Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-17, 22:46
Medlem
Hej!

Jag är nu trött på att försöka hitta förstahandskontrakt i Stockholm utan framgång.
Jag vet att de finns en chans ifall man får tag i nån mindre hyresvärd men nästan alla jag ringer till förmedlar igenom Stockholms bostadsförmedling.
Sååå har ni några tips på nån/några hyresvärdar i Stockholms området som ni vet INTE förmedlar igenom Stockholms bostadsförmedling.

Alla förslag är väldigt väldigt uppskattade.
Att köpa bostadsrätt är inte aktuellt i nuläget tyvärr.

Tack på förhand.
Citera
2024-10-17, 22:48
Medlem
Är inte det olagligt? Alla måste väl förmedla genom den kommunala uthyraren?
Citera
2024-10-17, 23:12
Medlem
Finns en lista med privata värdar här:
https://www.hyresgastforeningen.se/o...r-i-stockholm/

På med bästa säljhatten. I Fredag imorgon, bästa dagen att kallringa!
Citera
2024-10-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SM1992
Hej!

Jag är nu trött på att försöka hitta förstahandskontrakt i Stockholm utan framgång.
Jag vet att de finns en chans ifall man får tag i nån mindre hyresvärd men nästan alla jag ringer till förmedlar igenom Stockholms bostadsförmedling.
Sååå har ni några tips på nån/några hyresvärdar i Stockholms området som ni vet INTE förmedlar igenom Stockholms bostadsförmedling.

Alla förslag är väldigt väldigt uppskattade.
Att köpa bostadsrätt är inte aktuellt i nuläget tyvärr.

Tack på förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Finns en lista med privata värdar här:
https://www.hyresgastforeningen.se/o...r-i-stockholm/

På med bästa säljhatten. I Fredag imorgon, bästa dagen att kallringa!

Tack för tipset!
Men jag har testat och ringa hela den listan nästan, men dom flesta hänvisar mig till Stockholms bostadsförmedling vilket är super tråkigt. :/
Citera
2024-10-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SM1992
Tack för tipset!
Men jag har testat och ringa hela den listan nästan, men dom flesta hänvisar mig till Stockholms bostadsförmedling vilket är super tråkigt. :/
Ska tydligen finnas något som heter fastighetskalendern som man ev också kan låna på bibliotek. Gissar att du där kommer hitta även de som kanske äger en enda fastighet och så vidare.
Citera
2024-10-18, 04:26
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Nej, det måste de inte. Däremot rekommenderas det. Lite absurt. Självklart ska privata få hyra ut till vilka de vill. Tror dock att många tycker att det är skönt att gå via kommunala då den gör alla kontroller och fixar det praktiska. Har också för mig att kommunala har något krav om minst antal (hälften?) de privata måste lämna till dem för att de ska få samarbeta. Iaf var det så för några år sen. Med anmodan om att lämna alla.
Citera
2024-10-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Nej, det måste de inte. Däremot rekommenderas det. Lite absurt. Självklart ska privata få hyra ut till vilka de vill. Tror dock att många tycker att det är skönt att gå via kommunala då den gör alla kontroller och fixar det praktiska. Har också för mig att kommunala har något krav om minst antal (hälften?) de privata måste lämna till dem för att de ska få samarbeta. Iaf var det så för några år sen. Med anmodan om att lämna alla.

Ja fast utan de kommunala uthyrarna hade vi sett ännu mer absurda hyror. En tvåa i Stockholm hade kostat 16000/månad och man hade inte fått hyra den utan en inkomst på 40 000.
Citera
2024-10-18, 22:54
Medlem
Trixtons avatar
Citat:

Givetvis inte. Äger du en bostad som du vill hyra ut så får du hyra ut den till din brorsa, kusin, kompis eller precis vem du vill. Om du tänker efter lite så tycker du säkert att det är rimligt.

Med det sagt så är det kanske inte jätteenkelt för TS att hitta ett förstahandskontrakt med bra läge i Stockholm utan att stå i kö, om hen inte har kontakter, men det är väl bara att ringa så många fastighetsägare som möjligt och försöka. Det finns inget att förlora.
Citera
2024-10-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Givetvis inte. Äger du en bostad som du vill hyra ut så får du hyra ut den till din brorsa, kusin, kompis eller precis vem du vill. Om du tänker efter lite så tycker du säkert att det är rimligt.

Med det sagt så är det kanske inte jätteenkelt för TS att hitta ett förstahandskontrakt med bra läge i Stockholm utan att stå i kö, om hen inte har kontakter, men det är väl bara att ringa så många fastighetsägare som möjligt och försöka. Det finns inget att förlora.

Ja kanske, men vi har ju inte marknadshyror. Man får ju inte hyra ut sin tvåa på Östermalm för 20 000 kr/månad, även fast det säkert finns någon idiot som skulle betala det.
Citera
2024-10-18, 23:25
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ja kanske, men vi har ju inte marknadshyror. Man får ju inte hyra ut sin tvåa på Östermalm för 20 000 kr/månad, även fast det säkert finns någon idiot som skulle betala det.

Det kan visst vara OK att ta 20 000 i hyra för en tvåa, men nu handlade ju detta om att få ett förstahandskontrakt utan att stå i kö.

Om du på något sätt kan få en hyresvärd att tycka att det är en bra idé att skriva kontrakt med just dig så är det helt i sin ordning, även om du aldrig har stått i någon kö.

Gissningsvis så har de flesta hyresgäster i Sverige inte köat för att få sina lägenheter.

I Stockholms innerstad så är det ju svårt att få till detta om man inte har kontakter eller är beredd att betala pengar under bordet, men inte 100 % omöjligt.

Och har man kontakter så är det naturligtvis OK att man får ett kontrakt utan att stå i kö. Hur skulle det se ut om den som äger en bostad skulle tvingas att släppa den till köande personer även om han redan känner till någon som vill hyra den? Vi bor inte i Sovjetunionen.
Citera
2024-11-04, 21:35
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det kan visst vara OK att ta 20 000 i hyra för en tvåa, men nu handlade ju detta om att få ett förstahandskontrakt utan att stå i kö.

Om du på något sätt kan få en hyresvärd att tycka att det är en bra idé att skriva kontrakt med just dig så är det helt i sin ordning, även om du aldrig har stått i någon kö.

Gissningsvis så har de flesta hyresgäster i Sverige inte köat för att få sina lägenheter.

I Stockholms innerstad så är det ju svårt att få till detta om man inte har kontakter eller är beredd att betala pengar under bordet, men inte 100 % omöjligt.

Och har man kontakter så är det naturligtvis OK att man får ett kontrakt utan att stå i kö. Hur skulle det se ut om den som äger en bostad skulle tvingas att släppa den till köande personer även om han redan känner till någon som vill hyra den? Vi bor inte i Sovjetunionen.

Min värd skickar varannan ledig lägenhet till bostadsförmedlingen , Den andra behåller han och ger ( LÄS säljer ) till Hyresgäster. 5000 spänn / kvadratmetern tar han för ett kontrakt . Liten privat värd med ca 10 fastigheter.
Citera
2024-11-05, 19:02
Medlem
Ett tips om man skall spontanringa är att ringa sista vardagen i månaden när uppsägningarna precis kommit in.
Om hyresvärdarna finns i ett register så har du inte hittat de små.
I många villaområden finns små hyreshus med tre till sex bostäder. Dessa är de som ägs av SMÅ hyresvärdar. Hit hittar du om du känner de andra hyresgästerna eller de hittar dig om du annonserar flitigt. Det är hyresvärdens marknad och han väljer med omsorg. De är äldre och konservativa så passar du inte in i deras mall så ser dom dig aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in