2024-10-09, 14:52
Medlem
Ja som frågan lyder, någon som vet vad och när onlinebankerna tex Revolut, Wise, N26 rapporterar något till skatteverket?

Sker det tex någon automatisk rapportering om mig som användare och hur mycket pengar jag har hos dem?

Har försökt läsa på men inte lyckats få fram ett tydligt svar. Inget brottsligt utan undrar bara vad som gäller och hur det fungerar.
Citera
2024-10-09, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesankakaviar
Ja som frågan lyder, någon som vet vad och när onlinebankerna tex Revolut, Wise, N26 rapporterar något till skatteverket?

Sker det tex någon automatisk rapportering om mig som användare och hur mycket pengar jag har hos dem?

Har försökt läsa på men inte lyckats få fram ett tydligt svar. Inget brottsligt utan undrar bara vad som gäller och hur det fungerar.

Revolut och Wise är inte samma sak.
Revolut rapporterar men inte Wise och övriga inom samma gebit.
Citera
2024-10-09, 15:05
Medlem
Inte ens svenska storbankerna rapporterar vilka tillgångar som finns till skatteverket, det enda är ju ränteinkomster/förluster
Citera
2024-10-09, 17:15
Medlem
Transaktioner över 150000 ska rapporteras till skatteverket
Citera
2024-10-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Inte ens svenska storbankerna rapporterar vilka tillgångar som finns till skatteverket, det enda är ju ränteinkomster/förluster

Om man tex mottar över ett visst belopp från utlandet så skickar bankerna kontrolluppgift på det. Då förväntas man ge en förklaring i "Övriga upplysningar" vad det gällde och hur ev skatt hanterats.
Citera
2024-10-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om man tex mottar över ett visst belopp från utlandet så skickar bankerna kontrolluppgift på det. Då förväntas man ge en förklaring i "Övriga upplysningar" vad det gällde och hur ev skatt hanterats.

Så kan det vara, men sen förmögenhetsskatten togs bort så rapporteras inte vad man har på konton,
går kanske att räkna ut hur stort aktie/fondinnehav man har om man har ISK konto med skatt på hela innehavet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in