Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-11-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Faderskap har inget att göra med att vara vårdnadshavare, det är två separata saker.

En ogift kvinna som blir mamma blir alltid registrerad som ensam vårdnadshavare per automatik.

En ogift man som blir pappa (genom att bekräfta faderskap eller dom i domstol) blir aldrig registrerad som vårdnadshavare per automatik. Lagen utgår från att en ogift man inte är vårdnadshavare.

För att en ogift man ska bli vårdnadshavare behöver han ansöka om detta, tillsammans med barnets mor. Om hon vägrar gå med på det så är det bara en domstol som återstår.
Du har rätt, men jag har absolut inget minne av att detta skedde med min ogifta barnafader. Ev kanske han ansökte om gemensam vårdnad samtidigt som han erkände faderskapet?
Citera
2024-11-02, 11:44
Medlem
TjackOhejs avatar
Jag tycker att du ska lämna landet en sväng, annars är det lätt hänt att du beslutar dig för att flyttat ut på landet istället, där du sen kommer till att spendara dom närmsta 15-20 åren med att sitta och supa i en sommarstuga någonstans, iklädd endast morgonrock, kallingar och foppatofflor.
Citera
2024-11-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du har rätt, men jag har absolut inget minne av att detta skedde med min ogifta barnafader. Ev kanske han ansökte om gemensam vårdnad samtidigt som han erkände faderskapet?

Tidigare gick man ju alltid till socialkontoret och dessa la alltid fram två blanketter på bordet. En för att bekräfta faderskap och en för att ansöka om gemensam vårdnad. De har inget med varandra att göra, men kräver underskrift av båda föräldrarna.

Numera kan man göra detta på skatteverkets hemsida i en e-tjänst. En pappa kan då kryssa i ”jag önskar gemensam vårdnad” men om mamman inte kryssar i samma sak behåller hon sin ensamma vårdnad.
Citera
2024-11-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Tidigare gick man ju alltid till socialkontoret och dessa la alltid fram två blanketter på bordet. En för att bekräfta faderskap och en för att ansöka om gemensam vårdnad. De har inget med varandra att göra, men kräver underskrift av båda föräldrarna.

Numera kan man göra detta på skatteverkets hemsida i en e-tjänst. En pappa kan då kryssa i ”jag önskar gemensam vårdnad” men om mamman inte kryssar i samma sak behåller hon sin ensamma vårdnad.
Aha. Ja det kan ha gått till som du beskriver det förutom att papper skrevs på på bvc och inte på ett socialkontor. Så det var nog ett papper för faderskap och ett för vårdnad, även om jag bara minns det första.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in