Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-10, 20:55
Medlem
Sladdarens avatar
Ingen aning. P vintern kan man bege sig till kommunens grillstugor
r sklart lite mek med att ta med sig sitt ktt och rubbet men iaf s r det en sorts lsning

Bor du mer norrut s finns massor med grillstugor / vindskydd under tak med eldstad och skorsten
Du kan starta din egen grill plus kompisen inne i stugan inkl eldstaden med grillstavtiv och eget galler p det "smack in the middle". Se bara till att ni fr gld p totalt 3 grillar och att rken dras ut innan man stter sig

Min tanke var att man grillar ordentligt nr man liks samlas till en grillstuga

Finns inte en chans att du kan skylla p nn kyla d och att du ska vara vl frberedd fr kylan
bde fr grillen och ev sn och dig sjlv.. finns inga dliga vder, bara dliga klder ;-) eller grillstugor

Att grillning frknippas till sommaren har inte riktigt landat nnu fr mig men
antar att det har att gra med att man tycker de r lite obehagligt st still vid minus 10 grader och lgre p vintern under ppen himmel och ingenstans att vrma sig direkt med en ppen eld eller vggar som str emot kallblst eller gld som utgrs av en strre yta i tex en grillstuga. Knappast kallt nnstans heller sder om Sundsvall. Plus att det krvs mer tid och brnsle att f till en gld

Bekvmligheten med sommargrillningen r att det varmt ute sklart och mer soltimmar och ljus
Annars re inte s stor skillnad speciellt om man sker sig till en timrad eller knutad grillstuga
utifall man inte har mjligheten att grilla hemma eller nra sitt hem

Att grilla p vintern i grillstuga med kompisar och dricka l r inte alls tokigt och ta med sig lite led lampor man .. nda in p smtimmarna d det r becksvart ute men det re ju inte riktigt heller iom att snn r vit.. Sen fr man ju ringa efter chaffisen eller att han sitter med och r nykter och r lagomt road :-D
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-10 kl. 20:59.
Citera
2024-10-11, 04:56
Medlem
Sladdarens avatar
S hr kan en vindskydds grillstuga se ut (fast oftast utan bordsram runt sjlva eldstaden) men som troligen inte heter det, men stugan talar fr det. Oftast r det inget trgolv heller utan bara singel -grus spm markunderlag

https://external-content.duckduckgo....ede&ipo=images

Iaf. Om ni har med en nn extra mindre klotgrill som behvs s stlls den allts lngst fram mot antingen vnster eller hger sida mot utgngen s man kan ta sig ut frn en sida.
Klotgrillen eller tom 2 st br rymmas utan att vidrra sittbnken som kan ev ta eld

Hoppas att ni har tillgngligheten till sna grillstugor fr alla nr man pratar om alla, fr det r guld vrt om man inte vill st ute eller sitta ute men nd grilla och ha koll p kttet, glden hela tiden.

Med liten risk att det r fr kallt fr medhavande mindre grillar ochs (som fr vrma av eldstaden) Dr klotgrillarna placeras som sagt lngst fram vid trskeln till vnster eller hger om ppningen till vindskydds -eldstaden

De r iaf min ultimata lsning fr alla som bor p lite olika stt i Sverige och kan inte grilla hur som helst under vintern

Sjlv s fredrar jag i frsta hand att grilla bara utanfr mitt hem vilket jag gr, finns inte s mycket mer och sga om det
Citera
2024-10-11, 11:18
Medlem
klybans avatar
Grillade alltid p vintern nr man hade stuga.
Och det fungerar p samma stt, frutom att det r kallt och man behver ntt lager klder p sig.
Aldrig tnkt p det, men lng grillning borde krva lite mer kol/briketter pga man behver ha hgre fart pga kylan och fr att f rtt temp i grillen.
Citera
2024-10-15, 16:30
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tack fr uppmuntrande svar!

Behvde ntt att se fram emot infr kommande mrkerhelvete.
Ska grilla s in i, i vinter.

Angende belysning s kr jag fullt bls p strlkastarn p terassvggen
Men framfrallt r det ju fantastiskt att grilla en helglunch p dagen!
Citera
2024-10-15, 16:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Tack fr uppmuntrande svar!

Behvde ntt att se fram emot infr kommande mrkerhelvete.
Ska grilla s in i, i vinter.

Angende belysning s kr jag fullt bls p strlkastarn p terassvggen
Men framfrallt r det ju fantastiskt att grilla en helglunch p dagen!
Testa att grilla helt vanliga rtter, du kommer gilla det.
Mitt exempel som jag brukar dra up hr, det r kttfrslimpa som blir fantastisk.
Kr den i engngs aluform, och dr jag lter det vara rtt gott om plats p sidorna och fr skyn samlas upp dr.
Rkspn givetvis.
Annars som en helt vanlig kttfrslimpa.

S testa lite vanliga vardagsrtter och grilla det som normalt steks, det ppnar upp en helt ny dimension av mat fr grillen, som r normalt helt vanliga vardagsrtter.
Citera
2024-10-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Testa att grilla helt vanliga rtter, du kommer gilla det.
Mitt exempel som jag brukar dra up hr, det r kttfrslimpa som blir fantastisk.
Kr den i engngs aluform, och dr jag lter det vara rtt gott om plats p sidorna och fr skyn samlas upp dr.
Rkspn givetvis.
Annars som en helt vanlig kttfrslimpa.

S testa lite vanliga vardagsrtter och grilla det som normalt steks, det ppnar upp en helt ny dimension av mat fr grillen, som r normalt helt vanliga vardagsrtter.

h, lttrkt kttfrslimpa
Bra ider!
Citera
2024-10-15, 17:00
Medlem
Sladdarens avatar
Personligen r lite frvnad att det inte finns anpassade vinter grilltlt som man slr upp enkelt

Dvs nn form av kta fast raka vggar och sen tak med hl i toppen och nn skyddskpa ovanfr hlet

https://renbiten.se/wp-content/uploa...ommar-w800.jpg
https://external-content.duckduckgo....c66&ipo=images

Frutsatt att tyget r brandskert, flamskert typ en svetsfilt plus att det ska isolera mot kyla
Finns det nt snt :-) ?
Citera
2024-10-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Personligen r lite frvnad att det inte finns anpassade vinter grilltlt som man slr upp enkelt

Dvs nn form av kta fast raka vggar och sen tak med hl i toppen och nn skyddskpa ovanfr hlet

https://renbiten.se/wp-content/uploa...ommar-w800.jpg
https://external-content.duckduckgo....c66&ipo=images

Frutsatt att tyget r brandskert, flamskert typ en svetsfilt plus att det ska isolera mot kyla
Finns det nt snt :-) ?

Skulle ven kunna anvndas som portabel bastu
Finns skert, allt finns
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in