• 1
  • 2
2024-10-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well. Tänk på att det är samma sak som att använda klockan hela tiden... Dvs, använder du en sådan manick så lär du serva klockan lika ofta som om du använde den...
Kan tänka mig att det är bra grej för att slippa dra upp klockan om man är klocklös en helg, men jag hade hellre låtit klockan ligga avstannad om det nu handlar om ett par månader.
Det är lite det som är min huvudfråga: tar klockan någon form av ”stryk” genom att bara ligga avstannad? Har hört flera gånger att äldre klockor gör det pga packningar och smörjmedel/olja (?) i urverket men min är som sagt från 2021
Senast redigerad av Johnnynator 2024-10-07 kl. 18:36.
Citera
2024-10-07, 19:07
Medlem
Kaffekrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Det är lite det som är min huvudfråga: tar klockan någon form av ”stryk” genom att bara ligga avstannad? Har hört flera gånger att äldre klockor gör det pga packningar och smörjmedel/olja (?) i urverket men min är som sagt från 2021

Förr använde man oljor från djur och dessa kunde koagulera, det kunde göra att klockorna tog stryk. Idag använder man syntetiska eller icke animaliska oljor vilket håller längre och beter sig på ett annat sätt.

En klocka som stannar idag kan du låta vara ett bra tag utan att oroa dig.
En vintage klocka som är servad med moderna oljor är lika säkra ur de perspektivet.
Däremot så är mekanismen kanske något mer känslig om de är vintage mot en modern klocka.

En klocka från 2021 ska utan problem kunna ligga stilla i 7-8 månader och komma igång och vara som vanligt utan påverkan.

Om man har igång klockan mindre kan man förskjuta service tiden något men inte med några år.

Min Tudor Royal är rekommenderad att servas var 4e år vid daglig användning. Skulle jag använda den periodvis, möjligen var 5e år.

Att den ligger still utan att användas i 4-5 månader är inga problem, så oroa inte dig, den tar inte skada. Men jag hade låtit den gå tappa sin wind själv istället för att dra ut den, då main spring kommer ligga i tension och vilket kan medföra problem i långa loppet.
Jag har dock inte detta bekräftat men en fjäder under tryck kan förlora sin styrka med tiden.
Citera
2024-10-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekrig
Förr använde man oljor från djur och dessa kunde koagulera, det kunde göra att klockorna tog stryk. Idag använder man syntetiska eller icke animaliska oljor vilket håller längre och beter sig på ett annat sätt.

En klocka som stannar idag kan du låta vara ett bra tag utan att oroa dig.
En vintage klocka som är servad med moderna oljor är lika säkra ur de perspektivet.
Däremot så är mekanismen kanske något mer känslig om de är vintage mot en modern klocka.

En klocka från 2021 ska utan problem kunna ligga stilla i 7-8 månader och komma igång och vara som vanligt utan påverkan.

Om man har igång klockan mindre kan man förskjuta service tiden något men inte med några år.

Min Tudor Royal är rekommenderad att servas var 4e år vid daglig användning. Skulle jag använda den periodvis, möjligen var 5e år.

Att den ligger still utan att användas i 4-5 månader är inga problem, så oroa inte dig, den tar inte skada. Men jag hade låtit den gå tappa sin wind själv istället för att dra ut den, då main spring kommer ligga i tension och vilket kan medföra problem i långa loppet.
Jag har dock inte detta bekräftat men en fjäder under tryck kan förlora sin styrka med tiden.
Tack för svar!
Citera
2024-10-07, 21:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Utan att veta (alla mina klockor har batteri utom den som har solceller) skulle jag tveklöst köpt en winder för att hålla den igång. Tror alla dar (killgissning) att det är bättre.
Plus att det är coolt att ha en winder.
Citera
2024-10-07, 21:47
Medlem
Gaspodins avatar
Passa på att lämna in klockan på rengörning hos urmakaren.
Citera
2024-10-07, 23:26
Medlem
Jag har personligen haft en Rolex DJ liggande 25+år orörd i en skrivbordslåda.

Den hittades av en slump,drogs upp och har nu fungerat felfritt i 6-7år.
Aldrig servad och verkar inte behöva det heller.

Så du kan nog vara lugn för att ett halvår gör inte din klocka ett dugg
Citera
2024-10-10, 15:42
Medlem
David Banners avatar
Hellre att den automatiska klockan har stannat och oljan har torkat än att den ständigt går och delarna slits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in