2024-10-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kvar stod personen i min närhet med en miljonskuld som han omöjligen kunde betala av.
Varför omöjligt om inte ockerräntor??
Några jämförelser:
/Ett par utan barn, båda jobbar heltid, även med låglöner kan lätt få ihop ca en kvarts miljon PER ÅR om de lever ekonomiskt...
/Då jag var 24 år startade jag ett tjänsteföretag med liten startkostnad. Inom några år - mindre än en skuldsaneringsperiod - hade jag fått ihop till bl a sommarkåk, van (hade redan personbil vid starten), biljard, liten segelbåt och TVÅ insatslägenheter. (Jag hade smygkontoricerat den ena.) Detta fastän jag betalade anställda mer än konkurrenterna gjorde.
2024-10-08, 14:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Som sig bör. Det är ju de som har gjort en dålig/oseriös affär och sen får statens hjälp att ta pengar från någon.

Om det inte fanns skuldsanering så skulle det vara helt orimligt att ha löneutmätning ö.h.t.

Ja jag ser då ingen lösning som är bättre än skuldsanering. Dessutom är det inte så lätt att få som många tror. TS tror att man bara på kan ösa på som vanligt på en gång. Men det stämmer såklart inte.
2024-10-08, 14:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Några jämförelser:
/Ett par utan barn, båda jobbar heltid, även med låglöner kan lätt få ihop ca en kvarts miljon PER ÅR om de lever ekonomiskt...
/Då jag var 24 år startade jag ett tjänsteföretag med liten startkostnad. Inom några år - mindre än en skuldsaneringsperiod - hade jag fått ihop till bl a sommarkåk, van (hade redan personbil vid starten), biljard, liten segelbåt och TVÅ insatslägenheter. (Jag hade smygkontoricerat den ena.) Detta fastän jag betalade anställda mer än konkurrenterna gjorde.

Anekdotisk bevisföring. För denne person var det omöjligt att betala av skulden.
2024-10-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Några jämförelser:
Vilka är det som ni hävdar tillämpar ockerräntor?
2024-10-08, 15:55
Medlem
Bara lär er. Staten är skurken. Vi betalar med skatten. Att sköta sig är dyrt. Sluta sköt er. Det är de signalerna staten skickar ut. Har själv börjat leta kryphål för att undvika skatt och sälja illegalt. Sluta sköt er bara, som alla invandrare gör
2024-10-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hetsjakt då sett till att hamna i olika register. Bli förklarad dum i huvudet typ att du ska aldrig mera få låna osv. Det är ju faktiskt unikt i Sverige. Att folk drabbas extremt hört om de blivit skuldsatta.

Sedan nej i staterna vill man ju också gärna ha sina pengar. Men hela deras system är mer byggt på att ge folk en andra chans. Att det är inte hela världen om du har skulder, du kan komma tillbaka.

Kan du förklara vilka register man hamnar i?

Och man får väl en andra chans efter en skuldsanering. Tycker du att fem år är för hårt?
2024-10-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedudeson2024
Bara lär er. Staten är skurken. Vi betalar med skatten. Att sköta sig är dyrt. Sluta sköt er. Det är de signalerna staten skickar ut. Har själv börjat leta kryphål för att undvika skatt och sälja illegalt. Sluta sköt er bara, som alla invandrare gör

Vad betalar vi med skatten?
2024-10-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetaverseG6
Vad betalar vi med skatten?
skuldsanering t.ex.
2024-10-08, 16:20
Medlem
Citat:
skuldsanering t.ex.

Nä. Det gör vi väl ändå inte.
2024-10-08, 16:49
Medlem
Jo det gör vi. Det är pengar som personen egentligen ska betala tillbaka till kronofogden, men som staten skriver av. Så vi skattebetalare betalar
2024-10-08, 16:56
Medlem
Citat:
Jo det gör vi. Det är pengar som personen egentligen ska betala tillbaka till kronofogden, men som staten skriver av. Så vi skattebetalare betalar

Hur menar du nu? Vad betalar vi? Till kronofogden? Fattar ingenting just nu.
2024-10-08, 16:57
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt eller?

Ingenting ska betalas till kronofogden, vid en skuldsanering tar dom bara emot pengarna för att fördela och skicka vidare till borgenärerna.

Skulden skrivs av och borgenärerna blir utan sina pengar.

Själva skuldsanering kostar inte en enda skattekrona. Förlorarna blir dom som lånat ut pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in