Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-05, 12:49
Medlem
Jag blev verkligen förvånad över att se mobilmarknadsandelen på 2000- och 2010-talen. Jag blev förvånad över att höra att Nokia brukade vara mer känt än Apple och hade den största marknadsandelen.

Om företagets vd hade tagit en bra riktning hade Nokia nått goda resultat och blivit ett framgångsrikt företag som kunde konkurrera med Apple. Det är mycket olyckligt att ett företag som en gång dominerade mobiltelefonbranschen har fallit.

Vad i hela friden hände som fick detta en gång så välmående företag att kollapsa spårlöst?
Citera
2024-10-05, 12:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Här har du en bra sammanfattning; https://swedroid.se/hur-nokia-tappad...tillbakablick/
Citera
2024-10-05, 13:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag blev verkligen förvånad över att se mobilmarknadsandelen på 2000- och 2010-talen. Jag blev förvånad över att höra att Nokia brukade vara mer känt än Apple och hade den största marknadsandelen.

Om företagets vd hade tagit en bra riktning hade Nokia nått goda resultat och blivit ett framgångsrikt företag som kunde konkurrera med Apple. Det är mycket olyckligt att ett företag som en gång dominerade mobiltelefonbranschen har fallit.

Vad i hela friden hände som fick detta en gång så välmående företag att kollapsa spårlöst?

Nokia såg inte vad som var på väg att hända och reagerade för sent. Hade dom reagerat i tid hade dom nog kunnat ha positionen Samsung har idag.
Citera
2024-10-05, 13:26
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Många chefer med för stor prestige som höll för hårt på sitt och inbillade sig att de var bäst och överlägsna. Det var bara en tidsfråga innan övriga också skulle inse det. Jämför med Saab och Facit. Chefer som höll för hårt på sin linje och vägrade lyssna på andra och ta intryck från att andra kanske gjorde saker och ting bättre än de själva.
Citera
2024-10-05, 14:33
Medlem
jag gillade Nokia när de började köra med windows speciellt Nokia mix radio tyckte det var fantastiskt ,lätt att föra över filer
Citera
2024-10-05, 21:05
Medlem
Sereenas avatar
Dom valde att köra Windows Phone....
Citera
2024-10-06, 08:37
Medlem
Muppetys avatar
Köpte en begagnad Nokia 7.2 för 200 kr, trodde inte ens de tillverkade mobiltelefoner längre. Men har aldrig varit med om så bra kamera som i den, om än att man måste hålla den väldigt stilla för att få bra bilder.

När det gäller äldre sortens telefoner så var dom ju världsledande.
Citera
2024-10-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Köpte en begagnad Nokia 7.2 för 200 kr, trodde inte ens de tillverkade mobiltelefoner längre. Men har aldrig varit med om så bra kamera som i den, om än att man måste hålla den väldigt stilla för att få bra bilder.

Ericsson var världsledande.
Nokia hade balla spel, det var allt.
Citera
2024-10-06, 12:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Dom använde ZEISS optik i sina telefoner , iaf under en period, och det var väldigt bra kameror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in