2024-10-21, 09:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Detta påverkar dock inte skatten som baseras på "vinsten" beräknat i SEK.
För en dansk t.ex. beräknas vinsten i DKK vilket leder till lägre skatt om skattesatsen är densamma, oavsett vilka aktier eller fonder man köper.

Exakt!
Citera
2024-10-21, 10:24
Medlem
Citat:
Detta påverkar dock inte skatten som baseras på "vinsten" beräknat i SEK.
För en dansk t.ex. beräknas vinsten i DKK vilket leder till lägre skatt om skattesatsen är densamma, oavsett vilka aktier eller fonder man köper.
Vad påverkar detta om inte kronraset? Hänger inte med på vad som annars skulle leda till lägre vinstskatt för danskar.
Citera
2024-10-21, 10:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Vad påverkar detta om inte kronraset? Hänger inte med på vad som annars skulle leda till lägre vinstskatt för danskar.

Danskar beskattas för vinsten mätt i DKK, svenskar beskattas för vinsten mätt med SEK.

Ta USA index, S&P 500 t.ex. Mätt i SEK har det stigit mycket mer än om vi mäter det i USD. Om en amerikan och en svensk tar samma investering i S&P 500 tjänar båda visserligen lika mycket mätt i samma valuta, men vinsten som skatteverket räknar fram mäts i landets valuta. Därför blir den uppmätta vinsten högre om man har en svag valuta även om den verkliga vinsten är densamma.

En svag valuta fungerar därför som en osynlig kapitalskatt.
Därmed kan inte kapitalskatter i olika länder jämföras med varandra.
Citera
2024-10-21, 17:15
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Socialdemokraternas nya förslag. Är det ett klokt och rimligt förslag eller är det hemskt att sossarna bestämmer vad som är en rimlig dröm för en vanlig knegare? Vad tänker ni?
Efterblivet förslag naturligtvis (det borde inte vara skatt oavsett summa dock).
Citera
2024-10-21, 17:27
Avstängd
Ekonomigurun 𝕏 🇸🇪 @ekonomigurun_

Den senaste höjningen av förmögenhetsskatten i Norge förväntades ge ytterligare 146 miljoner dollar i årliga skatteintäkter. Istället lämnade individer värda 54 miljarder dollar landet, vilket ledde till en förlust på 594 miljoner dollar i årliga skatteintäkter.

https://x.com/ekonomigurun_/status/1848385084144967802
Citera
2024-10-21, 18:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Kunde väl vara över 30 miljoner? 3 miljoner är fortfarande medelsvensson-nivå tror jag.
Citera
2024-10-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Efterblivet förslag naturligtvis (det borde inte vara skatt oavsett summa dock).

Hoppas yngre väljare fattar att S inte är något för dem. Alla som tänker att de vill göra något annat än att söka olika bidrag efter ett yrkesliv borde ju fatta att de blir blåsta.
Citera
2024-10-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kunde väl vara över 30 miljoner? 3 miljoner är fortfarande medelsvensson-nivå tror jag.

Ja, mer rimligt.
Citera
2024-10-21, 18:35
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ja, mer rimligt.

Man har ju inte ens råd att köpa en medelsvensson-hus med 3 miljoner i de flesta städerna, så vi som sparar för att kanske en dag kunna göra det får det svårt. Jag har inte ens tagit mig över 1 miljon, men antar att jag får sälja allt för 3 miljoner ifall jag en dag når ditt och köpa vad jag kan köpa med pengarna. Mindre pengar i cirkulation åt företagen som behöver investeringar blir det i alla fall, sämre förutsättningar för småsparare att kunna överleva med investeringarna.
Citera
2024-10-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ekonomigurun 𝕏 🇸🇪 @ekonomigurun_

Den senaste höjningen av förmögenhetsskatten i Norge förväntades ge ytterligare 146 miljoner dollar i årliga skatteintäkter. Istället lämnade individer värda 54 miljarder dollar landet, vilket ledde till en förlust på 594 miljoner dollar i årliga skatteintäkter.

https://x.com/ekonomigurun_/status/1848385084144967802

Det kommer bli ett runtflyttande av pengar som alla inblandade (även staten) förlorar på tror jag. Klafsigt.
Citera
2024-10-21, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren

Det är lika fel om man lägger gränsen vid 30 miljoner, det drabbar bara inte lika många men principiellt är det inte bättre.

Tvärtom tycker jag, sätt gränsen vid 1000 kr så att alla drabbas och får uppleva hur fel det är. Vilket är detsamma som att avskaffa ISK förstås.

Effekten blir att alla kör AF och att staten kommer få in mindre skatt då eftersom varje person själv kan bestämma när vinsten realiseras. Folk kommer alltså undvika att realisera vinster och därmed blir det mindre skatt in till staten. Detta var just ett syfte med ISK, att staten skulle få in en jämn ström av skatt.
Citera
2024-10-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
För att om man ska beskatta risktagande så ska man rimligtvis också ha något tillbaka om det går dåligt och då är vi tillbaka till sparformen som redan finns där man får dra av förluster i deklaration.

Nu skapade man ju ISK just för att ge alla en låg skatt på sitt risktagande och man får betala den oavsett om det går bra eller dåligt. Det är inte speciellt rimligt att man ska betala en hög skatt samtidigt som att man förlorar en massa pengar på börsen, eller tycker du det?

Har du pengar på ett sparkonto som genererar ränta riskfritt så betalar du 30% vinstskatt på det, så jo, ränteinkomster beskattas.

Vi kanske borde införa en 30% skatt på allting som går in på ditt konto, om du får en swish så går 30% till staten, säljer du en bil eller en telefon så ska staten ha 30%. Då blir det väl rättvist enligt dig? För i vissa fall tjänar man ju pengar på bilar eller elektronikaffärer.

Precis så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in