2024-10-16, 10:11
Medlem
Hej, min vän köpte en begagnad bil från Audi, med service avtal. Efter att avtalet var signerat och klart, så säger försäljaren att min vän ska stå för nästa service, pga Audis serviceavtal inte står för service som understiger 500km och bilen har 300km kvar att köra innan service ska göras, i avtalet dem har skickat så står det exakt så här.

A. Prisändring får ske efter avtalets ingående, men inte efter leverans. Orsaken till prisändringen ska
vara hänförlig till offentliga åtgärder såsom lagändringar, myndighetsbeslut, skatter eller tullar som
är utanför säljföretagets kontroll och som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid
köpet och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
B. Utöver orsaker som är hänförliga till offentliga åtgärder får prisändring ske efter avtalets
ingående, men inte efter leverans, om prisändringen beror på orsaker utanför säljföretagets kontroll
och som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder det inte
heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Så nu till min fråga, behöver min vän stå för service kostnader även om denna händelsen inte var oförutsägbar? Audi har haft bilen i mer än 2 veckor.

Stor tacksam för all hjälp.

Jag tror att jag postade på fel ställe innan.
Citera
2024-10-16, 10:18
Medlem
Trakessons avatar
Ägaren brukar normalt stå för service, fast oftast säljs begagnade bilar nyservade eller om de snart ska servas kan säljfirman stå för nästa service. Allt beror på vad man avtalar om vid köpet.

Fattar inte vad du menar med att Audi haft bilen i två veckor. Sedan de köpte den, eller har de sålt den men behållit den för att serva den?
Citera
2024-10-16, 10:18
Medlem
Titsdontlies avatar
Häv köpet bara? De citat du länkar har inget med de du efterfrågar att göra
Citera
2024-10-16, 10:20
Medlem
StudiumValors avatar
Han köpte en bil med ett serviceavtal som anger att den som äger bilen skall betala för servicen enligt avtal.
Varför skulle han då inte betala enligt de avtal han har ingått?
Förstår inte ens varför du frågar.
Citera
2024-10-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Ägaren brukar normalt stå för service, fast oftast säljs begagnade bilar nyservade eller om de snart ska servas kan säljfirman stå för nästa service. Allt beror på vad man avtalar om vid köpet.

Fattar inte vad du menar med att Audi haft bilen i två veckor. Sedan de köpte den, eller har de sålt den men behållit den för att serva den?

I avtalet så står det om något oförutsägbart händer så ska nya ägaren stå för kostnaderna, Audi har haft bilen i mer än 2 veckor därför är det ingen oförutsägbart händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Han köpte en bil med ett serviceavtal som anger att den som äger bilen skall betala för servicen enligt avtal.
Varför skulle han då inte betala enligt de avtal han har ingått?
Förstår inte ens varför du frågar.

Serviceavtalet står inte för kostnaden, det var ju det som var problemet, jag kanske var otydlig.
Citera
2024-10-16, 14:18
Medlem
Audi ringde och står för servicen, tacksam för alla svar.
Citera
2024-10-16, 14:35
Medlem
Om det är OSKÄLIGT villkor i ett avtal som den starkare parten har skrivit, kan det vara skäl till att avtal eller den delen är ogiltigt. Det är inte solklart, men ett plus om det blir tvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in