Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
Idag, 07:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Grattis till dem, upptäckten 1997 som ingen ville dyka ner i visade sig vara denna vetenskapliga överraskning.

Tack nu vet vi mer hur celldelning fungerar och ett steg närmare till bio-mecha-AI!

Vi har lyckats mappa en flughjärna och snart en mus 🐁, alla framsteg pekar på att mänskligheten kommer om några hundra år ha bio-människor som står som våra betjänter i samhället. Om denna tråd finns kvar så vill jag att man hittar mig och återupplivar mig så jag kan leva i denna fina värld igen, tack tack

😄

Inte celldelning i sig. Men hur det kommer sig att celler med samma dna utvecklas olika. Dina leverceller och dina nervceller i hjärnan har samma dna men utvecklas ändå till att bli olika och göra olika saker. Hur det går till har man först på senare år börjat få inblick i. "Epigenetik" kan du googla lite på.
Citera
Idag, 07:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Helt rätt, men det säger inte så mycket. Tänkte mest på 'posttranskriptionell'. Googlade på det men blev inte klokare😋

Eftersom MikroRNA kan slå av och på gener, så öppnar sig möjligheten att bota genetiska sjukdomar. Åtminstone i min värld.

Det här kan vara den största upptäckten sedan penicillinet.

'posttranskriptionell' betyder ungefär "sådant som händer EFTER att DNA har lästs och kopierats". Ja, det borde kunna vara intressant både för genetiska sjukdomar och cancer, tänker jag.
Citera
Idag, 08:44
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du visar tydligt att du aldrig gått i en svensk skola efter mellanstadiet!
Berätta gärna på vilken grundskola du studerade mikroRNA och dess roll i posttranskriptionell genreglering.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in