Citat:
Ursprungligen postat av
3575
Har vart djupt deprimerad och orkeslös under åratal. Men det är borta på några minuter vid koncentration.
Detsamma verkar gälla fysisk smärta. Märkligt.
Jag har inte varit i en djup depression, men däremot i en måttlig. Det var då likadant för mig, att arbetsuppgifter där jag typ var tvungen att fokusera på något annat av omedelbarthetskrav, som att tala i telefon eller hålla i ett föredrag. När jag gjorde sånt kom inte mina depressiva känslor över mig.
Däremot om jag satt på kontoret med en uppgift som skulle göras under veckan: idag, imorgon eller onsdag, när jag hade sådana uppgifter så vandrade mina tankar lätt iväg till mina egna personliga och mer existensiella bekymmer. Jag antar att det är så att koncentrationsuppgifter tar fokus från grubblandet.
Min psykolog uppmanade mig att typ träna och att också göra diverse mindfullnessövningar. De övningarna syftade till att man typ skulle fokusera på ljud av olika slag i en ljuduppspelning för att vara i nuet istället för det förflutna eller framtiden.
Grejen är att jag tror att depressioner bara till en del är kemiska. Därför upplever jag att sådana där övningar man får göra är i stort värdelösa. Visst, just när du gör dem, kanske du fokuserar på det där tramset. Men sen när du inte gör det tänker du på verkliga livsproblem.
Med antidepressiva mediciner, då slår man typ av sina känslor. Har ätit sådana. Det blir ungefär så, att man känner samma känslor som tidigare, men de är liksom avtrubbade. Man är varken glad eller ledsen. Man är bara. Därför älskar typ vården att skriva ut antidepressiva. Inte för att de löser något i ens liv, men för att många kan typ sköta sitt jobb, när man går runt i tillvaron som en zombie som inte bryr sig något egentligen om vad man gör. Det är ungefär det en arbetsgivare vill ha av en. Att man ganska håglöst gör sina uppgifter och sedan går hem.
Grejen är att jag slutade att äta de antidepressiva medicinera ändå, eftersom det ju inte är ett liv egentligen. Det är ett liv i den meningen att man typ gör sitt jobb och är en god samhällsmedborgare. Likafullt är ju det livet typ helt meningslöst och värdelöst för en själv.
Jag kan säga att jag känner precis samma uppgivenhet och tänker likadant nu som jag gjorde då jag var som mest deprimerad. Jag vet varför jag var det och jag vet varför jag periodvis, när jag är ensam, mår dåligt. Dock går det inte med terapi att komma någonstans. Jag har dock inte kapacitet att bryta mig ur min livssituation.
Som idag då jag umgåtts med mina anhöriga och firat jul. För min del är det liksom ingenting jag bryr mig om ett skit, jag är bara här för deras skull. Det är som att spela typ den hundrade uppsättningen av en pjäs man redan är klar med och vill avsluta och sedan gå vidare.
Mitt liv är typ helt värdelöst. Jag arbetar, tränar lite, pratar med vänner och super lite håglöst då och då. Det enda jag egentligen vill är att träffa en tjej och kanske om något år skaffa barn och familj. Men jag kan inte träffa någon tjej, jag misslyckas med det igen och igen.
Så efter en kväll som denna, så känner jag som vanligt att det vore skönt att vara död. När jag pratar med folk om självmord, säger de att så ska man inte säga, att folk bryr sig om mig. Ja, kanske på det viset som syskon, föräldrar, kompisar och kollegor. Men jag är trött på att bara vara de sakerna. Jag känner noll entusiasm över mitt liv, som jag tror kommer bestå ungefär som det är nu, för alltid.
Typ enda anledningen att jag drar mig för att ta mitt liv är att det skulle göra min mamma så ledsen. Min pappa, mina syskon och alla andra - de tror jag inte skulle bli så knäckta av det då jag inte är särskilt viktig i deras liv. Jag värderar inte heller mitt liv så högt då det i nuvarande form är som det alltid varit och jag får i stort sett inte ut ett skit av att leva ett eller två år till. Längtar mer och mer bara efter ett slut på den här grådassiga tillvaron och förstår egentligen inte varför det inte går att planera ett självmord som är smärtfritt med någon läkare. Förstår inte varför de vill göra en till en zombie som lever en zombietillvaro på antidepressiva egentligen. Vad är meningen med en sådan existens?