Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 16:20
Medlem
Goddag gubbar. Tnkte dela med mig vad jag har hittat om denna prla.

I mndags tervnde LGOLD(Lappland Guldprospektering) till brsen efter tio r med en vrdering p 66 MSEK, och innan de blev som jag frstr det manvrerade in i konkurs 2014 s var fretaget vrderat till 1 miljard. KLLA(https://www.affarsvarlden.se/analys/...er-till-borsen)

Om LGOLD lyckas uppn sina ml och utveckla sina tillgngar enligt planerna, skulle bolaget bli extremt mycket mer vrdefullt n idag. Genom att jmfra LGOLD med liknande fretag i samma bransch, t.ex BOTX (Botnia Exploration), som r lngre fram i sin utveckling s gr det att f en ungefrlig ide om potentiell vrdering. BOTX r idag vrderat till ca 522 MSEK.

Enligt LGOLD's hemsida s har de satt som ml baserat p storleken av fyndigheten att f upp 500 000 ounces (ca 15,5 ton) guld i sitt projekt Stortjrnhobben. BOTX som r vrderat till nstan 10 gnger mer har endast 830 kg guld bekrftat i marken vid deras huvudfyndighet Fbodtjrn.

Om LGOLD nr sitt ml p 15,5 ton guld, med ett kilopris mer n 900 000 SEK, skulle vrdet av deras guldtillgng vara: 15 500 900 000 = 13,95 miljarder SEK i potentiellt guldvrde. Detta r en grov uppskattning av vrdet fr guldet i marken. Det r massvis med kostnader (produktion, miljtillstnd, investeringar, m.m.) som mste dras av frn detta, sen kan den totala guldmngden vara mindre n uppskattat. Men det ger en frstelse fr potentialen.

BOTX vrderas till en multipel p 0.7 av guldvrdet (522 msek vrdering / 747 msek - vrdet p guldet i marken) Skulle LGOLD vrderas till samma multipel skulle det vrderas till: 0.7 x 13,95 = 9.76 miljarder, vilket delat p 1 095 000 aktier, blir 8 913 SEK.

Sg att de bara fr ut en tiondel s r det fortfarande mer n 10x hrifrn.
Men inget r hugget i sten och som det skrevs i affrsvrlden s r det ett frhoppningsbolag vilket medfr en stor risk. MEN jag gillar risk, och det vet jag att ni ocks gr.
Tack och hej.
Citera
2024-11-06, 13:17
Medlem
Tog klivet och hoppa in, har gtt upp 40% sedan kp! Hittade ett inlgg p Placera dr ngon diskuterade synligheten p guldet i borrprovet och hur lovande det r, kan rekommendera att ni tar en titt https://forum.placera.se/inlagg/1d58...1-8e36e377070a
Finns ocks en discord dr fretaget diskuteras och nyheter delas https://discord.com/invite/pkgAMqzM3y
Uppdaterar om ngra veckor, frhoppningsvis med en massor av vinst!
Citera
2024-11-06, 18:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Detdr ser ju kul ut! Ska nog dumpa mina SBB och satsa p detta istllet.
Citera
2024-11-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detdr ser ju kul ut! Ska nog dumpa mina SBB och satsa p detta istllet.

Gick du in? Str idag p 170kr!
Citera
2024-11-15, 11:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovewdp
Gick du in? Str idag p 170kr!

Nej det glmde jag, fick g in nu istllet, 87 aktier fr totalt 14.000 kr.

Typiskt, men tack fr du pminde!
Citera
2024-11-15, 15:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Sdrja, d r jag back frsta tusenlappen!
Citera
2024-11-16, 18:25
Medlem
Citat:
Nr kan bolaget bli kassafldespoitivt?
Eller krvs det stora kapital anskaffningar innan de kan g i vinst?
Citera
2024-11-16, 18:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Snart i en resaktiefond nra dig?
Citera
Igår, 10:42
Medlem
Inte fr att vara den men vad var anledningen till att de inte gick igenom med projektet tidigare? Sverige r ett riktigt svrt och kostsamt land att starta gruva i, detta r dessutom guld som inte r en grn metall.

Liten fyndighet men samma risker som en stor fyndighet, gr skert att tradea den men fr investeringar skulle jag kolla utanfr Sverige nr det gller guld.

Gissar p att denna kommer skjuta i hjden p kning av guldpris sen sakta blda ut och urvattnas in i ondligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in