Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-19, 09:57
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Under WW2 hade Tyskland dålig tillgång till oljekällor vilket begränsade deras motoriserade krigsföring.
Till viss del avhjälptes det av tyskarnas kemiska fabriker där man omvandlade kol till syntetisk olja.
Skulle det inte kunna ske idag med mer miljövänliga metoder istället för att slå igen olönsamma kolgruvor?
Citera
2024-10-19, 14:13
Medlem
hellfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Under WW2 hade Tyskland dålig tillgång till oljekällor vilket begränsade deras motoriserade krigsföring.
Till viss del avhjälptes det av tyskarnas kemiska fabriker där man omvandlade kol till syntetisk olja.
Skulle det inte kunna ske idag med mer miljövänliga metoder istället för att slå igen olönsamma kolgruvor?
Det är inte lönsamt men tyskarna hade inget annat val vid den tiden.
Citera
2024-10-19, 14:31
Medlem
Enda sättet jag kan komma på att miljövänligt använda kol som energikraft är att göra något åt det som är problemet, att förbränningen av kol resulterar i utsläpp rakt ut i luften och naturen med massor av skadliga ämnen.

Med det menar jag att kan man förbränna kolet utan att göra utsläppen i luften, istället på något sätt ta tillvara på utsläppet så att den aldrig hamnar i naturen/luften, då kan kol bli ett miljövänligt alternativ.

Såvitt jag känner till finns ingen fungerande lösning.

(för övrigt så är även brytningen av kol miljöförstörande)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in