Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-11, 07:58
Medlem
runesstenars avatar
Tja vem är det jag frågar... Om det är någon som vet så borde det sannolikt vara jag.
Detta är dessutom också raka motsatsen till autism aspie. Det är inte heller depression. Det är inget.

Allting bottnar i rationalitet. Det går inte att förklara på något annat sätt. Det mynnar endast ut i det alltid. Vettiga tankar lyser igenom alla roliga saker som skulle finnas att göra - innan jag gör dom.

Det finns liksom ingen heller som "står" där jag gör. Jag är min egen supreme ingenjör. Långt innan tex Northvolt byggdes visste jag hur det skulle bli.
Citera
2024-10-11, 08:15
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Och sen? Vad skall du göra med den kunskapen? Ge dig och acceptera att du är ett får som alla andra.

Jag spenderar dagarna med att reflektera och undra, varför människor och generellt västlänningar är så fruktansvärt självhatande och vidriga till den grad att det vulgära och dekadenta uppmuntras.

Nog för att media har matat ut en rejäl sörja av dekadens, men jag köper inte att average person bara sväljer det utan det är något mer bakomliggande och där kommer självhatet in.
Jag tror det är när förmögna visas upp i medierna som folk kan börja hata sig själva, för att de inser att de inte kan bli så rik eller så fin eller så fri. Dekadensen är ett tillkännagivande att man inte duger, men kan hitta self-love glädje i vardagen ändå. Är det så du menar?

Tror du överdriver, "spenderar dagarna", så intressant är det inte. Visst man kan prata om ideal som förändras genom historien. Dekadens är frihet, uniform är ofrihet. Så blir det när den på toppen är en överbetald idiot, kriminell eller judehatare. Att leva i fängelse är bättre än att jobba. Finns många orsaker till dagens dekadens. Vad ska du ens ha kunskapen till?
Citera
2024-10-11, 08:16
Medlem
runesstenars avatar
Det är ett övertänkande som konkurrerar ut alla former av driv. Det finns nog inget att göra när man hela tiden tvingar sig till att rationalisera bort allt utan mål. Så kan det också vara att leva.
Citera
2024-10-11, 08:25
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runesstenar
Tja vem är det jag frågar... Om det är någon som vet så borde det sannolikt vara jag.
Detta är dessutom också raka motsatsen till autism aspie. Det är inte heller depression. Det är inget.

Allting bottnar i rationalitet. Det går inte att förklara på något annat sätt. Det mynnar endast ut i det alltid. Vettiga tankar lyser igenom alla roliga saker som skulle finnas att göra - innan jag gör dom.

Det finns liksom ingen heller som "står" där jag gör. Jag är min egen supreme ingenjör. Långt innan tex Northvolt byggdes visste jag hur det skulle bli.
Tror du missar att förklara hur det inte går att förklara på något annat sätt. Om du nu är rationell så skulle du väl leta efter de olika verkningsmekanismerna.

"Detta är dessutom också raka motsatsen till autism aspie. Det är inte heller depression. Det är inget.
Allting bottnar i rationalitet. Det går inte att förklara på något annat sätt."
Tror du ger dig själv för mycket kred.
Citera
2024-10-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tror det är när förmögna visas upp i medierna som folk kan börja hata sig själva, för att de inser att de inte kan bli så rik eller så fin eller så fri. Dekadensen är ett tillkännagivande att man inte duger, men kan hitta self-love glädje i vardagen ändå. Är det så du menar?

Tror du överdriver, "spenderar dagarna", så intressant är det inte. Visst man kan prata om ideal som förändras genom historien. Dekadens är frihet, uniform är ofrihet. Så blir det när den på toppen är en överbetald idiot, kriminell eller judehatare. Att leva i fängelse är bättre än att jobba. Finns många orsaker till dagens dekadens. Vad ska du ens ha kunskapen till?

Har ingenting med förmögna att göra, utan jag snackar om självhat till den grad där mångkultur,feminism,vurmande för psykisk sjuka hyllas och uppmuntras. Det är hippt med rasblandning, det är hippt med diagnoser, det är hippt att vara så udda som möjligt.

Vilken frihet? Jag anpassar mig i ett land fullt av apor, men jag är inte fri.

Det är ingen kunskap för mig förövrigt, utan det är en stark påminnelse utöver vilket jävla förfall average människa lever i.

Man kan snarare se det som en drivkraft och kanske en gnutta hopp. Alla civilisationer i alla tider har bytts och förnyats, och om jag har tur så sker det under min livstid!
Citera
2024-10-11, 08:34
Medlem
Skaffa barn är mitt svar till alla "rotlösa" och sökande människor då bara gör man saker hela tiden, och är glad över det. För mycket tid till att tänka är inte bra för oss, eller iallafall 99.9% av alla. Den lilla andelen som fixar det är födda filosofer
Citera
2024-10-11, 08:37
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Har ingenting med förmögna att göra, utan jag snackar om självhat till den grad där mångkultur,feminism,vurmande för psykisk sjuka hyllas och uppmuntras. Det är hippt med rasblandning, det är hippt med diagnoser, det är hippt att vara så udda som möjligt.

Vilken frihet? Jag anpassar mig i ett land fullt av apor, men jag är inte fri.

Det är ingen kunskap för mig förövrigt, utan det är en stark påminnelse utöver vilket jävla förfall average människa lever i.

Man kan snarare se det som en drivkraft och kanske en gnutta hopp. Alla civilisationer i alla tider har bytts och förnyats, och om jag har tur så sker det under min livstid!
Ah, jag skulle nog också tänka på det hela tiden om jag ständigt blev påmind.
Jag undviker media och folk som är konstiga, så jag brukar slippa tänka på dessa miffon som kallar en "kung" istället för att säga tack.

Prova gå till en mormonkyrka, tror det skulle kunna passa dig. De är motsatsen till dekadenta.
Citera
2024-10-11, 08:41
Medlem
runesstenars avatar
Citat:
Tror du missar att förklara hur det inte går att förklara på något annat sätt. Om du nu är rationell så skulle du väl leta efter de olika verkningsmekanismerna.

"Detta är dessutom också raka motsatsen till autism aspie. Det är inte heller depression. Det är inget.
Allting bottnar i rationalitet. Det går inte att förklara på något annat sätt."
Tror du ger dig själv för mycket kred.
Rationell och rationell... Jag använder i alla fall bara den delen av mig själv till att få något gjort.

Det låter sjukt men det är inte så stört alls som det låter. Sexualitet är det enda i de basala behoven som finns kvar men även den har jag rationaliserat bort med AI och fröken höger.

Jag måste tvinga mig till nått ställe på basis av bara idioti så att säga. Jag kan gräva djupare och djupare in i existensen och hitta allting där men det är ingen framkomlig väg eftersom jag har kört till vägs ände.

Det är en hora som kan få tiden att gå. Mer än så finns inte. Så är det i alla fall för mig sen får resten göra vad de vill. Det är svaret och lösningen någon gång. Jag har ingen aning om när eftersom allt kan alltid vänta.
Citera
2024-10-11, 08:53
Medlem
pn222jws avatar
Hur får ni tiden att gå utan att drabbas av tristess?

Jag har varit arbetsfri en längre tid (konvalescens)...jag vilar, lyssnar på P1-radio eller ljudböcker, ser ofta på DVD filmer...läser tidningar men framförallt böcker...lagar mat...fixar smågrejer med bostaden...sitter och solar vid bra väder...internet...besöker vårdcentralen...lyssnar på musik...spelar lite grann på en gitarr eller synth...minns händelser tidigare i livet...skriver lite...tränar lite...planerar inköp...
Citera
2024-10-11, 09:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runesstenar
Rationell och rationell... Jag använder i alla fall bara den delen av mig själv till att få något gjort.

Det låter sjukt men det är inte så stört alls som det låter. Sexualitet är det enda i de basala behoven som finns kvar men även den har jag rationaliserat bort med AI och fröken höger.

Jag måste tvinga mig till nått ställe på basis av bara idioti så att säga. Jag kan gräva djupare och djupare in i existensen och hitta allting där men det är ingen framkomlig väg eftersom jag har kört till vägs ände.

Det är en hora som kan få tiden att gå. Mer än så finns inte. Så är det i alla fall för mig sen får resten göra vad de vill. Det är svaret och lösningen någon gång. Jag har ingen aning om när eftersom allt kan alltid vänta.
Om man inte hade några känslor skulle man inte göra något. Varför skapade du den här tråden? För att inte behöva uppleva tristess. Förnekar du dina problem kan du inte lösa dem.

Det du verkar göra är att du optimerar för att känna så lite som möjligt, vilket får dig att känna dig rationell, att känna dig kompetent och fri från grundläggande behov.

Citat:

Vad menar du? Jag förstår inte alls.

Rationellt betyder ungefär logiskt eller genomtänkt. Vad är tanken bakom att nå vägens ände? Det är idioti att springa mot horisonten för att nå världens ände. Tror du styrs av nyfikenhet eller någon slags desperation. Tror du behöver sätta dig ner och fundera på varför du gör det du gör.
Citera
2024-10-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ah, jag skulle nog också tänka på det hela tiden om jag ständigt blev påmind.
Jag undviker media och folk som är konstiga, så jag brukar slippa tänka på dessa miffon som kallar en "kung" istället för att säga tack.

Prova gå till en mormonkyrka, tror det skulle kunna passa dig. De är motsatsen till dekadenta.

Jo, men då kommer vi till den lilla detaljen att de tror på en gud som inte finns. Men ja, religiösa brukar generellt ha en ganska sund världsbild utan udda värderingar. Jag trivs med muslimer med, och de behöver ju inte höra eller veta att jag tycker att de är smutsiga apor, men deras synsätt är fint. =)
Citera
2024-10-11, 09:36
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jo, men då kommer vi till den lilla detaljen att de tror på en gud som inte finns. Men ja, religiösa brukar generellt ha en ganska sund världsbild utan udda värderingar. Jag trivs med muslimer med, och de behöver ju inte höra eller veta att jag tycker att de är smutsiga apor, men deras synsätt är fint. =)
Om någon skulle övertyga dig om att gud finns då? Tror du att det är helt omöjligt att de flesta missuppfattat vad gud är? Vad är gudar? Vad är andar?

Har du läst Korinthierbreven så du förstår vad kristendomen handlar om? Kristendomen handlar just om att skapa fred, motverka dekadens, förfall.

Se på de sju dödssynderna och på de sju motsvarande dygderna. För att de för 2000 år sedan inte pratade om själen istället för psyket får du översätta till modernt språk. Synder är det som leder till misär. Dygder är det som leder till välstånd.

Ande på engelska är spirit, spirit refererar till alkohol, för att den alkoholpåverkade tycks bli fylld av goda eller onda andar. Andar är det som får en att göra saker, det som driver känslor, tänkte man förr.

Gud är godhetens ande. Det är givmildheten, välviljan, det som får dig att göra gott. Är du god så blir du beskyddad, på så sätt att andra vill vara goda mot dig. Syftet med godhet verkar vara att bygga ett himmelskt rike på jorden.

Visst, bibeln innehåller massa lögner för de icke bättre vetande medeltidspöbeln. Gud skapade universum, fel! Gud har en plan, fel! Lever man som kristus kommer man till himmelen, fel!

Om du nu drabbas av tristess och vill få tiden att gå så kan du ju alltid försöka förstå andras perspektiv, muslimer kanske inte är som "smutsiga apor" egentligen. Varför tycker du det? Det kan du också fundera på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in