Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-07, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Angående låga födelsetal så kan vi lösa det genom att föda upp barn i provrör som i romanen du sköna nya värld

En av mina favoritdystopier!

Väntar bara på att få litet soma!

Hej, om robotarna kan sköta allt, varför ens avla nya kloner av köttmassa?
Citera
2024-11-13, 10:44
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Av alla varelser på jorden, är inte människorna de mest underlägsna?
Vi är det enda djuret på jorden som betalar för att leva här. Alla vilda djur är allt de kan vara helt utan kläder eller övriga materiella/finansiella tillgångar.

Samtidigt har vi förmågan att resonera om just detta... Om det nu har något värde...
Citera
2024-11-13, 13:39
Medlem
Citat:
Dessutom är människor de enda varelser som straffas för att ha sex. Djur har inget begrepp om våldtäkt.
Det finns djur som anser det fel att ha sex om den kvinliga inte är med på det.
T ex bland elefanter finns det både skitstövlar och schysta.
En liten "tonårstjej" råkade först ut för en skit, så våldsam att hon t o m bröt en fot.
Sedan letade mamman upp en snäll, som tog det försiktigt.

En del arter är t o m mycket bättre än snittmänniskan på relationer
De har livstidslånga relationer. T ex svanar har jag för mig.
Citera
2024-11-14, 04:12
Medlem
Citat:
Till exempel föder kackerlackor tusentals varelser innan de dör. Hundar, katter och fåglar föder också minst dussintals barn och dör sedan.

De flesta länder på jorden har låga födelsetal, och de flesta människor har färre än två barn under sin livstid.

Dessutom är människor de enda varelser som straffas för att ha sex. Djur har inget begrepp om våldtäkt. Djurens mål är att ha sex under häckningssäsongen och producera fler varelser.

Kännetecken för levande varelser är att få fler barn och replikera deras gener Men när jag ser att bara människor har färre än två barn och undviker förlossning, känner jag att människor är underlägsna varelser med någon defekt. Till exempel dödade jag nyligen en kackerlacka, och kackerlackan lade ägg innan hon dog. Jag blev chockad när jag såg det.

När jag såg att även sådana obetydliga varelser försökte reproducera sina egna gener och föröka sig kände jag att människor var så underlägsna.

Med tanke på att de flesta länder på jorden för närvarande upplever sjunkande fertilitetstal, kommer alla civilisationer att kollapsa i framtiden på grund av låga födelsetal. Det är som ett förutbestämt öde. Är inte människor de enda levande varelserna som går under för att de inte kan få barn?

Hur kan detta anses vara överlägset? Det här känns som en underlägsen livsform.

Ditt förakt betyder ingenting: sett till total biomassa (det vore väl litet förmätet att jämföra oss med fruktflugorna vad gäller antal individer?) är människan den näst största djurarten på jorden! Knapp tvåa efter kon, som vi till största delen föder med våra händers och maskiners arbete, då vi utrotat dess frilevande stamform, uroxen!

Är du ledsen att vi inte förökar oss ännu fortare?
Citera
2024-11-14, 16:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Först - vilken måttstock?

Om det gäller antalet avkommor en individ kan framställa - ja, då är vi underlägsna många andra djur.

Om det gäller påverkan på vår omgivning - nja, då ligger vi nog i toppen.

Om det gäller förmåga att överleva i olika miljöer - visst, då ligger björndjuret i topp, och möjligen också kackerlackan - men bland däggdjur är det väl vi och råttor.

Kan vi dessutom lyckas med att etablera oss på andra platser än den här planeten, så blir vi ju den art som kommit längst från vår hemplanet.

Men, egentligen - är detta verkligen en tävling? Vet björnen, krokodilen, lössen och björnlokan om det?
Citera
2024-11-14, 16:44
Citat:
Till exempel föder kackerlackor tusentals varelser innan de dör. Hundar, katter och fåglar föder också minst dussintals barn och dör sedan.

De flesta länder på jorden har låga födelsetal, och de flesta människor har färre än två barn under sin livstid.

Dessutom är människor de enda varelser som straffas för att ha sex. Djur har inget begrepp om våldtäkt. Djurens mål är att ha sex under häckningssäsongen och producera fler varelser.

Kännetecken för levande varelser är att få fler barn och replikera deras gener Men när jag ser att bara människor har färre än två barn och undviker förlossning, känner jag att människor är underlägsna varelser med någon defekt. Till exempel dödade jag nyligen en kackerlacka, och kackerlackan lade ägg innan hon dog. Jag blev chockad när jag såg det.

När jag såg att även sådana obetydliga varelser försökte reproducera sina egna gener och föröka sig kände jag att människor var så underlägsna.

Med tanke på att de flesta länder på jorden för närvarande upplever sjunkande fertilitetstal, kommer alla civilisationer att kollapsa i framtiden på grund av låga födelsetal. Det är som ett förutbestämt öde. Är inte människor de enda levande varelserna som går under för att de inte kan få barn?

Hur kan detta anses vara överlägset? Det här känns som en underlägsen livsform.

Du kan prova själv. Lev som ett djur i ett år, bara följ instinkten, inget annat.

Sen, lev som en människa med människans medvetande ett år, se vad som händer och om det går bättre eller sämre för dig personligen.
Citera
2024-11-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Du kan prova själv. Lev som ett djur i ett år, bara följ instinkten, inget annat.

Sen, lev som en människa med människans medvetande ett år, se vad som händer och om det går bättre eller sämre för dig personligen.
Många människor har så dåliga instinkter PLUS medvetanden att de mår dåligt i ONÖDAN...

Finns det några djur som begår självmord? (Utom hannarna som blir uppätna efter parning, men det är inte slöseri som människors självmord.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in