Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-06, 15:59
  #1
Medlem
Karolinen97s avatar
Enligt Kungörelse


ANSÖKAN OM DÖDSFÖRKLARING
Sören Johansson, 551018-2453 har begärts dödförklarad. Sören Johansson sågs senast 1982 i Värnamo. Sören Johansson kallas jämlikt 7 § lagen (2005:130) om dödförklaring att senast den 3 januari 2025 anmäla sig hos Skatteverket, 205 30 Malmö. Den som kan lämna upplysningar i ärendet uppmanas att vända sig till Skatteverket med dessa upplysningar inom samma tid.

Kungörelse-id: K462747/24


Vet någon vad som kan ha hänt med honom?
__________________
Senast redigerad av Karolinen97 2024-10-06 kl. 16:03.
Citera
2024-10-06, 16:30
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hela 42 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Enligt Kungörelse


ANSÖKAN OM DÖDSFÖRKLARING
Sören Johansson, 551018-2453 har begärts dödförklarad. Sören Johansson sågs senast 1982 i Värnamo. Sören Johansson kallas jämlikt 7 § lagen (2005:130) om dödförklaring att senast den 3 januari 2025 anmäla sig hos Skatteverket, 205 30 Malmö. Den som kan lämna upplysningar i ärendet uppmanas att vända sig till Skatteverket med dessa upplysningar inom samma tid.

Kungörelse-id: K462747/24


Vet någon vad som kan ha hänt med honom?

Mig veterligen har jag aldrig tidigare hört talats om det här försvinnandet.

Har tagit lång tid att begära honom dödförklarad. Hela 42 år. Vet ingenting om detta fall men har mycket svårt att tänka mig att han fortfarande skulle vara i livet. Här behövs mer information.

Enligt Sveriges befolkning 1980 var han då mantalsskriven i Rydaholm Värnamo kommun.

https://kartor.eniro.se/?c=56.933456...A4rnamo%22;geo
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-06 kl. 17:25.
Citera
2024-10-06, 16:46
  #3
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mig veterligen har jag aldrig tidigare hört talats om det här försvinnandet.

Har tagit lång tid att begära honom dödförklarad. Hela 32 år. Vet ingenting om detta fall men har mycket svårt att tänka mig att han fortfarande skulle vara i livet. Här behövs mer information.

Enligt Sveriges befolkning 1980 var han då mantalskriven i Rydaholm.

Känns som ett försvinnande som passerat förbi massmedia, men tycker också att det är märkligt att det tagit 42 år och dödsförklara honom. Jag blev lite förvånad när jag såg datumet han försvann när jag fick upp kungörelsen.

Får hoppas någon kanske kommer med mer uppgifter hit? Vore intressant att veta mer om detta.

Bra då vet vi att han var skriven i Rydaholm vid tidpunkten för försvinnandet.
__________________
Senast redigerad av Karolinen97 2024-10-06 kl. 16:53.
Citera
2024-10-06, 17:46
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både 1970 och 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Känns som ett försvinnande som passerat förbi massmedia, men tycker också att det är märkligt att det tagit 42 år och dödsförklara honom. Jag blev lite förvånad när jag såg datumet han försvann när jag fick upp kungörelsen.

Får hoppas någon kanske kommer med mer uppgifter hit? Vore intressant att veta mer om detta.

Bra då vet vi att han var skriven i Rydaholm vid tidpunkten för försvinnandet.

Ja verkligen och det vore det absolut mycket intressant att erhålla fler uppgifter.

Både 1970 och 1980 var han mantalsskriven under adressen Horda Ploag 33017 Rydaholm. Hans fullständiga namn var Karl Magni Sören Johansson och han var född i Rydaholm.
Citera
2024-10-06, 18:06
  #5
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen och det vore det absolut mycket intressant att erhålla fler uppgifter.

Både 1970 och 1980 var han mantalsskriven under adressen Horda Ploag 33017 Rydaholm. Hans fullständiga namn var Karl Magni Sören Johansson och han var född i Rydaholm.

Tack för denna infon.

Gjorde lite sökningar på KB:s tidningsarkiv för 1982-01-01 - 1982-12-31 om detta försvinnande men fann inte en enda spalt om detta vilket egentligen var föga förvånande men borde ju stått något kan man tycka.

Tror öht att det aldrig blev omnämnt i pressen?

Johansson gick verkligen upp i rök den dagen.
Citera
2024-10-06, 20:03
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fall som aldrig intresserat media.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Tack för denna infon.

Gjorde lite sökningar på KB:s tidningsarkiv för 1982-01-01 - 1982-12-31 om detta försvinnande men fann inte en enda spalt om detta vilket egentligen var föga förvånande men borde ju stått något kan man tycka.

Tror öht att det aldrig blev omnämnt i pressen?

Johansson gick verkligen upp i rök den dagen.

Nu vet vi i o f s inte när på året som den försvunne tonåringen sågs för sista gången i Värnamo.

Skedde det sent på året kan det ha skrivits en notis 1983. Fullt möjligt att det aldrig blev omnämnt i media. I ett olöst försvinnande från 2020-talet också från Småland har inte media, inte ens lokalmedia mig veterligen, skrivit något om det fallet.

I nedanstående fall kom det att skrivas en enda artikel. Verkar inte heller som om hennes försvinnande ens kom att bli polisanmält märkligt nog.

(FB) Lifterskan som försvann: Rose-Mari Gustavsson, Thoresta-Stockholm, 1964
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-06 kl. 20:05.
Citera
2024-10-06, 20:09
  #7
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu vet vi i o f s inte när på året som den försvunne tonåringen sågs för sista gången i Värnamo.

Skedde det sent på året kan det ha skrivits en notis 1983. Fullt möjligt att det aldrig blev omnämnt i media. I ett olöst försvinnande från 2020-talet också från Småland har inte media, inte ens lokalmedia mig veterligen, skrivit något om det fallet.

I nedanstående fall kom det att skrivas en enda artikel. Verkar inte heller som om hennes försvinnande ens kom att bli polisanmält märkligt nog.

(FB) Lifterskan som försvann: Rose-Mari Gustavsson, Thoresta-Stockholm, 1964

Det kan vara fullt möjligt att det är omnämnt i senare skede, jag kollade enbart den tidsperioden 1982, men jag skulle inte förvåna mig om detta fall aldrig blev uppmärksammat ändå.

Borde finnas en polisutredning om detta försvinnande gissar jag ändå på, kanske inte den tjockaste utredningen?
__________________
Senast redigerad av Karolinen97 2024-10-06 kl. 20:12.
Citera
2024-10-06, 21:04
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
En polisutrening bör finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Det kan vara fullt möjligt att det är omnämnt i senare skede, jag kollade enbart den tidsperioden 1982, men jag skulle inte förvåna mig om detta fall aldrig blev uppmärksammat ändå.

Borde finnas en polisutredning om detta försvinnande gissar jag ändå på, kanske inte den tjockaste utredningen?

Inte mig heller.

En polisutredning bör finnas och den består då, precis som du också skriver, av ett få antal sidor.
Citera
2024-10-06, 21:31
  #9
Medlem
Mest troligt är väl att självmord varit den dominerande hypotesen, och att det därför aldrig blivit omnämnt i media.
Citera
2024-10-06, 22:40
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väntade i hela 42 år.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mest troligt är väl att självmord varit den dominerande hypotesen, och att det därför aldrig blivit omnämnt i media.

Ja det är det mest troliga men förklarar ändå inte varför släktingarna väntade i hela 42 år.
Citera
2024-10-06, 23:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är det mest troliga men förklarar ändå inte varför släktingarna väntade i hela 42 år.

Nej, det gör det ju inte. Kanske ville inte hans föräldrar dödförklara honom, varför det inte blev gjort så länge de var i livet
Citera
2024-10-06, 23:27
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ev. syskon istället.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nej, det gör det ju inte. Kanske ville inte hans föräldrar dödförklara honom, varför det inte blev gjort så länge de var i livet

Kan ha varit fullt möjligt att det var på det sättet.

Sedan gjorde hans ev. syskon detta i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in