Citat:
Ursprungligen postat av
Facingevil
Det räcker att bli utsatt för en psykopat /narcissist några gånger innan poletten trillar ner.
Jo, jag kan tänka mig att det får folk att vakna till, på ett eller annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Facingevil
Man behöver inte ha egenskaperna själv, men när man förstår varför man mår dåligt i deras närhet, reflekterar över deras beteende så kan man absolut ta efter dem sedan (om man vill och om du inte redan dött). Överlever du och återhämtar dig, så kan du ha nytta av erfarenheten.
Visst. Dom uppmärksammar oss på vad vi själva redan är kapabla att göra.
(Man kan för övrigt lära sig samma sak om vad man är kapabel till på andra sätt, typ "shadow work" som det kallas, eller andra sorters upplevelser, men vissa lär sig kanske bäst från en sån direkt erfarenhet.)
Att ha egenskapen—att alltså vara neurodivergent på nåt vis—är mer precist uttryckt att
enbart ha den egenskapen. Du verkar ha erfarenhet av såna människor, så du har säkert märkt att dom alltid beter sig på samma sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Facingevil
Fantasi är härligt, men verkligheten kommer ta död på en om man inte kan vara närvarande i den. Lagom är det bästa
Ja, jo, varför inte. Jag tycker personligen fantasi i sig är harmlöst—och i många lägen hjälpsamt—men det finns en slags blind tro som lever i de flesta människor, och det är den som vilseleder dom flesta.
Speciellt såna som inte har flera verktyg i bältet; typ psykopater. Det är inte direkt så att dom inte kan skaffa sig fler verktyg. Ofta är dom istället övertygade om att dom redan har alla svaren, så rent praktiskt blir det samma resultat i slutändan. ^^