Min moster fick sina fönster äggade i fredags. Hon är en av flera drabbade på området.
Hon bor på andra våningen så hon kommer inte åt att rengöra det icke-öppningsbara fönstret samt fasaden.
Nu har det uppstått en diskussion om hon och de övriga alls ska städa efter förövarna..
Borde det inte ligga i hyresvärdens intresse att fönster och fasad rengörs grundligt? Och kanske göra en egen polisanmälan? Jag har förstått att äggning klassas i stil med klotter.
Jag håller med för mig är det självklart att det är fastighetsägaren som får ansvara för sådant.
Visst hade man kunnat komma åt så hade man väl kunnat göra det men nu kommer dessa inte åt.
Det ingår i hyresgästens vårdplikt att hålla fönster rena även på utsidan, om dom inte är låsta och inte går att öppna. Precis som när en fågel skiter på fönstren, då kommer inte heller hyresvärden. Nu verkar dom ju vara låsta, så då ligger det på hyresvärden.
Fasad borde absolut vara hyresvärdens ansvar. Varje hyresgäst behöver ju inte putsa och måla om ”sin” del av fasaden när det tex är dags för ommålning. Fönstret vet jag inte, svårt när det är ett fast fönster. Vem är det som brukar putsa det annars, iom att hon inte kommer åt?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!