Citat:
Ursprungligen postat av
crocodilelilo
De kollade på den aspekten, i alla fall för huvudet, från FUP:
Bra notering, tack.
Dock är jag fortfarande lite orolig över vad åklagaren egentligen bett rättsläkaren titta efter.
Så här; åklagaren har klara indikationer på att en misshandel ägt rum. Ett sätt att bevisa det, är att be rättsläkaren leta efter skador som kan ha uppkommit vid en misshandel som sker före påkörningen.
Rättsläkaren undersöker därför alla skador och anstränger sig för att dela in dessa i två kategorier; "uppkommit vid misshandel" och "uppkommit vid påkörning".
Det kan leda rättsläkaren fel. Rättsläkaren kanske undermedvetet tror att det är klarlagt att det varit en, och endast en, påkörning, och letar inte efter tecken på att det varit flera.
Jag vill gärna bygga en hypotes när jag funderar runt sånt här, och det skadar inte att bygga flera olika för att sedan ställa dem mot varandra.
Låt oss först anta att TH var död (eller svårt skadad och medvetslös) när lastbilen körde på honom. I det fallet behöver vi förklara varför han sprang ut på motorvägen. Att han ligger på vägen är enkelt att förklara i det fallet. Han har redan blivit påkörd.
I det andra alternativet är TH inte påkörd ännu, när lastbilen kommer. Vi måste förstås fortfarande förklara varför han springer ut på motorvägen, Men nu blir det mycket svårare att förklara att han ligger på vägbanan. Man kan somna på konstiga ställen när man är full, men att däcka mitt på en motorväg sätter jag låg sannolikhet på. TH verkar dessutom ha hög adrenalinnivå vid tillfället och att han bara somnar känns även därför inte sannolikt. (Ett tidigare förslag här i tråden är att TH drabbats av hjärnblödning på grund av misshandeln. Jag har ingen aning om hur sannolikt det är. Spontant känns sannolikheten låg.)
Om TH inte blivit påkörd tidigare, får vi som sagt mycket svårare att förklara varför han ligger där han ligger, när lastbilen kommer. Det är främst av det skälet, inte rättsläkarens eventuella tankegångar eller yrkesskicklighet, som gör att jag fortfarande lutar åt det förstnämnda scenariot ovan.