Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:26
  #1
Medlem
Som titeln lyder, hur skulle ni gå till väga för att köra en "speed run" på en civilingenjörs utbildning? Har kollat lite på: MIT Challange. Men verkar inte riktigt applicerbart i Sverige. Hur skulle ni göra för att få universitet överstökat så snabbt som möjligt?
Citera
Igår, 22:51
  #2
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från:
"speed run":a universitetet.

/mod
Citera
Idag, 00:17
  #3
Medlem
Glostrups avatar
Först skulle jag lära mig att stava ”challenge” rätt.

Sen är det nog svårt att läsa ett program snabbare än tänkt, om man inte lyckas göra upp med universitetet att man även får skriva tentor samtidigt som studenterna i åren ”ovanför”. Då kan man ju läsa flera terminer samtidigt, om man har förmåga och kapacitet.

Annars är väl det vanliga snarare att läsa in två utbildningar samtidigt/parallellt, tex Handels + KTH eller ingenjör + jurist.
Citera
Idag, 01:45
  #4
Medlem
feemaxxxs avatar
Ingenjörsstudier följer en rätt så strikt plan då kurserna bygger på varandra. Sedan är de väldigt tunga och jag har aldrig hört att ngn har läst in det snabbare än planerat.
Däremot ekonomi/juridik kan man göra parallella enstaka kurser för att sedan "baka" ihop de till en examen.
Sedan om du läser till ingenjör kan du rätt lätt fixa till en examen i tex ekonomi då matten i ekonomikurserna är en barnlek.
Citera
Idag, 01:50
  #5
Medlem
Finns ingen anledning att göra detta. Låt utbildningen ta den tid den ska ta, känner du att du har tid/energi över även fast din ingenjörsutbildning går riktigt bra så spendera tiden på något annat.
Studera något extra, jobba extra, ha praktik, driv något eget projekt, starta ett företag, bygg ditt nätverk. Finns massor av saker att göra som är vettigare än att skynda på din utbildning.
Citera
Idag, 10:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ingenjörsstudier följer en rätt så strikt plan då kurserna bygger på varandra. Sedan är de väldigt tunga och jag har aldrig hört att ngn har läst in det snabbare än planerat.
Däremot ekonomi/juridik kan man göra parallella enstaka kurser för att sedan "baka" ihop de till en examen.
Sedan om du läser till ingenjör kan du rätt lätt fixa till en examen i tex ekonomi då matten i ekonomikurserna är en barnlek.

Och jag känner två ungdomar som just nu läser civ.ing. snabbare än utsatt tid.
Plugga 150% är full möjligt om man kan visa på sin förmåga och snackar med SYV, en av killarna läser 200% just den här terminen.

Du måste skilja mellan de som bara tragglar sig igenom utbildningen och de som kan ta en analystenta utan att ha gått på några föreläsningar eller gör en inlämningsuppgift som ska ta två veckor på en dag.

Sånt handlar om vilken begåvning man är född med snarare än något man pluggar sig till, och de personerna finns, även om de är få.
Citera
Idag, 12:27
  #7
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Och jag känner två ungdomar som just nu läser civ.ing. snabbare än utsatt tid.
Plugga 150% är full möjligt om man kan visa på sin förmåga och snackar med SYV, en av killarna läser 200% just den här terminen.

Du måste skilja mellan de som bara tragglar sig igenom utbildningen och de som kan ta en analystenta utan att ha gått på några föreläsningar eller gör en inlämningsuppgift som ska ta två veckor på en dag.

Sånt handlar om vilken begåvning man är född med snarare än något man pluggar sig till, och de personerna finns, även om de är få.

Min erfarenhet är 20år tillbaka så det kanske har ändrat sig. Jag hade iallafall ingen runtomkring mig som gjorde det.
Citera
Idag, 16:57
  #8
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Det finns tusen saker som imponerar på arbetsgivare mer än att man har läst en utbildning lite snabbare än på utsatt tid. Just saying.
Citera
Idag, 16:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det finns tusen saker som imponerar på arbetsgivare mer än att man har läst en utbildning lite snabbare än på utsatt tid. Just saying.

Brukar ta upp min fb-dase, vad är ditt trick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in