Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-10-19, 07:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag "oroar" mig nog mer över mikrofonerna i datorerna, men framförallt telefonerna i så fall. Det är i och för sig inget jag går runt och tänker på.

Datorn kan du lätt hantera via en brandvägg.

Problemet är snarare alla satans smartprylar folk köper. Jag har bannlyst smartprylar hos mig. Allt förrutom telefonerna ska gå via brandväggen och det får inte finnas någon röststyrd skit öht aktiverat.
Citera
2024-10-19, 09:29
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej så är det inte, det finns en separat processor för ändamålet. Din dator går också att gå in på när den är avstängd via en separat processor som sitter i processorn.
Tur att jag är mycket kunnig på datorer, operativsystem, IT-säkerhet, elektronik och har god förståelse för hur smarta mobiltelefoner fungerar internt. Annars hade dina låga kunskapsnivåer kanske varit skrämmande.

Om du känner till alla dessa sätt som övervakning, spårning och fjärrstyrning kan ske på, då kan vilken script kiddie som helst utnyttja systemens säkerhetsbrister.
Citera
2024-10-19, 09:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Tur att jag är mycket kunnig på datorer, operativsystem, IT-säkerhet, elektronik och har god förståelse för hur smarta mobiltelefoner fungerar internt. Annars hade dina låga kunskapsnivåer kanske varit skrämmande.

Om du känner till alla dessa sätt som övervakning, spårning och fjärrstyrning kan ske på, då kan vilken script kiddie som helst utnyttja systemens säkerhetsbrister.

OK, du kan det här med datorer och känner inte till Intel Management Engine eller att alla amerikaner precis blev hackade av Kina via en bakdörr som FBI installerat hos alla amerikanska ISPs? Känner du till Imesh? Känner du till hur EU planerar att komma runt kryptering? Känner du till Microsoft Recall och Client Side Scanning?

Som sagt, börja med att läsa Snowdendokumenten, det borde du klara av om du kan det här med datorer.
Citera
2024-10-19, 10:47
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
OK, du kan det här med datorer och känner inte till Intel Management Engine eller att alla amerikaner precis blev hackade av Kina via en bakdörr som FBI installerat hos alla amerikanska ISPs? Känner du till Imesh? Känner du till hur EU planerar att komma runt kryptering? Känner du till Microsoft Recall och Client Side Scanning?

Som sagt, börja med att läsa Snowdendokumenten, det borde du klara av om du kan det här med datorer.
Dessa säkerhetsrisker kan inte motverkas varken med en brandvägg eller ett lock över kameran.

Är du motståndare till övervakning för att du sysslar med saker du inte får så är du troligen också förberedd med system för att försvåra för övervakarna. Är du istället motståndare till övervakning av ren princip så har jag full förståelse för ditt missnöje, men inte sympati med din paranoia.

Snowden var på tapeten för över 10 år sedan. Allt han avslöjade är numera inaktuellt.
Citera
2024-10-19, 12:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Snowden var på tapeten för över 10 år sedan. Allt han avslöjade är numera inaktuellt.

Du menar att han har fel eller? Du vet mer än Edward Snowden och Robert Braxman? Vi ska lyssna på dig istället menar du?
Citera
2024-10-20, 03:10
Medlem
deadprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Länken stödjer inte ditt påstående att "baseband" alltid är igång.

Det må vara sant, då länken syftade till att förklara vad baseband är för något. Men då du nu vet vad det handlar om så är jag övertygad om att du är kompetent nog att läsa vidare på egen hand, lycka till!
Citera
2024-10-20, 03:35
Medlem
Är någon rädd att de blir övervakade av sin kamera i datorn är det ju bara att klistra över den med tejp. Köpte en ny dator nyligen och där satt det en bit tejp över redan som man fick dra bort om man ville att ansiktsinloggning skulle fungera.
Citera
2024-10-20, 10:19
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är någon rädd att de blir övervakade av sin kamera i datorn är det ju bara att klistra över den med tejp. Köpte en ny dator nyligen och där satt det en bit tejp över redan som man fick dra bort om man ville att ansiktsinloggning skulle fungera.

Tom Mark Zuckerberg tejpar över sin kamera
https://hackread.com/wp-content/uplo...-1-796x398.jpg
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här