Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-10-10, 20:40
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Plus på den. Köpte en refurb Dell Precision med Quadro-grafik, 32/512 & i7gen9 för 5000 i somras.
CAD-dator således. Duger till Tetris och Close Combat.

Och ett minus.

Jag köpte en refurb och fick Windows 11 home istället för utlovade Professional. Något nätverksort med blutetooth fanns inte heller som utlovat. Det blev lite mejlkonversation innan saken löste sig. I det stora hela är jag väl nöjd trots allt.

Jag slår vad om att Age of Empires 2 och Diablo 2 rullar på ganska bra på din maskin. Vad mer behöver man?
Citera
2024-10-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Och ett minus.

Jag köpte en refurb och fick Windows 11 home istället för utlovade Professional. Något nätverksort med blutetooth fanns inte heller som utlovat. Det blev lite mejlkonversation innan saken löste sig. I det stora hela är jag väl nöjd trots allt.

Jag slår vad om att Age of Empires 2 och Diablo 2 rullar på ganska bra på din maskin. Vad mer behöver man?

Well, jag köpte den för CAD.
Har en liknande, 7760, på jobbet, men den är ett as att bära runt på. (och 35000 i nypris, puh)

Vet inte vad quadro-kortet motsvarar i vanligt geforce-kort, men jag spelar inte moderna spel direkt, eller då inte på laptop iaf. Men bara därför så borde jag försöka dra igång GTA5 eller nåt, bara för att se vad som händer.

Emulatorer snurrar dock på fint, PPSSPP kan man dra upp så det blir både snyggt och snabbt.

Fått för mig att i en Dell får man bluetooth från nätverkskortet, så isfåfall är det jobbigt om det saknas. I mitt fall finns ingen nätverksport heller, wifi är ett måste, eller koppla till docka då.

En till nackdel är laptop+linux+nvidia=skräp. De verkar skita i linux-folk i allmänhet på nvidia, laptop-folk i synnerhet. jag har precis fått till acceleration i Linux, men det är inte automagiskt som i windows.

Sen vet jag inte om AMD finns i nån CAD-laptop, spelar iofs mindre roll för mig, jag kör nog ändå Dell pga utrustningen jag kan dela med jobbdatorn.
Citera
2024-10-10, 21:29
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
AMD är för de flesta uppgifter bättre än Intel idag, AMD har tidigare haft lite långsammare singel core prestanda än Intel men försökt kompensera för detta med fler kärnor.

Men de processorerna du listar är gamla, och tillmotsats vad någon påstod tidigare i tråden så är det Intel som kör på gammal skit, de har gammal process osv, AMD ligger för där.
Citera
2024-10-10, 21:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har dock fått upp en liten rädsla för AMD ifrån andra trådar där de kan bli väldigt varm som processor, upp till 90 grader. Har en liten undran pga det. Är det inte grafikkortet som brukar bli väldigt varmt, men nu alltså även processorn hos AMD? Fungerar det i en laptop som är tajt.

Har haft laptop som blivit varma på något ställe och har då gissat att det var grafiken. Dessa har samtliga varit med Intel. När jag kopplat dem till tv:n eller sett i laptopen för att se film så har jag då lyft upp den en bit i den kanten med något under så det kunde passera mer luft vid värmen. Min senaste har dock alltid varit väldigt sval i botten vilket glatt mig då jag inte behövt göra något för dess kylning.
Du bör satsa på en dator du tycker ser fin ut. En Lenovo som någon nämnde tror jag du skulle bli nöjd med. Gröta inte ner dig i tekniska detaljer, för du är inte tillräckligt insatt för att ställa rätt frågor. Om du ska ha AMD eller Intel bör du inte bry dig om, inte heller angående 90 grader och annat strunt.

Det är som om jag som inte kan bilar alls och försöker avgöra om jag ska ha ett busskort eller någon form av bil börjar ställa tekniska frågor angående bromsarna på Fords bilar 1976 jämfört med motsvarande på Volvos bilar mellan 1983 och 1985. Skit i detaljerna som du ändå inte förstår dig på är mitt råd, speciellt när dina krav tillgodoses av precis vilken dator som helst tillverkad de senaste 10 åren.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in