
2024-10-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det är enklare att du frågar den A-kassa du är medlem i, då har du även ett "bevis" du kan spara ifall det skulle bli problem när dagen väl kommer. Heltidsstudier ska klassas som överhoppningsbar tid och det scenario du listar bör tillåta dig A-kassa, i det första fallet där du säger upp dig och börjar studera 2 år så bör du även slippa 45 dagars avstängning då denna avskrivs efter 112 kalenderdagar.

Som vanligt otroligt efterblivna svar från andra i tråden.

Tack för svar!

Jag har ringt min A-kassa (IF Metall) men kvinnan vill inte ge mig några ''raka'' svar utan hänvisar till att dom måste göra en utredning osv... Jag har liksom betalat A-kassan i 12år utan avbrott så tycker väl nånstans att man kan ta sig tiden att försöka svara på ens fråga...

Jag ska testa ringa dom igen till veckan och försöka förklara min situation bättre och kanske får hjälp då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in