Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2024-10-13, 08:47
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Så du menar Illuminati har en finger med i spelet ex. Eliten i USA och Israel (Soros company) och de är bereda att till och med sälja sin morsa för allt detta som du nämner?
Inte fan vet jag exakt vilka det är det är garanterat många personer. Korporationerna skrev jag och dessa ägare och deras moderbolag och de rikaste etc. Är ju uppenbart att politikerna jobbar för dessa med alla beslut som tas. Om man tittar på mål som agenda 2030 så fattar man ju ganska snabbt att kraftiga förändringar behöver ske för att dessa ska införlivas och för dig och mig är det ju inga positiva sådana.
Citera
2024-10-13, 10:58
Avstängd
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Inte fan vet jag exakt vilka det är det är garanterat många personer. Korporationerna skrev jag och dessa ägare och deras moderbolag och de rikaste etc. Är ju uppenbart att politikerna jobbar för dessa med alla beslut som tas. Om man tittar på mål som agenda 2030 så fattar man ju ganska snabbt att kraftiga förändringar behöver ske för att dessa ska införlivas och för dig och mig är det ju inga positiva sådana.

Där ser man.
Citera
2024-10-15, 23:54
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Det där är Skatteverkets egna beräkningar. Hundratals miljarder göms i till exempel skatteparadis för att undgå skatt. En annan stor bov är företag som anställer svartarbetare. Denna typ av brott kostar samhället avsevärt mycket mer än exempelvis bidragsfusk.
Jag misstänker starkt att skatteverkets beräkningar inte utgår ifrån huruvida några enstaka miljardärer magiskt kommer välja att inte registrera sina bolag som en stiftelse i Luxemburg med sina immateriella tillgångar leaseade till ett dotterbolag i Irland, eller vad som nu råkar vara mest gynnsamt för stunden. Du tänker nog på hur skattemasen bäst kan komma åt din lokala pizzeria eller daglivs, du vet den där ägaren jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan för strax under en medellön?

Det kan förövrigt vara intressant ibland att fråga sig hur mycket av samhället som skulle fungera om all skatt på riktigt faktiskt drevs in. Vad tänker t ex folk att en enligt lagboken skattad klippning skulle kosta? Ett tips kan ju vara att jämföra den slutliga kostnaden du betalar för att t ex en elektriker vitt ska utföra 1 timmes arbete i ditt hem mot vad du betalar din frisör. Eller varför inte fundera över vad den realistiska kostnaden för en Vesuvio är på ett lokalhak i Bredäng med 3 anställda i tjänst en alldaglig onsdag i februari klockan 19:45?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in