Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
En chefsutvecklare vid namn Dani Lalonders för EA's nya Black Panther-spel förklarar att hon inte anställer vita människor för att hon vill skapa en trygg arbetsmiljö. "Jag vet att det bästa sättet att skapa en trygg arbetsmiljö är att omge sig med människor som är precis som mig" säger hon (översatt från Engelska).
Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=WyBeBms83K4
- Hur hade samhället reagerat om en vit person hade sagt att man inte anställer mörkhyade personer för att på så sätt skapa en trygg arbetsmiljö?
- Är detta en varningsklocka om vad som kan hända när utvecklade länder (som Sverige) släpper in mörkhyade människor i landet: de tar över de vitas jobb och arbetar därefter strategiskt för att utesluta de vita ur jobb och samhälle?
- Tror ni hon blir sparkad för detta?
(Moderator får flytta tråden om den hamnat fel vilket jag isåfall ber om ursäkt för).
1. Hon hade framställts som ett monster i media och fått sparken samma dag.
2. Ja, absolut.
3. Nej. I Sverige kanske hon faktiskt fått bekymmer efter ett sådant uttalade, men inte i USA post-BLM. Där förväntas till och med vita tycka att det var bra sagt. Svart rasism är något av det finaste som finns enligt media där.
Egentligen har jag inte så jättestora problem med uttalandet i sig. Har hon ett eget företag så tycker jag absolut att hon skall få anställa vilka personer hon vill. Det som stör något oerhört är att vissa grupper får men inte andra.
De får anställa enbart svarta och skryta öppet med det och uttrycks hat mot vita.
Medan vi förväntas hylla "Diversity Equity and Inclusion" på våra arbetsplatser.
Det är vidrigt. Hade det däremot varit lika åt båda håll och Bosse i Eslöv kunnat skryta om att på hans restaurang anställs minsann bara svenskar, ja då hade det varit något annat.
Uppenbarligen finns det en inbyggd
strukturell diskriminering riktad mot vita i de flesta länder i västvärlden numera.