2024-10-08, 18:01
Medlem
Sedan senaste uppdateringen av seqoia kan jag inte lngre ppna bilder med annat program n det som kommer med MacOS, som man allts inte kan klicka hger/vnster fr att g till nsta bild med. MacOS varnar fr att bilden inte r sker, s mste man g in i instllningar och manuellt godknna att ppna med bilden med sin kod. Detta r vldigt irriterande, finns det ngot stt att lsa detta p?
Citera
2024-10-08, 22:05
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Sedan senaste uppdateringen av seqoia kan jag inte lngre ppna bilder med annat program n det som kommer med MacOS, som man allts inte kan klicka hger/vnster fr att g till nsta bild med. MacOS varnar fr att bilden inte r sker, s mste man g in i instllningar och manuellt godknna att ppna med bilden med sin kod. Detta r vldigt irriterande, finns det ngot stt att lsa detta p?

Bara s jag frsttt det rtt:

Du har ett program fr att ppna bilder sen tidigare, men "kopplingen" till att ppna med det r borta efter uppdateringen?
Nr du ppnar en bild s ppnas den i MacOS default visare?
Men varje gng du ppnar s sger den att bilden r osker och du mste sl in din kod?
Citera
2024-10-09, 00:32
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vad _exakt_ str det i varningstexten?
Vad r det fr bilder (format)?
Vad r det fr bildprogram?
Citera
2024-10-09, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Bara s jag frsttt det rtt:

Du har ett program fr att ppna bilder sen tidigare, men "kopplingen" till att ppna med det r borta efter uppdateringen?
Nr du ppnar en bild s ppnas den i MacOS default visare?
Men varje gng du ppnar s sger den att bilden r osker och du mste sl in din kod?

Innan uppdateringen kunde jag ppna bilder med andra program n default. Nu fr jag detta meddelandet:

1 (1).jpg ppnades inte"

"Apple kunde inte verifiera att 1 (1).jpg r fri frn sabotageprogram som kan skada datorn eller ventyra din integritet."

Sedan mste jag g in i instllningar -> integritet och skerhet och klicka p "ppna nd" och d kommer en ruta upp fr att s in min kod. Fr varje bild, inte fr varje bildtyp.
Citera
2024-10-09, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Vad _exakt_ str det i varningstexten?
Vad r det fr bilder (format)?
Vad r det fr bildprogram?

1 (1).jpg ppnades inte"

"Apple kunde inte verifiera att 1 (1).jpg r fri frn sabotageprogram som kan skada datorn eller ventyra din integritet."

Sedan mste jag g in i instllningar -> integritet och skerhet och klicka p "ppna nd" och d kommer en ruta upp fr att s in min kod. Fr varje bild, inte fr varje bildtyp.

Jag hade Phoenix slides, men nu har jag testat med andra ocks som jag laddade ner frn App store men det blir samma sak.
Citera
2024-10-09, 05:56
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Detta r vldigt irriterande, finns det ngot stt att lsa detta p?

Vad r defaultprogram fr bildtyperna i frga? Hgerklicka p bild och vlj Get info.

Frmodligen r defaultprogram ett program som inte r godknt ur MacOS synvinkel.

Antingen byter du program, eller s fr du stta xattr p lmpligt stt och ha kvar ditt sunkiga program.

Alternativt ppnar du programmet och drefter godknner i kontrollpanelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in