2024-10-07, 10:55
Medlem
Av en slump märkte jag att när jag handlat, så hade summan 1550, 71 dragits två gånger. Hade fått in ganska mycket pengar på kontot, och såg det av en slump. Tur det annars hade de bara tagits. Vill poängtera att det inte bara var en reservation, utan de drogs två gånger. Svaret av affären: ”Tack för ditt mejl. Jag ber om ursäkt för det inträffade. Oftast när två dragningar gjorts på kortet handlar det om ett köp och en sk. reservation. Detta kan hända om något tekniskt problem uppstår vid köpet eller om köpet avbryts innan det avslutats. Banken gör då en reservation för att säkerställa att det finns pengar på kortet. När banken sedan ser att köpet avbrutits släpps reservationen och pengarna blir tillgängliga på kontot igen. Det brukar ta cirka 5 bankdagar innan reservationen släpper.

Om du fortfarande ser två dragningar på ditt kontoutdrag efter att denna tid rekommenderar jag dig att ringa butiken eller prata med en kassaansvarig så hjälper man dig se över detta.

Jag önskar dig en bra dag!” Nu har det gått en vecka och pengarna inte släppts. Summan är fortfarande ”preliminär” och ej bokförd enligt banken. Nu får jag åka dit och strula med det. Fast jag anlitar en bank och ett kort och inte gjort något fel. Tokigt. Måste hända för miljontals kronor varje månad, folk som inte ser det.Vem samlar dessa pengar på hög?
Citera
2024-10-07, 11:50
Medlem
GregerMedeltids avatar
Fast vad är det nu som faktiskt gäller, är det en reservation eller har de faktiskt dragit? Du skriver att det inte är en reservation, men samtidigt att det inte bokförts.

Det du beskriver är en av de stora nackdelarna med att använda s.k. debitkort, när något går fel kan du lätt bli väldigt begränsad, eftersom du ligger ute med pengarna tills problemet löses. Om du vill kunna betala med kort utan att behöva lämna ditt konto fritt till att plundras är det enklast att gå över till kreditkort istället. Alternativet att betala kontant, då har du bara risken att dina kontantuttag tömmer kontot istället.
Citera
2024-10-07, 11:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av computerflash
Av en sluNu har det gått en vecka och pengarna inte släppts. Summan är fortfarande ”preliminär” och ej bokförd enligt banken.
Så alltså är det fortfarande en reservation, inte en dubbeldebitering. Spara din ilska tills du vet om du behöver den.
Citera
2024-10-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så alltså är det fortfarande en reservation, inte en dubbeldebitering. Spara din ilska tills du vet om du behöver den.
Jo, men det har gått över en vecka. Något är fel.
Citera
2024-10-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Fast vad är det nu som faktiskt gäller, är det en reservation eller har de faktiskt dragit? Du skriver att det inte är en reservation, men samtidigt att det inte bokförts.

Det du beskriver är en av de stora nackdelarna med att använda s.k. debitkort, när något går fel kan du lätt bli väldigt begränsad, eftersom du ligger ute med pengarna tills problemet löses. Om du vill kunna betala med kort utan att behöva lämna ditt konto fritt till att plundras är det enklast att gå över till kreditkort istället. Alternativet att betala kontant, då har du bara risken att dina kontantuttag tömmer kontot istället.
Summan har dragits två gånger, ett minus på båda. Och de erkänner det själva. Tyvärr bollar de saken emellan sej och ingen kan göra något säger de. Vad har man för rätt som konsument? Affären säger banken måste släppa reservationen innan de kan betala tillbaka , men banken säger man ska gå till affären.
Senast redigerad av computerflash 2024-10-07 kl. 20:23.
Citera
2024-10-09, 13:07
Medlem
Det löste sej. Det kan ta Max 8 vardagar/bankdagar, sen släpper pengarna tillbaka berättade en person på banken. ”Prel” försvinner då. Vilket de gjorde för mej. Jag tror inte längre att detta är något stort problem eller att miljontals kronor försvinner. Tråden kan låsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in