• 1
  • 2
2024-10-08, 10:20
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Fello, Hallon och många andra lågprisabonnemang har strypt hastigheten i nätet. Brukar ligga på max 80-100 mbits/s. Senare tillgång till 5G och nya tjänster.
Sen ingår vanligtvis ej telefonkontakt till kundtjänst.

Det går bra att ringa till Fello om man känner för det.

Hastigheten är inte strypt. Jag har Telia på jobbtelefonen och Fello privat. Det är ingen skillnad för mig som användare, annat än att Telia kostar mycket mer.
Citera
2024-10-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det går bra att ringa till Fello om man känner för det.

Hastigheten är inte strypt. Jag har Telia på jobbtelefonen och Fello privat. Det är ingen skillnad för mig som användare, annat än att Telia kostar mycket mer.

Jo det är den.

"Fello utnyttjar Telias prisbelönta täckning för att erbjuda omfattande täckning över hela Sverige. För 4G och 5G-nätverken erbjuds maximala hastigheter upp till 100 Mbit/s."

källa: fello.se FAQ
Citera
2024-10-17, 21:40
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Jo det är den.

"Fello utnyttjar Telias prisbelönta täckning för att erbjuda omfattande täckning över hela Sverige. För 4G och 5G-nätverken erbjuds maximala hastigheter upp till 100 Mbit/s."

källa: fello.se FAQ

Jag har som sagt två telefoner, en med Telia företagsabonnemang och en med Fello privat. Det är samma hastighet. Det är möjligt att hastigheten är strypt, men då är den i så fall strypt lika mycket på båda abonnemangen. Jag har aldrig märkt någon praktisk skillnad mellan dessa abonnemang.
Citera
2024-10-18, 08:14
Medlem
Citat:
Jag har som sagt två telefoner, en med Telia företagsabonnemang och en med Fello privat. Det är samma hastighet. Det är möjligt att hastigheten är strypt, men då är den i så fall strypt lika mycket på båda abonnemangen. Jag har aldrig märkt någon praktisk skillnad mellan dessa abonnemang.

Så vilken hastighet mäter du om du testar med dina abonnemang?

Även Telia har väl olika abonnemang som kan ha olika hastighet eller andra skillnader.

Jag har Telia obegränsat och har i det fritt 5G med full hastighet (kan mäta t ex 500 eller mer) fria samtal etc, obegränsat utrymme i Telia Cloud, fri 5G roaming utomlands ut till 50Gb/månad, kan ansluta extra användare etc.

Telias billigare abb saknar flera av dessa funktioner.
Citera
2024-10-18, 14:57
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så vilken hastighet mäter du om du testar med dina abonnemang?

I skrivande stund drygt 60 Mbit/s med 5G och cirka 90 Mbit/s med 4G. Så brukar det se ut (4G brukar rulla på bättre än 5G). Någon skillnad mellan Telia och Fello har jag aldrig upplevt.
Citera
2024-10-22, 14:12
Medlem
Citat:
I skrivande stund drygt 60 Mbit/s med 5G och cirka 90 Mbit/s med 4G. Så brukar det se ut (4G brukar rulla på bättre än 5G). Någon skillnad mellan Telia och Fello har jag aldrig upplevt.

Testade idag, 5G gav en bra bit över 600 Mbit/s i nedladdning, det kan man glömma att man kan få med 4G
Citera
2024-10-22, 14:34
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Testade idag, 5G gav en bra bit över 600 Mbit/s i nedladdning, det kan man glömma att man kan få med 4G

Några sådana sifror har jag aldrig lyckats uppnå. Jag gissar att Telia-abonnemanget är spärrat till 100 Mbit/s. Det är inte jag som betalar, så jag är inte insatt i detaljerna.

Jag kan inte påstå att jag brukar testa hastigheten i tid och otid, men när jag väl har gjort det så brukar 4G vara något snabbare än 5G. Gjorde ett test nu hemma i soffan. 97,7 med 5G och 103,0 med 4G

Inte för att det spelar så stor roll heller. Även 100 Mbit/s är långt mycket mer än vad jag behöver på en telefon.

Jag kan helt enkelt inte uppfatta någon som helst skillnad mellan Telia och Fello. Har man särskilda önskemål så är det möjligt att man kan få dessa uppfyllda genom att betala mycket mer till Telia.
Senast redigerad av Trixton 2024-10-22 kl. 14:37.
Citera
2024-10-22, 17:09
Medlem
datalogs avatar
För de allra flesta duger lågprisoperatörerna bra.

Jag har dock ett dyrt abonnemang, men det är enbart för att bolaget betalar. Den största fördelen är att jag får helt obegränsad data med ett extra data-SIM som jag givit till föräldrarna, så slipper de betala 400 i månaden för fast bredband. Får även 100 GB data per månad i nästan hela världen vilket jag haft stor nytta av.
Citera
2024-10-24, 15:54
Medlem
Citat:
Några sådana sifror har jag aldrig lyckats uppnå. Jag gissar att Telia-abonnemanget är spärrat till 100 Mbit/s. Det är inte jag som betalar, så jag är inte insatt i detaljerna.

Jag kan inte påstå att jag brukar testa hastigheten i tid och otid, men när jag väl har gjort det så brukar 4G vara något snabbare än 5G. Gjorde ett test nu hemma i soffan. 97,7 med 5G och 103,0 med 4G

Inte för att det spelar så stor roll heller. Även 100 Mbit/s är långt mycket mer än vad jag behöver på en telefon.

Jag kan helt enkelt inte uppfatta någon som helst skillnad mellan Telia och Fello. Har man särskilda önskemål så är det möjligt att man kan få dessa uppfyllda genom att betala mycket mer till Telia.

Jag får inte heller alltid så höga siffror, ville bara påvisa att det faktisk kan vara väldigt stor skillnad mellan billigare och dyrare abb.

Menar du att ditt billigare abb räcker gott o väl för dig så finns det såklart ingen vettig anledning att välja ett dyrare. Men andra kanske har behov för mer och då får man betala mer för att få mer.
Citera
2024-10-24, 16:03
Medlem
Kör man mycket wifi på sin mobil så kan man välja lågprisoperatörerna för man kommer inte upp i de datamängder via det mobila nätet.

Tänker att många ju inte sitter med sin mobil när de är utomhus, jobbar eller pluggar utan främst när de är hemma.
Citera
2024-10-29, 10:57
Medlem
Lågprisbolagen har ingen surf utanför EU.
Lågprisbolagen har hastighetsbegränsningar och är alltid senare med ny teknologi.

Fello kostar i skrivande stund 275:- för 48GB, Telenor kostar 349:- för 40GB. Tecknar du nytt på till exempel Power får du rabatt på produkter ibland på tusenlappar. Tecknar du familjeabbonemang blir det ännu billigare och lågprisbolagen kommer inte i närheten av lika billigt + att du får snabbare hastigheter, utomlandssurf, större surfpott utomlands, bättre kundservice som man kan ringa till (förutom fello), mobilnät vid brist på fiber etc. Telia är dyrare i abonnemangsdelen men betalar du idag för bredband, Netflix och kanske tre sim till för frugan och barnen så kan man skapa en paketlösning som blir billigare än det comviq, fello och vimla erbjuder.

Beror alltså helt på din situation. Reser du aldrig utanför EU, använder lite surf, bredband via brf, nöjd med telefonen som du haft i flera år, ensam person i hushållet, etc etc, funkar lågprisbolagen. Men blir alltid billigare via återförsäljare också och nyteckningar är det som gäller för lägst pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in