2024-10-16, 10:22
Medlem
Sadirs avatar
Är det någon här som vet vad som gäller när man ska flyga till ett land utanför EU, och den mängd guldsmycken man får ta med sig?

Jag flyger från Sverige, och det är personliga klenoder, inte till försäljning.
Citera
2024-10-16, 10:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadir
Är det någon här som vet vad som gäller när man ska flyga till ett land utanför EU, och den mängd guldsmycken man får ta med sig?

Är det legit så bryr de sig inte nämnvärt men de har ett sjätte sinne för att nosa upp guld och kontanter som det är något lurt med.
Citera
2024-10-16, 11:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Eller så gör du bara som Birgitt Nilsson gjorde när hon reste. Slängde allt lite slarvigt i en stor necessär och när tullen frågade svara "äh, nä, det är bara nipper och bijouterier"
Citera
2024-10-16, 11:31
Avstängd
Citat:

Ha dina kvitton och inkomstuppgifter redo så har du inga problem 😊 man kan resa med smycken för flertalet miljoner om du har täckning för det.
Lycka till!
Citera
2024-10-16, 12:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Och varför skulle man ta med sej den mängden på en utlandsresa ?

Även om det är legalt är det inte kul att få det i beslag under några månader medans dom utreder
Citera
2024-10-16, 13:00
Medlem
Citat:

För att få tillbaka moms?
OM du tar tillbaka dem till Sverige, så ska de deklareras och betala momsen igen. Vet inte vad det är för straff om man åker dit om man inte gjort det.
Citera
2024-10-16, 13:07
Medlem
Guldkedja för 100k är inget de brytt sig om för mig iaf, men vem vet vad regimens klåfingriga kleptokrater tar sig för och när, det är väl säkert bara slumpen som avgör... de kan ju precis som andra kriminella inte riktigt förstå skillnaden mellan mitt och ditt.
Citera
2024-10-16, 16:16
Medlem
Citat:

Finns inga regler från Sveriges sida på hur mycket du kan föra ut.
Givetvis som andra skrivit så kan ju tullen bli misstänksamma om du är smutsig och reser till ännu smutsigare land.

Vad som gäller vid inresa får du ju kontrollera med myndigheterna i din slutdestination.
Citera
2024-10-16, 19:50
Medlem
Citat:

Det finns inga gränser för sånt så länge du bär det på dig normalt och inte har med en massa inslagna paket eller ett halvt torgstånd invirat i en matta på skallen.

Tror du verkligen att alla med lite pengar lämnar vigselring och andra smycken hemma när de flyger till lyxkryssningen med galamiddag?

Nej, det gör de inte.
Citera
2024-11-03, 14:11
Medlem
Sadirs avatar
En uppdatering:
En del guld var i väskan, en del hade jag hängt på mig. Ingen som brydde sig. Så allt gick bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in