Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 12:34
Medlem
För mer än 20 år sedan diskuterade jag med "expert" på sjöfåglar, fiskätande såna. En fråga som dök upp då var om fåglar som lommen eller doppingar, som äter småfisk emellanåt förolyckades genom att svälja fiskedrag. Det var ganska få fiskedrag på den tiden som liknade småfisk och svaret från experten var att fiskenät var ett mycket större hot mot dessa dykande fåglar. "Kan ju ha hänt att en lom fastnat på fiskedrag men det är nog inte vanligt" var svaret.

Många av nutida fiskedrag ser exakt ut som en liten abborre eller gädda. Hotet mot dykande fiskätande fåglar borde vara större idag eller? Har ni hört något om att fiskätande fåglar har fastnat på drag?
Citera
2024-10-20, 13:20
Medlem
Rodde drag en gång för länge sedan med farsan, vi snackade och rodde lite för sakta så Rappalan låg vid ytan och ådrog sig uppmärksamhet från en mås som fastnade på kroken, den seglade som en drake efter båten när vi vevade in.
Citera
2024-10-20, 14:43
Medlem
Har också fått en mås på flytwobbler. Detta var för ungefär 20 år sedan, inte haft en fågel i närheten av ett drag sedan dess så det kan inte vara jättevanligt.
Citera
2024-10-25, 11:24
Medlem
George.Jansens avatar
Jag fiskar ofta med olika ytbeten och då kommer det rätt ofta måsar som definitivt är intresserade, det är ju kanske heller inte så konstigt eftersom draget är gjort för att likna en skadad fisk som plaskar i ytan. Jag har som tur är aldrig fångat någon, de brukar ge upp när de märker att det står någon på stranden och skriker som en galning. Ibland kan det dock komma så många att jag byter till ett drag som går precis under ytan.
Citera
2024-10-26, 01:43
Medlem
Har aldrig varit med om att en fågel huggit på drag eller wobbler. Har dock alltid en kombitång med mig, så att jag kan trycka ut krokspetsen och nypa av den om det skulle behövas. (Mer för eventuellt eget behov än av hänsyn till sjöfåglar!)

För åtskilliga år sedan fastnade en brunand i ett nät jag lagt, lyckligtvis alldeles vid ytan, så den var vid liv då jag tog upp nätet. Gick ganska lätt att få loss den, efter att jag klippt upp ett par maskor, och den flög iväg tillsynes oskadd.
Citera
2024-10-26, 08:14
Avstängd
Lom eller doppingar kommer aldrig så nära en båt att det är ett problem för fiske med kastspö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in