Citat:
Verkligheten är vad den är och folk har de värderingar de har. Att tro att samhället skulle stå kvar på ruta ett i avsaknad av indoktrinering och propaganda är att göra det väl lätt för sig. I vissa specifika sakfrågor har utvecklingen varit styrd, såsom du beskriver det, men att säga att det skulle vara så över hela linjen uppfattar jag som överdrivet. Det skulle bygga på att folk egentligen är helt dumma i huvudet och tror på all möjlig skåpmat som de blivit itutade utan att förstå något själva.
Att prata om folkliga acceptans i förhållande till väldigt isolerade sakfrågor av "boolsk typ" som klimatfrågan eller åsikter om valet i USA uppfattar jag som inte riktigt korrekt. Folklig acceptans handlar mer om ett åsiktspektra som man anser vara ok. Om vi tar straff för brottslingar så är kanske livstids fängelse för vissa brott folkligt accepterat medan spöstraff eller hängning inte är det. Skulle vi införa livstids fängelse för några fler brott än tidigare så bryr sig väldigt få. Det är därför en relativt enkel åtgärd att vidta. Om vi pratar om vad klimatförändringen konkret kan innebära kanske vissa konsekvenser är sådana som många rycker på axlarna åt medan annat utgör röda linjer. När de passeras uppfattas frågan vara viktig. Pratar vi om vad Trump konkret vill göra i USA eller i världen finns det en stor mängd frågor som egentligen ingen i Sverige bryr sig om alls. Sedan finns det några få frågor där det finns uppfattningar om att han skulle göra något som man tycker är dåligt.
Det kan naturligtvis vara så att frågor hänger samman på olika sätt men om folk inte har förstått det är deras uppfattning av frågorna baserad av dem som enskilda fenomen.
Du har en poäng när det gäller utvecklingen av ökad byråkrati. Att just vänsterpersoner skulle vara specifikt skyldiga till detta vet jag inte. Att alla skulle rösta på egna fördelar och försöka mygla sig till fördelar uppfattar jag också som överdrivet. Däremot har vi i Sverige en stark idé om "det gemensamma samhället" som man förväntas vara en del av. När det kommer in element i samhället som istället är lojala mot klaner eller etniska grupper istället för "det svenska paketet" så hotas denna ordning i grunden. Det är viktigt med en resolut respons till detta. Det går inte att behandla frågan som att den skulle handla om vissa individer som är "dåligt integrerade" utan om stora grupper som är fundamentalt inkompatibla med den här modellen. Lösningen är därför att bygga om modellen i grunden.
Att prata om folkliga acceptans i förhållande till väldigt isolerade sakfrågor av "boolsk typ" som klimatfrågan eller åsikter om valet i USA uppfattar jag som inte riktigt korrekt. Folklig acceptans handlar mer om ett åsiktspektra som man anser vara ok. Om vi tar straff för brottslingar så är kanske livstids fängelse för vissa brott folkligt accepterat medan spöstraff eller hängning inte är det. Skulle vi införa livstids fängelse för några fler brott än tidigare så bryr sig väldigt få. Det är därför en relativt enkel åtgärd att vidta. Om vi pratar om vad klimatförändringen konkret kan innebära kanske vissa konsekvenser är sådana som många rycker på axlarna åt medan annat utgör röda linjer. När de passeras uppfattas frågan vara viktig. Pratar vi om vad Trump konkret vill göra i USA eller i världen finns det en stor mängd frågor som egentligen ingen i Sverige bryr sig om alls. Sedan finns det några få frågor där det finns uppfattningar om att han skulle göra något som man tycker är dåligt.
Det kan naturligtvis vara så att frågor hänger samman på olika sätt men om folk inte har förstått det är deras uppfattning av frågorna baserad av dem som enskilda fenomen.
Du har en poäng när det gäller utvecklingen av ökad byråkrati. Att just vänsterpersoner skulle vara specifikt skyldiga till detta vet jag inte. Att alla skulle rösta på egna fördelar och försöka mygla sig till fördelar uppfattar jag också som överdrivet. Däremot har vi i Sverige en stark idé om "det gemensamma samhället" som man förväntas vara en del av. När det kommer in element i samhället som istället är lojala mot klaner eller etniska grupper istället för "det svenska paketet" så hotas denna ordning i grunden. Det är viktigt med en resolut respons till detta. Det går inte att behandla frågan som att den skulle handla om vissa individer som är "dåligt integrerade" utan om stora grupper som är fundamentalt inkompatibla med den här modellen. Lösningen är därför att bygga om modellen i grunden.
Folk har de värderingar de får av makten skulle jag istället hävda. Din tilltro till människors förmåga att själva bilda sig åsikter är totalt missriktad. Jag skulle vilja lyfta fram Gustave Le Bon och hans bok, ”The Crowd: A Study of the Popular Mind” från 1895.
”The masses have never thirsted after truth. They turn aside from evidence that is not to their taste, preferring to deify error, if error seduce them. Whoever can supply them with illusions is easily their master; whoever attempts to destroy their illusions is always their victim.”
”The conscious life of the mind is of small importance in comparison with its unconscious life.”
”Crowds, being incapable both of reflection and of reasoning, are devoid of the notion of improbability; and it is to be noted that in a general way it is the most improbable things that are the most striking.”
”Affirmation pure and simple, kept free of all reasoning and all proof, is one of the surest means of making an idea enter the mind of crowds.”
-Gustave Le Bon
Klimatet är knappast någon isolerad sakfråga utan snarare ett sektfenomen som genomsyrar alla delar av samhället. Det har skett utan debatt av MSM eller övrigt etablissemang. Självfallet är det därför som 90% tror att vi går mot varmare klimat och att det beror på koldioxidhalten som stiger till följd av mänsklig påverkan.
Jag tror att du missuppfattade mig en smula. Vad jag säger är alltså att både den liberala demokratin och kommunismen har samma hegelianska synsätt. Man vill ersätta all auktoritet med byråkrati. Din iakttagelse att utomeuropeiska invandrargrupper inte är kompatibla med det socialdemokratiska generella välfärdssystemet är korrekt. Men här har Sverige hamnat i en riktig rävsax. För dessa invandrargrupper röstar nämligen till ca 80% vänster. Att bygga om det här systemet till något selektivt/behovsprövat är önskvärt men omöjligt på demokratisk väg.