Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-19, 16:31
  #13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bror Sören Plan.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Intressant. Han ska ha varit född 1948. Jag har också sökt efter spår, men har förutom artikeln jag utgått från enbart hittat dödförklaringen. Där står hans personnummer, vilket ska ha varit 481028-1479. I samma ansökan så står det att Bror Sören Plahn ska anmäla sig hos tingsrätten senast 1/9 1986. Så jag antar att han inte dödförklarades föränn 1986 då.

Det finns inga andra artiklar än dessa från 1985-1986 i Unt:s arkiv gällande Sören Plahn, vilket är märkligt. Om det var stort pådrag vid försvinnandet så bör det ha resulterat i en notis iallafall.

Föräldrarna var skrivna på Bergsgatan 74 i Enköping, vilket även kan ha varit Sörens adress tidigare, om det kan hjälpa dig vid sökning.

Kan hans "tillstånd" ha gjort att han inte syns i folkbokföringen? Om man var omyndigförklarad eller liknande, detta var ju helt klart en annan tid gällande sånt.

Edit : Jag hittade en gubbe som skulle kunna vara far till Sören. Om det är han så stavade familjen då utan h i efternamnet. Testade du det vid sökning?

Nej enbart med h och då blir det ju ett helt annat resultat.

Precis som Banankontrakt redan har omnämnt så finns han bl. a. mantalsskriven 1970. Då under föräldrarnas adress i Enköping. Har svårt att tänka mig att Sören Plan någonsin kom att bli mantalsskriven i Uppsala.
Citera
2024-10-19, 17:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej enbart med h och då blir det ju ett helt annat resultat.

Precis som Banankontrakt redan har omnämnt så finns han bl. a. mantalsskriven 1970. Då under föräldrarnas adress i Enköping. Har svårt att tänka mig att Sören Plan någonsin kom att bli mantalsskriven i Uppsala.

Jag förstår. Ja jag såg nu att Banankontrakt hittat honom utan h. Jag åkte på samma sak i sökningen i arkivet, utan h så dyker det upp artiklar från 73-74. Föräldrarna själva anger stavningen med h 1985. Då ska jag gräva vidare!
Citera
2024-10-19, 17:50
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bergsgatan 74.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag förstår. Ja jag såg nu att Banankontrakt hittat honom utan h. Jag åkte på samma sak i sökningen i arkivet, utan h så dyker det upp artiklar från 73-74. Föräldrarna själva anger stavningen med h 1985. Då ska jag gräva vidare!

Jättebra att du gör det.

På Bergsgatan 74 i Enköping 1970 fanns det ett flertal personer skrivna med efternamnet Plan. Bl. a. två unga personer som skulle kunna vara den försvunnes yngre bröder.
Citera
2024-10-19, 18:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jättebra att du gör det.

På Bergsgatan 74 i Enköping 1970 fanns det ett flertal personer skrivna med efternamnet Plan. Bl. a. två unga personer som skulle kunna vara den försvunnes yngre bröder.

Hade en av bröderna ett namn som rimmar på mjäll? Stötte på en sån från trakten på en bild från 1974. Likheter med Sören fanns men svårt att säga. Han avled 2018.

Jag hittade nu detta i UNT 6/7 1973 :

"Polisen utesluter inte att en olyc-
ka kan ha inträffat som berövat
den försvunne livet. För ett par år
sedan var han också ute pả en läng-
re vandring och rákade dả ut för en
olycka på järnvägen till Enköping.
Han touchades dả av tåget och fick
lättare skador."

På den tiden gick fortfarande Enköpingståget förbi Håga. Har han kanske gått längs med banvallen och blivit träffad av tåget? Jag läser också att man i april 1974 genomför sökningar i Hågaån, ända från Kvarnbo ut till Vårdsätraviken. Man har dock problem att söka i vissa ställen av ån pga bottenförhållanden. Man verkar inte ha sparat in på resurser iaf.
Citera
2024-10-19, 18:30
  #17
Medlem
Karolinen97s avatar
En person som bara gick upp i rök. Vart tog Sören vägen?

Har själv aldrig hört talas om försvinnandet men skulle knappast bli förvånad om det rörde sig om en olycka.
Citera
2024-10-19, 18:37
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Träffad av tåget?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Hade en av bröderna ett namn som rimmar på mjäll? Stötte på en sån från trakten på en bild från 1974. Likheter med Sören fanns men svårt att säga. Han avled 2018.

Jag hittade nu detta i UNT 6/7 1973 :

"Polisen utesluter inte att en olyc-
ka kan ha inträffat som berövat
den försvunne livet. För ett par år
sedan var han också ute pả en läng-
re vandring och rákade dả ut för en
olycka på järnvägen till Enköping.
Han touchades dả av tåget och fick
lättare skador."

På den tiden gick fortfarande Enköpingståget förbi Håga. Har han kanske gått längs med banvallen och blivit träffad av tåget? Jag läser också att man i april 1974 genomför sökningar i Hågaån, ända från Kvarnbo ut till Vårdsätraviken. Man har dock problem att söka i vissa ställen av ån pga bottenförhållanden. Man verkar inte ha sparat in på resurser iaf.

Nej ingen av dessa båda ev. yngre bröder hade ett förnamn som rimmar på mjäll.

Det kan ju ha varit möjligt men han återfanns aldrig. Det borde han ha blivit ifall han träffades av tåget tycker man.
Citera
2024-10-19, 18:47
  #19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Ja detta var tidigare okänt även för mig. Stötte faktiskt på det när jag sökte om Lars på Stigbergsplan.

Jag tror inte heller att något brott ligger bakom försvinnandet. Som du skriver så har han troligtvis råkat ut för en olycka. Mycket skog i närområdet, och även ån kan gömma en kropp.Men med alla hundägare och motionärer som är ute i området så bör något ha dykt upp under åren kan jag tycka.

Hågaån är relativt liten, och om området var lika välbesökt då som nu, med alla motionärer, bär- och svampplockare samt hundrastare, och fjärilsskådare, så borde han, som ni säger, ha hittats.

Brukade han gå skogsvandringar?

Nåsten ligger alldeles intill Hågaby och innehåller en vindlande mängd stigar. Det är ingen jättestor skog men ändå lätt att gå bort sig i den täta vegetationen, om man lämnar stigen.

Många kärr ser det ut som på kartan.
Citera
2024-10-19, 19:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej ingen av dessa båda ev. yngre bröder hade ett förnamn som rimmar på mjäll.

Det kan ju ha varit möjligt men han återfanns aldrig. Det borde han ha blivit ifall han träffades av tåget tycker man.

Ja. Han bör ha återfunnits var han än hamnat. För mig som är välbekant med området är det otroligt att en kropp inte hittats var den än skulle hamna i närområdet.

Föräldrarna uttalar sig 1985 om att någon i Hågaby måste ha sett något, eftersom att området är välbebyggt och vältrafikerat. Att han inte bara kan ha försvunnit. De tror att han dukat under av hunger och törst i värmen i den kuperade terrängen runt boendet. Det var 30 grader varmt ute dessa dagar i juni 1973.

Polisen får kritik av föräldrar samt personal på boendet, insatsen kom försent. Man gjorde ingenting alls det första dygnet.

Sören var "gravt utvecklingsstörd" och låg på en två-årings nivå mentalt och kunde inte själv ordna med mat och dryck. Han hade sprungit iväg när de boende med personal kommit tillbaka med bussen från en semesterresa. En rutig skjorta, mörka byxor och ett par tofflor hade han på sig.

De sista som finns i polisens akt om fallet är två tips som inkom 1976 och 1979, bägge från samma uppgiftslämnare i "lindrigt nyktert tillstånd". Ett av dessa tips ledde polisen till att finkamma ett 300 kvadratmeter stort skogsområde i trakten av Nåsten. Därefter är det helt tyst i fallet Sören Plahn.
Citera
2024-10-19, 19:32
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tofflor.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Ja. Han bör ha återfunnits var han än hamnat. För mig som är välbekant med området är det otroligt att en kropp inte hittats var den än skulle hamna i närområdet.

Föräldrarna uttalar sig 1985 om att någon i Hågaby måste ha sett något, eftersom att området är välbebyggt och vältrafikerat. Att han inte bara kan ha försvunnit. De tror att han dukat under av hunger och törst i värmen i den kuperade terrängen runt boendet. Det var 30 grader varmt ute dessa dagar i juni 1973.

Polisen får kritik av föräldrar samt personal på boendet, insatsen kom försent. Man gjorde ingenting alls det första dygnet.

Sören var "gravt utvecklingsstörd" och låg på en två-årings nivå mentalt och kunde inte själv ordna med mat och dryck. Han hade sprungit iväg när de boende med personal kommit tillbaka med bussen från en semesterresa. En rutig skjorta, mörka byxor och ett par tofflor hade han på sig.

De sista som finns i polisens akt om fallet är två tips som inkom 1976 och 1979, bägge från samma uppgiftslämnare i "lindrigt nyktert tillstånd". Ett av dessa tips ledde polisen till att finkamma ett 300 kvadratmeter stort skogsområde i trakten av Nåsten. Därefter är det helt tyst i fallet Sören Plahn.

Fattar jag det hela rätt så lämnade Sören Plan Hågaby för sista gången genom att springa iväg från bussen efter en semesterresa.

Undrar om någon av personalen sprang efter honom? Han var ju iförd tofflor. Jag förstår att det blev helt och hållet tyst. Fanns ju inte mycket mera att skriva om. Alla förstod ju hur det skulle sluta.
Citera
2024-10-19, 23:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hågaån är relativt liten, och om området var lika välbesökt då som nu, med alla motionärer, bär- och svampplockare samt hundrastare, och fjärilsskådare, så borde han, som ni säger, ha hittats.

Brukade han gå skogsvandringar?

Nåsten ligger alldeles intill Hågaby och innehåller en vindlande mängd stigar. Det är ingen jättestor skog men ändå lätt att gå bort sig i den täta vegetationen, om man lämnar stigen.

Många kärr ser det ut som på kartan.

Ja det verkar inte ha varit första gången han dragit iväg. Enligt en artikel i UNT så brukade han ofta ta långa promenader längs med vägarna.

Nåsten är inte jättestort men det har hänt flera gånger att folk går bort sig och måste tillkalla hjälp, senast förra sommaren med en svampplockare vet jag. Där ute är det mer troligt att en kropp skulle undgå upptäckt, även fast det rör sig folk ofta där med. Och polisen sökte efter tips av ett område i Nåsten 1976 eller 1979, skulle vara intressant att veta vad för information det tipset innehöll och var de sökte.
__________________
Senast redigerad av KrimHist 2024-10-19 kl. 23:51.
Citera
2024-10-20, 00:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fattar jag det hela rätt så lämnade Sören Plan Hågaby för sista gången genom att springa iväg från bussen efter en semesterresa.

Undrar om någon av personalen sprang efter honom? Han var ju iförd tofflor. Jag förstår att det blev helt och hållet tyst. Fanns ju inte mycket mera att skriva om. Alla förstod ju hur det skulle sluta.

Jag tror inte någon hann reagera innan han var borta. Efter det så bör ju personal ha letat men han hade då ett försprång. Enligt en personal kunde han springa på rätt bra.

Bifogar två bilder på Sören från UNT samt artikeln med hans föräldrar där det står lite mer.

Som ni kan se så stavas efternamnet Plan 1973 men Plahn 1985.

https://imgur.com/a/nHLw5lz
__________________
Senast redigerad av KrimHist 2024-10-20 kl. 00:04.
Citera
2024-10-20, 19:23
  #24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nåsten?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag tror inte någon hann reagera innan han var borta. Efter det så bör ju personal ha letat men han hade då ett försprång. Enligt en personal kunde han springa på rätt bra.

Bifogar två bilder på Sören från UNT samt artikeln med hans föräldrar där det står lite mer.

Som ni kan se så stavas efternamnet Plan 1973 men Plahn 1985.

https://imgur.com/a/nHLw5lz

Stort tack för den intressanta länken som jag har tagit del.

Så var det nog. Han sprang iväg med god fart och när det upptäcktes att han var försvunnen hade han fått ett försprång. Ingen bra kombination. Stod ca på en 2-årings nivå samt kunde springa på rätt bra. Han tyckte om att dra iväg ensam tydligen och ta långa promenader längs vägarna.

Som jag förstår från artikeln kunde inte SP kommunicera med andra. Han behövde skötsel och tillsyn dygnet runt och han måste ha avlidit ganska snabbt i det mycket varma vädret som rådde. Kanske kom han till Nåsten och blev kvar där?

Antar att föräldrarna sedermera ändrade på stavningen av efternamnet och lade då till ett h.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-10-20 kl. 19:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in