Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2024-11-10, 14:54
Avstängd
Den psykiska världen, den rymmer även den fysiska världen.
Citera
2024-11-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Den psykiska världen, den rymmer även den fysiska världen.

Är du säker?

Vad finns i min vänstra jackficka? Inte ens jag vet svaret!
Citera
2024-11-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jo, det är lustigt hur mycket komplexitet vi ger upphov till med våran fantasi. Det måste man ge den! Allt hade varit väldigt enkelt om folk inte fantiserade; mest troligt så enkelt att våra välutvecklade hjärnor hade blivit väldigt uttråkade.

Så kanske är det bättre att låtsas allt vad man orkar, om man tycker uttråkning är obehagligt.

Hehe. Ja! Fast jag brukar påminna mig om att skälet till att jag förstår narcissism är bara för att den har något slags uttryck inom mig också.

Visst, man kan väl hoppas på att den inte styr åtminstone, eller att den uttrycker sig väldigt lite och så vidare, om man nu inte gillar narcissism. ^^ Men det kan lika gärna vara en motivation, som något man skäms för.

(Samtidigt är det väl sant att de som beter sig mest skamsligt är dom som har starkt uttryckt narcissism och dylikt. Men jag gissar ändå att den som är djupast i träsket har lika mycket möjlighet att gräva sig ur det som någon annan. Vem vet.)

Vill man vara ännu mer givmild så kan man fundera på om inte narcissism—och andra saker, som psykopati osv—faktiskt har uppkommit till följd av evolutionen. Alla våra "synder" är väl trots allt något som hjälper oss överleva i någon bemärkelse.

Men å andra sidan behöver man inte vara så givmild heller om man inte vill det. Alla bekymmer som en människa har kommer i princip alltid från andra människor, och till stor del från dessa undantag till neurotypiska folk! (Kanske för att dom inte längre har någon plats i samhället, precis som shamaner / schizofrena, men då hamnar man i givmildhet igen, så det blir ingen vidare bra kontrast!) ^^

Det räcker att bli utsatt för en psykopat /narcissist några gånger innan poletten trillar ner. Man behöver inte ha egenskaperna själv, men när man förstår varför man mår dåligt i deras närhet, reflekterar över deras beteende så kan man absolut ta efter dem sedan (om man vill och om du inte redan dött). Överlever du och återhämtar dig, så kan du ha nytta av erfarenheten.

Fantasi är härligt, men verkligheten kommer ta död på en om man inte kan vara närvarande i den. Lagom är det bästa
Citera
2024-11-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facingevil
Det räcker att bli utsatt för en psykopat /narcissist några gånger innan poletten trillar ner.
Jo, jag kan tänka mig att det får folk att vakna till, på ett eller annat sätt.

Citat:
Man behöver inte ha egenskaperna själv, men när man förstår varför man mår dåligt i deras närhet, reflekterar över deras beteende så kan man absolut ta efter dem sedan (om man vill och om du inte redan dött). Överlever du och återhämtar dig, så kan du ha nytta av erfarenheten.
Visst. Dom uppmärksammar oss på vad vi själva redan är kapabla att göra.

(Man kan för övrigt lära sig samma sak om vad man är kapabel till på andra sätt, typ "shadow work" som det kallas, eller andra sorters upplevelser, men vissa lär sig kanske bäst från en sån direkt erfarenhet.)

Att ha egenskapen—att alltså vara neurodivergent på nåt vis—är mer precist uttryckt att enbart ha den egenskapen. Du verkar ha erfarenhet av såna människor, så du har säkert märkt att dom alltid beter sig på samma sätt.

Citat:
Fantasi är härligt, men verkligheten kommer ta död på en om man inte kan vara närvarande i den. Lagom är det bästa
Ja, jo, varför inte. Jag tycker personligen fantasi i sig är harmlöst—och i många lägen hjälpsamt—men det finns en slags blind tro som lever i de flesta människor, och det är den som vilseleder dom flesta.

Speciellt såna som inte har flera verktyg i bältet; typ psykopater. Det är inte direkt så att dom inte kan skaffa sig fler verktyg. Ofta är dom istället övertygade om att dom redan har alla svaren, så rent praktiskt blir det samma resultat i slutändan. ^^
Citera
2024-11-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad finns i min vänstra jackficka? Inte ens jag vet svaret!
"Vänstra jackfickan" är ett koncept inuti ditt sinne. Mest troligt hänvisar det konceptet till någon del av din upplevelse—så är det åtminstone för mig när jag använder koncept—som jag antar du räknar till det psykiska?

Jag förstår att många har en slags mental vana att sen tänka "jaja men den upplevelsen kommer från något verkligare!" Fast det är förstås också bara någonting som sker inuti psyket.
Citera
2024-11-12, 12:01
Medlem
ProfessorAs avatar
Intressant att någon tidigare ville skilja på psyket och intellektet, jag skulle säga att det senare är en del av det första, vilket det ofta anses vara.

Begreppet "stor" är också lite luddigt i sammanhanget. Man kan, som en del vill, säga att den psykiska världen är mindre än den fysiska världen eftersom psyket ryms i en hjärna och en hjärna ryms i en skokartong och därmed är klart mindre än den fysiska världen.

Men tänker man istället, som jag antar att TS var ute efter, har den fysiska världen många tydliga begränsningar. Ta hjärnan i skokartongen, där är den fysiska världen begränsad till insidan av en mörk box på cirka 30x20x12 cm. Samtidigt kan hjärnan med sina erfarenheter och fantasi måla upp en betydligt större värld utanför lådan. Hjärnan kan måla upp en mängd olika scenarier över hur världen utanför lådan ser ut, men när locket lyfts så finns där bara en ny värld. Antagligen stämmer den världen inte alls överens med någon av varianterna hjärnan föreställde sig. Den fysiska världen utanför lådan är samma som innan, samtidigt har hjärnans psykiska värld alla sina varianter kvar men kan även addera den fysiska varianten.

Så, den fysiska världen har sina tydliga mätbara gränser, där de slutar tar den psykiska världen vid med teorier och fantasier.
Senast redigerad av ProfessorA 2024-11-12 kl. 12:03.
Citera
2024-11-12, 18:10
Medlem
DiogenesDoxas avatar
1) Den sinnliga världen.

2) Även om den "fysiska världen" såvitt vi vet är skapligt stor (...) och ständigt expanderar (gräns) så är den sinnliga världen gränslös.

3) Oavsett om man tror på big bang eller någon form av teologisk skapelse så kan båda dessa synsätt i sig beskrivas som en manipulation av något tidigare... Hur lydde frågan?
Citera
2024-11-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jo, jag kan tänka mig att det får folk att vakna till, på ett eller annat sätt.

Visst. Dom uppmärksammar oss på vad vi själva redan är kapabla att göra.

(Man kan för övrigt lära sig samma sak om vad man är kapabel till på andra sätt, typ "shadow work" som det kallas, eller andra sorters upplevelser, men vissa lär sig kanske bäst från en sån direkt erfarenhet.)

Att ha egenskapen—att alltså vara neurodivergent på nåt vis—är mer precist uttryckt att enbart ha den egenskapen. Du verkar ha erfarenhet av såna människor, så du har säkert märkt att dom alltid beter sig på samma sätt.

Ja, jo, varför inte. Jag tycker personligen fantasi i sig är harmlöst—och i många lägen hjälpsamt—men det finns en slags blind tro som lever i de flesta människor, och det är den som vilseleder dom flesta.

Speciellt såna som inte har flera verktyg i bältet; typ psykopater. Det är inte direkt så att dom inte kan skaffa sig fler verktyg. Ofta är dom istället övertygade om att dom redan har alla svaren, så rent praktiskt blir det samma resultat i slutändan. ^^

Ja det du skriver är så sant!

Jag har tyvärr erfarenhet av dessa vidriga "varelser". Ett personlighetsdrag jag undviker om jag kan. De är störda.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in