Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 16:33
Medlem
Tratten52s avatar
[quote=crille132|89860151]Fast i vilken server kör du firefox?
Just enkelheten är så jäkla bra med PI.
Du sätter upp en server med cron job och databaser. Allt möjligt du ska ha.
Sen klonar du minneskortet så om du ska ha en till är det bara boota up den ny.

Fast som du säger så är minneskortet ett problem. främst att dom inte klarar så många år innan dom helt är slut. Är väl för dom inte är gjorda att vara hårddiskar. Tycker det är synd att dom gick från stort SD kort storlek. Fast det ska gå att köra från extern SSD men eftersom du behöver en usb hubb med strömadapter tyckte jag det blev så bökigt.

Det finns program men det viktigaste är att ha ett extremt långt och komplicerat lösenord.
Dom viktigaste programmen som man ska sätta upp är Iptables och fail2ban.[/QUOTE

Det borde gå att lägga in ett villkor som låser servern i en timme om någon försöker hacka sig in, typ man har 2 försök sen är det stopp
Citera
2024-10-20, 16:40
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Kanske nån av intels eller asus NUCar passar bra?

https://www.inet.se/kategori/802/bar...RoCjO0QAvD_BwE

Intel nuc är svindyra samt att dom för ett jävla oväsen. Jag har en till en fjärrstyrning via TeamViewer
Citera
2024-10-20, 16:58
Avstängd
PalmeKillers avatar
Jag kör X på min server som är en gamla i7, främst för att köra köra VBOX:ar

Pi har sin charm, särskilt när man skall leka dom tillbehören som finns. Har massor med "leksaker" till mina pi som aldrig har använts..

Men smidighet fann jag nog mer i ZimbaBladet. Förvisso CPUn är ifrån 2017.. Men perfekt som streamingdator.

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast i vilken server kör du firefox?
Just enkelheten är så jäkla bra med PI.
Du sätter upp en server med cron job och databaser. Allt möjligt du ska ha.
Sen klonar du minneskortet så om du ska ha en till är det bara boota up den ny.

Fast som du säger så är minneskortet ett problem. främst att dom inte klarar så många år innan dom helt är slut. Är väl för dom inte är gjorda att vara hårddiskar. Tycker det är synd att dom gick från stort SD kort storlek. Fast det ska gå att köra från extern SSD men eftersom du behöver en usb hubb med strömadapter tyckte jag det blev så bökigt.

Det finns program men det viktigaste är att ha ett extremt långt och komplicerat lösenord.
Dom viktigaste programmen som man ska sätta upp är Iptables och fail2ban.
Citera
2024-10-20, 17:01
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej!

Kan man använda en minidator som server? Tänkte ha den på dygnet runt och köra några program där. Och koppla till den med remote desktop när det behövs.

En minidator, du tänker köra en VAX eller AS400, kanske en DG Nova.

Ja det funkar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Minidator
Citera
2024-10-20, 17:04
Medlem
Tjackmosters avatar
Inte för att detta kanske hjälper tråden så mycket, men detta är vad "minidator" historiskt har betytt: https://en.wikipedia.org/wiki/Minico...70,_PDP-15.jpg

En kul video: https://www.youtube.com/watch?v=tWOfN9p5E8k

Jag blir oerhört nostalgisk fastän detta var mer än 20 år innan jag själv föddes.

Men du verkar ju ha fått relevanta och hjälpsamma svar i övrigt så jag kostar på mig den...

Edit: Jag var dessutom uppenbarligen inte först med detta..
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-10-20 kl. 17:06.
Citera
2024-10-20, 21:22
Medlem
dart100s avatar
Mitt tips är att köpa en beg tiny/mini Lenovo företags dator tex thinkcentre dom får man billigt och dom är hållbara och stryktåliga ..Jag köper bara beg lenovo företags datorer istället för en ny billig skräp dator.

Kryllar av dom på tradera här är ett exempel

https://www.tradera.com/item/302619/...256gb-ssd-w10p Köp nu : 841 kr.

En del säljer med 1 års garanti om du googlar så hittar du sidor som säljer refurbished/renoverade med garanti.
Senast redigerad av dart100 2024-10-20 kl. 21:26.
Citera
2024-10-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Vad ska du göra med servern?
Det äör lite trångt att få in diskar för en nas i övrigt borde det funka utmärkt.
Kolla på t.ex. ServeTheHome

Vad jag förstått en nas verkar mer som ett alternativ till cloudtjänster, snarare än en dator. Kollat runt lite om det, de verkar ha egna operativsystem, inte riktigt gjorda för att pyssla med eller installera annat operativsystem som vanliga datorer. Jag behöver inte heller ha så mycket minne. 100 GB SSD räcker för mig.

Men tack för länken, det var mycket intressant innehåll. Den där N305 minidatorn verkar som ett riktigt monster, och ganska billig med. Kan kanske till och med installera Proxmox och ha flera datorer i en enda minidator.
Senast redigerad av Tja10000 2024-10-24 kl. 15:45.
Citera
2024-10-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
En PDP 11 kräver 3 fas anslutning och väl svårt boota linux på. :-) Kanske en IBM AS 400 istället?

Var tydlig 2:a på bollen och påpeka minidatorer tillhör fornstora dar.

Köp en sådan här för ca 1000:- inkl. RAM minne, så får en x86 baserad lösning med och hänga på SATA diskar direkt utan en massa hattar. Du får ett plastchassi på köpet, enda nackdelen du måste köpa ifrån hong kong. Men billigare och bättre lösning är Raspberry PI 5 i alla fall.

https://shop.zimaboard.com/products/...4orSwAuI35XKh8

Hittade tom en Svensk artikel omZimaBlad https://www.linux.se/zimbablad-bra-m...nux-losningar/

Det går utmärkt och köra Debian och t.ex media wiki på en raspberry pi zero. Det finns tillbehör till raspberry som gör att man stoppa in raspberry på en USB Adapter direkt.. Tänk bara på att SD kort är inte 100% pålitliga så gör backup regelbundet.

Vore bra om TS talade Han/hon ville göra med "egen server", skall den vara en NAS, skall vara wiki för egna anteckningar.. Vad är syfte? Skall ts köra något windows program t.ex ett fakturingsprogram?

Undra vilka clowner som säljer den där minidator på Amazon. Operativsystem DOS. .En sak som är bra ta med beräkningar, att kan datorn ta ström och ge ut bild via USB C? Skall man montera datorn på trångt utrymme, , så kan det underlätta med USB-C. Det underlätt defintivt när den udda AC adapter går sönder och man får surfa runt hela internet hitta som den som reservdel.

Nu skulle inte TS har en skärm till sin lösning, men om man vill hänga på en skärm underlätt USB C vädligt mycket.

Intressant historia om minidatorer från farfars tid, tack och lov dagens minidatorer är mindre än torkskåp.

Tack för tipset. Problemet är att den också har ganska svag processor. Kollade upp N3450 på CPU benchmark och den verkar ha samma betyg som min gamla dator från 2008. Den verkar inte så pålitlig att köra windows 11 pro på utan krångel.
Senast redigerad av Tja10000 2024-10-24 kl. 15:46.
Citera
2024-10-24, 15:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Läst lite om det men fick en känsla att Rasberry pi inte är så kraftfull, och om jag minns rätt den har inte fläkt heller. Problemet med macbook eller normala laptops att de är för stora och jag behöver inte ens skärmen. En minidator kan jag slänga brevid routern i lilla väggskåpet och glömma bort det. Tänkte bara köra program som gör automatiserade uppgifter utan övervakning, och kanske kika in nån gång per vecka med remote desktop via min laptop.
Raspberry Pi 4 eller 5 duger alldeles utmärkt för ditt (visserligen luddiga) use case. Det går naturligtvis att sätta en fläkt på den, men jag skulle rekommendera en passiv kylare i form av aluminum-case.
Citera
2024-10-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Att den inte har fläkt är väl bara positivt?
Annars tror jag en äldre Raspberry pi 3B duger gott och väl.
Det positiva är att det finns en stor community för Raspberry pi.
Körde en 3B i fyra år som webbserver med tusentals unika besökare varje dag. Sidor med mycket php-cod.
Sen kan du ansluta Fjärrskrivbord med VNC över hela välden.

Tack för tipset om VNC, ska kolla skillnaden mellan Remote Desktop och VNC. Då kanske behöver jag inte Windows Pro-versionen om VNC funkar lika bra på mindre krävande operativsystem.

Har för mig värme är datorers värsta fiende. 99% av alla datorer har fläkt. Kan tänka mig bara små datorer som sköter specifika små kalkyler som bildatorer som inte behöver fläkt. Jag kommer dock köra windows 11 pro, python program, och automatisera vissa uppgifter på hemsidor via Chrome, och kanske ett LDPlayer för att automatisera vissa uppgifter på mobilappar. Raspberry känns mer som en leksak eller något för IT studenter, känns inte som en riktig dator. Gillar inte heller att bygga känslig elektronik med mina feta fingrar som legobitar, kan tänka mig få all sorters problem sen. Bäst att ha en komplett dator från början.
Citera
2024-10-24, 15:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tack för tipset om VNC, ska kolla skillnaden mellan Remote Desktop och VNC. Då kanske behöver jag inte Windows Pro-versionen om VNC funkar lika bra på mindre krävande operativsystem.

Har för mig värme är datorers värsta fiende. 99% av alla datorer har fläkt. Kan tänka mig bara små datorer som sköter specifika små kalkyler som bildatorer som inte behöver fläkt. Jag kommer dock köra windows 11 pro, python program, och automatisera vissa uppgifter på hemsidor via Chrome, och kanske ett LDPlayer för att automatisera vissa uppgifter på mobilappar. Raspberry känns mer som en leksak eller något för IT studenter, känns inte som en riktig dator. Gillar inte heller att bygga känslig elektronik med mina feta fingrar som legobitar, kan tänka mig få all sorters problem sen. Bäst att ha en komplett dator från början.
RPi 5 är absolut inte en leksak utan en strömsnål liten dator. Man bygger den inte själv annat än att du sätter in kortet i ett case (antingen med fläkt eller med passiv kylning). Jag skulle rekommendera att man kopplar in en SSD-disk till den (istället för inbyggda SD-kortläsaren).
Senast redigerad av Enterprise 2024-10-24 kl. 16:13.
Citera
2024-10-24, 16:01
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:
Intressant historia om minidatorer från farfars tid, tack och lov dagens minidatorer är mindre än torkskåp.

Tack för tipset. Problemet är att den också har ganska svag processor. Kollade upp N3450 på CPU benchmark och den verkar ha samma betyg som min gamla dator från 2008. Den verkar inte så pålitlig att köra windows 11 pro på utan krångel.

Man kör inte windows 11 på celeron cpu. För Windows 11 behövs minst i7 på 5 ghz och 128 GB RAM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in