Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
Idag, 14:19
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Har du lust att nämna en av alla biltillverkare som är öppna med att dom sänkt kvaliteten? Har du sedan lust att kommentera det jag skrev gällande inflation?

Det är ju bara dumt att tro att bilars värde är konstant, typ lika dumt som att gå in i godisbutiken för att köpa på sig ettöresgodisar.

Varför ska jag kommentera den delen. Inflation är en sak och kvalité något helt annat och sambandet dom i mellan är ganska långsökt.

Det är allmänt känt att man när det gäller vissa delar nöjer sig med målet "tillräckligt bra" till skillnad från tidigare när man i större utsträckning försökte göra allt så bra som möjligt. Du får googla själv om du är intresserad.
Citera
Idag, 14:56
  #98
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGuffin
Må så vara, jag har bara erfarenhet av deras bensinare.

Hur är Peugot i allt övrigt förutom drivlinan idag förresten? Har de ryckt upp sig. Förr var det ju rena latjolajbans minns jag med plast, rost och gnissel och udda lösningar på allt.

Tja, du har ju en Peugot som har sålts som Toyota exempelvis: Toyota Aygo som är samma bil som Peugot 107 och Citroën C1:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peugeot_107

Så, nog har Peugot ryckt upp sig alltid.

Tvärt om har du ju med Nissan som i huvudsak bygger på Renault-delar, och det är väl inte en utveckling i rätt riktning. Första generationen Nissan Qasquai var en Renault tillverkad utanför London.
Citera
Idag, 15:22
  #99
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför ska jag kommentera den delen. Inflation är en sak och kvalité något helt annat och sambandet dom i mellan är ganska långsökt.

Det är allmänt känt att man när det gäller vissa delar nöjer sig med målet "tillräckligt bra" till skillnad från tidigare när man i större utsträckning försökte göra allt så bra som möjligt. Du får googla själv om du är intresserad.

Har du tips på vad jag ska Googla på? Tror nämligen inte på dig när du säger att det finns biltillverkare som öppet gått ut med att dom sänkt kvaliteten på sina bilar... Det är något du dragit ur röven. Du kan tjata om att saker och ting är "allmänt kända", men du har sagt att tillverkarna gått ut och sagt att de sänkt kvaliteten på sina bilar. Viss skillnad...

Därav bör du kommentera det jag skrev, jag synar ju din bluff.
Citera
Idag, 15:34
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Så, nog har Peugot ryckt upp sig alltid.

Peugeot var ju riktiga kvalitetsbilar på 60-talet.
I alla fall jämfört med Volvo, SAAB, BMW och DKW/Audi.
Köpte själv 2 nya 404r och jämförde dem med nya Volvon, SAAB:ar och BMW:n på 60 och 70-talet.
De 3 nämnda var skrämmande dåliga både i lack och sammansättning.
Ägde även ett par Plymouth under mitten på 60-talet - dålig passform, usla bromsar men bra lack.
Citera
Idag, 15:37
  #101
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Peugeot var ju riktiga kvalitetsbilar på 60-talet.
I alla fall jämfört med Volvo, SAAB, BMW och DKW/Audi.
Köpte själv 2 nya 404r och jämförde dem med nya Volvon, SAAB:ar och BMW:n på 60 och 70-talet.
De 3 nämnda var skrämmande dåliga både i lack och sammansättning.
Ägde även ett par Plymouth under mitten på 60-talet - dålig passform, usla bromsar men bra lack.

Ja, 404rna var väldigt fina bilar.
Du har även idag stora Peugoter med väldigt gott rykte.
Citera
Idag, 15:48
  #102
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Att priserna på begagnade bilar gått upp har förmodligen med inflation och låg nybilsförsäljning att göra. Få som köper nya bilar leder ju till att det blir färre begagnade bilar i omlopp
Citera
Idag, 15:55
  #103
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är allmänt känt att man när det gäller vissa delar nöjer sig med målet "tillräckligt bra" till skillnad från tidigare när man i större utsträckning försökte göra allt så bra som möjligt. Du får googla själv om du är intresserad.
Jag tvivlar inte alls på att många biltillverkare gör på det sättet. Däremot tvivlar jag rätt saftigt på ditt påstående om att biltillverkarna är öppna med det. Det kallar jag bullshit om du inte kommer med en källa.
Citera
Idag, 16:14
  #104
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok du tror på det. Jag det inte. Jag tror de lämnar anmärkningar på folk de vet inte kommer vara ett probs. Annars skulle vi inte ha en jävla massa dretbilar ute på gatorna som liksom mot alla odds klarade besiktning.

Det finns brushor som besiktar. De kanske snällbesiktar de sinas bilar. Sen finns det blattar som kör både obesiktigat och utan körkort.

I övrigt om du har fel på bilen så blir det nedslag på det förstås. Oavsett om du är blatte eller 80 år gammalsvensk med svensk släkt sen åtminstone Gustav Vasa.
Citera
Idag, 17:06
  #105
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrar. Sedan blir man allt mer förbannad på detta att det finns fortsatt dåliga bilar i trafiken. Men fan bilbesiktningen är numera ett skämt. Min farsa tex har en bra bil men får fan alltid saker att fixa i bilbesiktningen. Medan man ser invandrare köra runt med noll anmärkning i rena dretbilar.

Dessa jävlar i bilbesiktningen. De vågar lämna anmärkan på äldre svenskar. Men fan gör skit om Ali kommer de och vill ha godkänt. Det är ok till dessa. Men äldre svenskar trackasserar dom! Det är sjukt.
Du vet om att en bil kan se jävligt skruttig ut, men ändå uppfylla kraven på besiktningen va? Så vad har det varit för fel på de bilarna du ser och hur vet du att de har de felen?
Citera
Idag, 19:01
  #106
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Välkommen art hitta en VW Passat, 5 år gammal med "grava rostskador". Pratar alltså om nutid.

På 70-80-talen var detta dock snarare regel än undantag.

Det är inte speciellt svårt. Hissa upp valfri 5 år gammal som rullat 10-15 tusen mil på saltade vägar så kommer du finna gravrost lite överallt undertill. Bärarmar, stag, fjäderbenstallrikar. Plåtfalser m.m.ofta ser de dock okej ut på ytan. Men på 10 år gamla har angreppen gjort sig synliga i trösklar, baklucka m.m.
Citera
Idag, 19:03
  #107
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Därför att de är billigare (åtminstone vid köp) än nya bilar. Köppriset utgör en tröskel för många.

Hur många har råd att köpa en ny bil för, säg, 300 000 kr?

Att döma av trafikbilden är det rätt många. 300 tkr får man väl dessutom inte mycket till ny bil för idag. Känns som det krävs snarare 500-700 tkr.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in