Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 14:56
  #1
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Stora teve- och filmproduktioner som Stranger things, Chernobyl, Gentlemen, nya Ronja Rövardotter och nya Wallander har en sak gemensamt – de är alla inspelade i Litauen fastän handlingen ska vara i Sverige eller USA eller Ukraina eller Mattisborgen. Men min fråga rör engelsk film.

Allt fler inspelningar flyttar österut till länder där filmens grovarbetare har lite slappare lönevillkor vilket lämnar en generösare budgettårtbiten kvar till regissör och skådisar att mumsa på. Rätt taskig lönedumpning kan man tycka om man är bolsjevik.

När jag ser engelsk film reagerar jag häftigt när de kör på fel sida och ratten sitter på fel sida, även om det anses vara rätt sida på de brittiska öarna och i nästan hela Samväldet. Om vi säger att en engelsk film ska spelas in i exempelvis ett baltland som Litauen, hur gör de då?
  • Tar de med sig en bil hela vägen från England eller Storbritannien som de kör runt med?
Eller
  • Tar de en litauisk billig bil på plats och ändrar på höger och vänster i datorn?

I professionella filmprogrammet Sony Vegas Pro går det att spegla filmen så höger blir vänster och vänster blir höger. Hur löser de brittiska filmarna bilfrågan i Litauen? Kom med exempel.
Citera
Idag, 16:12
  #2
Medlem
Ofta tar de med sig bilar från England, och spelar in scener med skådespelarna på plats i tex Litauen.

Tagningar längre ifrån spelas oftast in av en så kallad second unit, hemma i UK, där de filmar samma bilar med stand-ins som kör dem längs vägarna, för att använda som inklippsmaterial och samtidigt sälja in illusionen till tittarna att de befinner sig i UK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in