Citat:
Ursprungligen postat av
Johnnynator
Det är lite det som är min huvudfråga: tar klockan någon form av ”stryk” genom att bara ligga avstannad? Har hört flera gånger att äldre klockor gör det pga packningar och smörjmedel/olja (?) i urverket men min är som sagt från 2021
Förr använde man oljor från djur och dessa kunde koagulera, det kunde göra att klockorna tog stryk. Idag använder man syntetiska eller icke animaliska oljor vilket håller längre och beter sig på ett annat sätt.
En klocka som stannar idag kan du låta vara ett bra tag utan att oroa dig.
En vintage klocka som är servad med moderna oljor är lika säkra ur de perspektivet.
Däremot så är mekanismen kanske något mer känslig om de är vintage mot en modern klocka.
En klocka från 2021 ska utan problem kunna ligga stilla i 7-8 månader och komma igång och vara som vanligt utan påverkan.
Om man har igång klockan mindre kan man förskjuta service tiden något men inte med några år.
Min Tudor Royal är rekommenderad att servas var 4e år vid daglig användning. Skulle jag använda den periodvis, möjligen var 5e år.
Att den ligger still utan att användas i 4-5 månader är inga problem, så oroa inte dig, den tar inte skada. Men jag hade låtit den gå tappa sin wind själv istället för att dra ut den, då main spring kommer ligga i tension och vilket kan medföra problem i långa loppet.
Jag har dock inte detta bekräftat men en fjäder under tryck kan förlora sin styrka med tiden.