• 1
  • 2
2024-10-05, 22:05
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Vilka konsoler är starkare då, eftersom PS5 och SeriesX är dom svagaste någonsin som du påstår? Inte många rätt i skallen du eller.

Nuvarande generation är nog den som står sig sämst mot motsvarande datorer. Jag har många rätt i skallen men säkerligen en del fel också.
Citera
2024-10-05, 22:16
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Nuvarande generation är nog den som står sig sämst mot motsvarande datorer. Jag har många rätt i skallen men säkerligen en del fel också.

Nej det är jag som tänkte helt knas.
Citera
2024-10-06, 00:01
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det kan inte vara det faktum att raytracing är enormt jävla tungt kanske? Eller föredrar du en spelkonsol som kostar 3 ggr så mycket kanske?
Citera
2024-10-06, 02:52
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det kan inte vara det faktum att raytracing är enormt jävla tungt kanske? Eller föredrar du en spelkonsol som kostar 3 ggr så mycket kanske?

Uppenbarligen är det väldigt tungt. Ps6 kommer garanterat att sakna stöd för fysisk media så det blir brytpunkten då jag hoppar av tåget och blir en retrospelare på heltid.
Citera
2024-10-06, 12:42
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Uppenbarligen är det väldigt tungt. Ps6 kommer garanterat att sakna stöd för fysisk media så det blir brytpunkten då jag hoppar av tåget och blir en retrospelare på heltid.

Ja det är enormt tungt och ändå fuskar grafikkort med raytracing idag... Det är i stort sett bara rtx4090 (som kostar över 20000 bara det kortet i sig) som dessutom orkar köra full raytracing (alltså path tracing) med acceptabel framerate i 4k osv.

Men ja spelkonsoller kan inte mäta sig med gaming pcs i prestanda, men de har fördelen att hårdvaran är uniform och därför kan speltillverkare göra antaganden och ta genvägar på vissa delar som inte går på en PC.

En spelutvecklare vet exakt hur mycket RAM som kommer vara tillgängligt, de vet vad minsta överföringshastighet är från disk osv. Ett väl optimerat PS5/Xbox Series X spel ser och kör därför bättre än vad samma spel skulle göra på motsvarande PC hårdvara (om du nu kunde bygga exakt motsvarande).

Men nej de är inte de kraftfullaste enheterna på marknaden, det var länge sedan spelkonsoller var snabbare än PCs på något överhuvudtaget, men de är betydligt billigare.
Citera
2024-10-14, 08:50
Medlem
adolf512s avatar
PS5 var helt klart ett stort kliv framåt rent hårdvarumässigt men tyvärr så har inte utvecklare gjort ett speciellt bra jobb att nyttja den nya bättre hårdvaran.

PS5s GPU presterar liknande RX 6700

3070: +31%
3080: +70%
3090: +94%

PS5 pro lär prestera likt 3070ti ungefär.

4070: +14%
3090: +39%
4090: +127%

Mer krattfull hårdvara innebär att spel inte behöver vara lika väloptimerade vid lansering. Finns fall där spel blivit försenat till xbox pga att utvecklarna behövde mer tid för att det skulle funka acceptabelt på series S.

Jedi survivor som har haft prestandaproblem på alla platformar kunda släppas till PS4/xbone (bara 30fps givetvis) efter två efter att utvecklarna lagt tid på att fixa upp koden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in