Citat:
Det r gott och vl, men det betyder inte nt mer n att du sett ett grnt skimrande sken.Makyo brukar det kallas i zen, om man sker meningar som inte finns. Sk p the makyo of me om du vill lsa mer om det.
Citat:
N. Det r som att genomskda jultomten. Inga fyrverkerier.
Ursprungligen postat av Bubblans
Och en undran jag har r om allt glittrar och knns underbart vid upplysning?
Dremot kan det knnas s som du beskriver vid ssongsbaserad mani exempelvis, som kan ta mer eller mindre starkt uttryck.
Citat:
Jo, nstan ingen.
Det r nog vldigt f som kan/kommer uppn upplysning. Drfr kan man bara spekulera.
Men alla skulle kunna f ett hgre medvetande.
Men alla skulle kunna f ett hgre medvetande.
Vet inte vad du menar med "hgre medvetande," men om jag vore du hade jag frgat mig sjlv vad det ska vara bra fr. Om det r bra fr nt man tycker r viktigt, kr hrt.
Vad gller upplysning s r det inte av vikt vare sig man har tankar om nt hgre eller lgre. Det r i s fall ett hinder snarare n nt annat.
Citat:
Det tvivlar jag p. Att ska trygghet i andra r ngot man gr frn rdsla.
Jag gr igenom ett andligt uppvaknande och sker andra att filosofera med.
Andligt uppvaknande r mer som att ska sig sjlv, och r snarare ngot som grs frn missnje eller envishet eller ilska eller dylikt.
Citat:
Tro r motsatsen till att vara vaken. Inget fel med det, men det r hjlpsamt att vara s direkt som mjligt nr det handlar om vilken riktning ens liv ska ha.
Alltid velat veta mer och varit nyfiken p livet.
Och r nyfiken p vad andra tror p och varfr de tror p det
Och r nyfiken p vad andra tror p och varfr de tror p det
Om du tror att du kommer trilla in i ett andligt uppvaknande s kommer du slsa mycket tid p det, och eventuellt f ett slags uppvaknande som pminner mer om att f en hink kallvatten ver sig.