Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-07, 18:29
  #13
Medlem
percolas avatar
Om olika arkiv, men det ska finnas ett arkiv även hos Polismyndigheten.
Jag efterfrågade en polisanmälan jag gjort för väldigt många år sedan och då skulle den finnas i ett arkiv som Polismyndigheten har? Så det kanske går att gräva där?
Man kan bli överraskad över vad som finns dokumenterat ibland och vad som inte många gånger sägs inte längre finnas kvar.
Citera
2024-10-07, 21:20
  #14
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percola
Om olika arkiv, men det ska finnas ett arkiv även hos Polismyndigheten.
Jag efterfrågade en polisanmälan jag gjort för väldigt många år sedan och då skulle den finnas i ett arkiv som Polismyndigheten har? Så det kanske går att gräva där?
Man kan bli överraskad över vad som finns dokumenterat ibland och vad som inte många gånger sägs inte längre finnas kvar.

Troligen har den gallrats hos polisarkivet då den är över 100 år gammal, och sedermera bör den finnas på riksarkivet.

Men skulle vara helt klart intressant att läsa.
Citera
2024-10-07, 21:27
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Över 100 år gammal polisutredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Troligen har den gallrats hos polisarkivet då den är över 100 år gammal, och sedermera bör den finnas på riksarkivet.

Men skulle vara helt klart intressant att läsa.

Om den finns kvar så tror jag i första hand på Riksarkivet i Göteborg.

Bara den inte har gått samma väg som gällande det olösta försvinnandet av Paul Virtanen 1974. Vid en renovering av polishuset i Eskilstuna så slängdes denna av misstag.
Citera
2024-10-07, 21:32
  #16
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om den finns kvar så tror jag i första hand på Riksarkivet i Göteborg.

Bara den inte har gått samma väg som gällande det olösta försvinnandet av Paul Virtanen 1974. Vid en renovering av polishuset i Eskilstuna så slängdes denna av misstag.

Jag tror den existerar, men säkert nog ingen som någonsin begärt ut den om man får gissa, troligen legat orörd i många år med undantag kanske för nån släktforskare?

Hade vart intressant och läsa men krävs nog att de på riksarkivet kanske gör en stor sökning? blir nog lite dyrt då, de får antagligen gräva lite.
Citera
2024-10-07, 21:34
  #17
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Troligen har den gallrats hos polisarkivet då den är över 100 år gammal, och sedermera bör den finnas på riksarkivet.

Men skulle vara helt klart intressant att läsa.
De här enskilda tjänstepersonerna sitter och har alltid suttit på sina poster och gjort sina egna "bedömningar". Har man tur så hittar man det man söker och har man otur så finns inget kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in