• 9
  • 10
2024-10-06, 19:53
Medlem
Att vara en gamer tycker jag är att ha kul med sitt spel, gärna med andra i soffan. Tyvärr verkar spelutvecklare inte skapa spel som ska spelas i samma rum längre. Om man samlar alla achievements eller items så nördar man. När man är vuxen är det svårt att hinna med att spela spel. Då vill man gärna ha många sparpunkter så man kan ta sig till jobbet i tid.

Ja visst är spelmekanik viktigt. Men det är fel att säga att den måste vara komplicerad. Det viktiga är att den är rolig och eller utmananande.

Jag brukade gilla final fantasy, men sen började de ha smärre romaner om nåt jävla kungadöme som inte ens var med i spelet förrän slutbossen. Då surnade jag lite.
Senast redigerad av trekantshatt 2024-10-06 kl. 19:57.
2024-10-06, 20:17
Medlem
Orkar inte vara tryhard hela tiden, kommer man hem från jobbet och är helt slut kan det vara skönt med någon 'cinematisk story'. För att växla till något mer utmanande på helgen.
2024-10-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag störs inte av vidare mkt, är realist. Men vill ha mer än 6 kärnor
6 kärnor?

Är det någon ref till boken jack and bean stalk?
2024-10-06, 20:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders0311
Jag förstår faktiskt inte vad som är så svårt att fatta. Spelar man bara för storyn är man i grunden inte spelintresserat, utan filmintresserad. Dessa människor vill inte ha utmaning då de spelar, de vill ha en upplevelse.

De flesta spel som låtsas vara film är lätta av en anledning, för utvecklarna vet att målgruppen inte orkar sätta sig in i ett komplicerat system som exempelvis Tekken eller Monster Hunter. De vill bara njuta av filmen och göra val här och där.

Men jag tror jag trampade på en väldigt öm tå, då de flesta här verkar vara just filmintresserade snarare än spelintresserade. Och då gör Flashback som Flashback alltid gjort - kallar en dum i huvudet för att det känns bättre.

Bomberman har bättre spelmekanik än vilket Hollywood-spel som helst.
Fast om man föredrar att spela sig igenom en story framför att titta sig igenom den på film så är man väl spelintresserad snarare än filmintresserad oavsett vilken sorts spel du personligen gillar.

Jag personligen gillar både och, jag har tragglat mig igenom utmanande spel, speciellt på commodore 64-tiden då det inte gick att spara. Men jag gillar också en bra story som till exempel the last of us. Det kanske är så att du inte är en riktig gamer eftersom du inte kan uppskatta alla aspekter av spel.
2024-10-06, 20:39
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Gamer. Är det nutidens motsvarighet till TV-spelsnörd? Något som man med alla medel som stod till buds försökte dölja att man var när det begav sig?

Är gamer numera ett epitet som bärs med stolthet??

Tiderna förändras sannerligen...

Jag tackar CS 1.6 som gjorde det rumsrent att sitta på pojkrummet helgerna igenom.
2024-10-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Gamer. Är det nutidens motsvarighet till TV-spelsnörd? Något som man med alla medel som stod till buds försökte dölja att man var när det begav sig?

Jag tackar CS 1.6 som gjorde det rumsrent att sitta på pojkrummet helgerna igenom.

Tror nog mer på att BigTech och folk som Henry Cavil, och transformers tjejen som gjorde spelande mer rumsrent.

CS 1.6 & SC är ju mer starten för E-sports.
2024-10-06, 22:05
Medlem
TrePengars avatar
Alla har fel.
En riktigt gamer är en mullig och skäggig snubbe med glasögon. Ser ut att lukta dåligt men luktar sköljmedel och läder. Han rör sig mellan hemmet och kiosken och har alla spelkonsoler sedan begynnelsen.
Pratar gör han på ett sätt som låter smart, vilket han också är.
Tränar gör han inte, kanske bara några få stretchningar eller att ta sig till kylskåpet. Det kan även vara noll fysisk aktivitet, förutom det nödvändiga som att gå till kiosken och toaletten.

Han kanske har några få digitala vänner som han spelar med regelbundet. Men trots det känner han sig ändå ensam, eftersom det är ytlig kontakt som sällan övergår till djupare, meningsfulla samtal.

Det som kännetecknar en riktig gamer är en upprepande rutin av spelande, en brist på meningsfull mänsklig interaktion, samt undvikande av verkliga problem och känslor genom att förlora sig i spelvärldar. Det kan kännas som en tillfällig flykt från verkligheten, men utan variation eller balans i livet kan denna vardag leda till en djupare känsla av isolering och meningslöshet.

Jag blir dock varm och glad av att se honom.
2024-10-06, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o

Gamer handlar om intresse och passion. Lätta spel som låtsas vara filmer kräver ingen passion. Spelaren blir mer som en passiv åskådare än som en aktiv spelare.
Snuffelbutts avatar

Moderatormeddelande

Postat av Snuffelbutt 2024-10-06, 22:31
Moderator
Oj, det var värst vad den här tråden föll ner i träsket. TS i sig är ju extremt lik den tidigare tråden från 2015 och diskussionen skulle således kunna fortsätta där. Men i den här tråden har det bara blivit pajkastning om definitionen av vad en gamer är.
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in