Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 14:11
Medlem
Kaenkelberries avatar
Står i valet och kvalet om man skall byta ut sin gamla Nibe pump som firar 24 år snart.. bytt kompressor för ungefär 8 år sedan och kört service och kontroll på pumpen. Har räknat på en ny pump och med 2kr/kwh så spar man ungefär 10000kr/året..
Jag har redan 180m borrade hål i marken så jag åker bara på installion/utbyte till ny pump
Vilket är ungefär 140000 kr totalt..
Skall man köra den gamla tills den rasar ihop eller vad skall man göra? Tänkte bo kvar i 10 år till är tanken… så nångång behöver man ju skifta oavsett men om nuvarande pump går säg 5 år till så blir en ny pump mer värd den dagen man säljer av kåken …
Citera
2024-10-20, 14:37
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Står i valet och kvalet om man skall byta ut sin gamla Nibe pump som firar 24 år snart.. bytt kompressor för ungefär 8 år sedan och kört service och kontroll på pumpen. Har räknat på en ny pump och med 2kr/kwh så spar man ungefär 10000kr/året..
Jag har redan 180m borrade hål i marken så jag åker bara på installion/utbyte till ny pump
Skall man köra den gamla tills den rasar ihop eller vad skall man göra? Tänkte bo kvar i 10 år till är tanken… så nångång behöver man ju skifta oavsett men om nuvarande pump går säg 5 år till så blir en ny pump mer värd den dagen man säljer av kåken …
Fördelen med ett kontrollerat byte är att man kan ta det under lågsäsong. Går pumpen sönder i december och det tar någon månad att få till bytet så blir det dyrt att köra elpatron under tiden.
Citera
2024-10-20, 16:13
Medlem
Bry sig ny ägare om pumpen är fem år eller tio år gammal, tja kanske det. Jag vet inte
Tror du att du får pengarna tillbaka för den är nyare, så kör tills det ryker sönder.

Men du måste ju byta inom tio år, säger du -
Men även om du byter nu, så om tio år, kan du säga att den håller i minst 14 år till, för den gamla höll i minst 24 är (eller mer).

Och spara den gamla i ett skjul, sen kan du peka på den och säga, den är reserv.
- Den är inte slutkörd, utan jag bytte enbart i förebyggande underhållssyfte.
Åsså vill jag ha lite mer pengar för huset, för ni får en fungerande reservpump. Annars tar jag den med mig.
Citera
2024-10-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Byt kompressor igen om du är osäker c,a 30 beroende på märke resten håller nog.
Citera
2024-10-20, 19:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Tack för alla synpunkter … fyll gärna på
Citera
2024-10-21, 00:00
Medlem
Kommer du verkligen att spara 5000 kWh per år, hur stor elförbrukning har du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera