Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 16:49
  #13
Medlem
Impudicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast hur förklarar man att andras liknande uppväxt ledde till en redig unge? Jag tror faktiskt inte på att föräldrar kan styra barn längre. Jag tror de är som de är när de föds, och vissa har makten att stoppa galna barn, men de flesta inte.

Den ungen jag tänker på var inte utåtagerande, men han sögs ändå med i Foxtrot och började med otäcka saker som om det inte var något. Han hade varit hur trevlig som helst som barn.

Jag blev typ inte uppfostrad alls, nyckelbarn, men har aldrig velat bli kriminell.

En ställföreträdande förälder kan finnas; farmor, morfar, lärare, granne.... Eller oftast: En idrottsledare i en vettig förening. Dessutom finns det individuell resiliens; intelligens och social smidighet är extremt starka skyddande faktorer.
Citera
Idag, 17:19
  #14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impudicus
En ställföreträdande förälder kan finnas; farmor, morfar, lärare, granne.... Eller oftast: En idrottsledare i en vettig förening. Dessutom finns det individuell resiliens; intelligens och social smidighet är extremt starka skyddande faktorer.

Jag själv levde i barnens värld, när skolan var slut så var man i den världen. För mig personligen lärde jag mig ansvar. Den personen jag tänker på som blev gängkriminell hade verkligen backup från alla fronter, precis som du säger, morföräldrar, idrott och lärare. Jag ser bakåt i min släkt, vi är skötsamma. Ser bakåt i hans släkt och man behöver inte gå långt förrän det är fullt av socfall och alkisar. Fastän han inte växte upp med dem. Det är svårt att bota antisociala drag hos sitt barn.
Citera
Idag, 17:46
  #15
Medlem
Impudicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag själv levde i barnens värld, när skolan var slut så var man i den världen. För mig personligen lärde jag mig ansvar. Den personen jag tänker på som blev gängkriminell hade verkligen backup från alla fronter, precis som du säger, morföräldrar, idrott och lärare. Jag ser bakåt i min släkt, vi är skötsamma. Ser bakåt i hans släkt och man behöver inte gå långt förrän det är fullt av socfall och alkisar. Fastän han inte växte upp med dem. Det är svårt att bota antisociala drag hos sitt barn.

Runt 50% av beteenden och egenskaper är genetiskt orsakade.
Citera
Idag, 18:24
  #16
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tycker det står rätt tydligt att boken heter "Älskade jävla unge". Vilket jag antar är rätt träffande för hur en förälder känner sig i den här situationen.

Jag tror att felet är "jävla", och att en förälder som säger "jävla unge" inte älskar sitt barn. Att dessutom exponera sonen i en bok, och göra reklam för den i skvallerpressen, finner jag motbjudande.
Citera
Idag, 19:04
  #17
Medlem
Intäkterna från hennes bok borde gå till ”bombmakarens” brottsoffer. Om hon hade ens ett uns av vett och moral skulle det vara en självklarhet. Det är helt sjukt att hon så snart efter händelserna försöker profitera på allt lidande han orsakat. Att hon tjänar pengar på hans gärningar är både osmakligt och oetiskt.

Jag misstänker att hon lägger undan pengarna åt pluttegubben, som en liten nystartsgåva till den dag han kommer ut.
__________________
Senast redigerad av Halleluwah Idag kl. 19:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in