Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 11:33
  #13
Medlem
Han har bott där i 8 år efter olyckan och inte ansökt om bostadsanpassning innan. Han har låtit hemtjänsten släpa han upp och ned i många år innan de satte stopp för detta.

Är garanterat en gnällgubbe som nu tjuter i tidningen om att han inte längre får hjälp, kryllar med sådana människor i detta land.

Tycker inte synd om han då man har träffat flera liknande människor innan och alla har de varit griniga och tror att man kan få allt serverat.

Vi hade ett fall hos oss som hamnade i tidningen, vårdtagaren fick inte hjälp med att lägga om sår.

Problemet var det att människan vägrade att betala för HSL och ansåg att hemtjänsten skulle stå för allt omläggningsmaterial, det skrev tidningen ingenting om. Bara att det var hemtjänsten som misskötte sitt jobb vilket inte stämde alls.
__________________
Senast redigerad av MickelMan Igår kl. 11:47.
Citera
Igår, 11:38
  #14
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Han får bra betalt för ett hus i den storleken, sen finns det lägenheter/radhus i områden i stort sett alla städer, byar osv som är reserverade för såna som honom. Så jo jag är helt övertygad över att han sätter käppar i sina egna (rullstols)hjul i det här fallet.


"jag vill hit och jag vill dit" med största sannolikhet inser han själv hur fel han hade när han väl flyttat och livet funkar bättre
Det ser inte ut att vara ett stort hus. Ett sovrum misstänker jag. Givetvis betingar ett sådant hus i Älvsjö ändå ett betydande värde men även lägenheter i närheten kostar då därefter (nu talar vi alltså om Stockholmsområdet).

Jag är inte säker på att han faktiskt kan få en tvårumslägenhet för det han skulle få för huset. Tänk också på att om han mot förmodan skulle hitta något billigare så åker han på att betala reavinstskatt för huset vid försäljningen vilken lär vara betydande.

Jag TROR det kan vara svårt för honom att köpa något nytt så alternativet är en servicelägenhet.
Citera
Igår, 11:46
  #15
Medlem
Just här borde man ha rätt att få dödshjälp av samhället -
men då blir hemthjänstfolket arbetslösa
Citera
Igår, 11:52
  #16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tittade på huset på streetview (Murgrönsvägen 35, Älvsjö).

Verkar finns en hiss utomhus som går från gatuplan upp till terrass på första våningen.

Men han sitter alltså en till våning upp....

Absolut bäst måste ju vara att flytta ner och bo på undervåningen. Stora och fina fönster där, garanterat rätt ljust. Och där finns handikappsanpassat badrum. Vad är problemet.

EDIT: Han flyttade till huset för 57 år sedan, sommaren 1967. Då bör det i stort sett varit nytt. Han var alltså 22 år gammal då han flyttade in där, ungt för att skaffa villa!
__________________
Senast redigerad av VitruvianskeMannen Igår kl. 11:58.
Citera
Igår, 12:02
  #17
Medlem
HORTENZAs avatar
I just det här fallet så har han redan ett badrum på nedervåningen så han behöver knappast bygga om.
Trappan är inte alls säker och den är trång också.
Han har alla förutsättningar för att bo på sin nedervåning och bjuda till lite och göra livet enklare för både sig själv och hemtjänstpersonalen, men han verkar vara vrång och tjurig.

Jag läste något mycket värre för en tid sedan och det var ett äldre par som båda satt i rullstol i ett hyreshus några våningar upp. Mannen i huset kunde själv ta sig nedför trappan med hjälp av armarna, han klev alltså ur sin rullstol och använde armarna nedför trappen och hasade sig ner och upp.
Frun orkade inte detta så hon satt där hon satt i lägenheten.
Citera
Igår, 12:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...onom-i-trappan


Jan Bergvall, 78, har inte varit utomhus på över en månad.

Anledningen är att hemtjänsten inte längre får hjälpa honom ner för trappan.

– Det är inte så man ska leva, säger han.


I december 2016 fick Jan en stroke. Den förlamade hela hans vänstra sida och han sitter sedan dess i rullstol. Han har rätt till dubbelbemannad hemtjänst via stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö och personalen besöker honom sex gånger om dagen. De hjälper Jan att laga mat, att städa och att ta på sig kläder.

Men för drygt en månad sedan tog hemtjänsten ett beslut som förändrade Jans tillvaro.
Får inte komma ner för trappan

Jan Bergvall sitter numera fast på övervåningen i sin gula tvåvåningsvilla i Älvsjö.

– Personalen ska inte hjälpa mig ner till duschen eller ner för trappan. Jag kan inte komma ur mitt eget hus. Jag har inte varit utomhus alls sen den 12 september, säger Jan.
Hemtjänsten har beslutat om ett så kallat skyddsombudsstopp. Anledningen är att personalen vid två tillfällen ramlat när de hjälpt Jan Bergvall ner för trappan.

Hemtjänsten har beslutat om ett så kallat skyddsombudsstopp, som innebär att personalen av arbetsmiljöskäl inte längre får hjälpa honom ner för trappan.

Anledningen till beslutet är att personalen vid två tillfällen har ramlat när de hjälpt Jan ner.

Samtidigt har han enligt ett tidigare beslut som gäller fram till maj 2025, rätt till att vara ute en gång i månaden med följeslagare. Och rätt att besöka vården upp till sex gånger per år med följeslagare.

Men samma personal som ska följa med honom på ärenden har alltså inte rätt att hjälpa honom nedför trappan.





Står betydligt mer i artikeln så in och läs.


Är det synd om gubben? Ska staten bygga en hiss till honom gratis?

Ska han bäras ut med en lyftkran varje dag?

Ska han bara sälja huset?

Vems fel är det?
Tråkigt, men samtidigt har man väl själv ansvar för sitt eget boende. Det är ju ingen slump au man sedan många år tillbaka måste bygga så att man kommer in med rullstol i dusch och att man kan bo på ett plan. Redan 2016 borde han börjat fundera på alternativt boende eller en hiss i trappan, eller se till att man kan bo på nedre plan.
Varför bara sitta och vänta på att någon annan ska lösa allt?
Citera
Igår, 12:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tittade på huset på streetview (Murgrönsvägen 35, Älvsjö).

Verkar finns en hiss utomhus som går från gatuplan upp till terrass på första våningen.

Men han sitter alltså en till våning upp....

Absolut bäst måste ju vara att flytta ner och bo på undervåningen. Stora och fina fönster där, garanterat rätt ljust. Och där finns handikappsanpassat badrum. Vad är problemet.

EDIT: Han flyttade till huset för 57 år sedan, sommaren 1967. Då bör det i stort sett varit nytt. Han var alltså 22 år gammal då han flyttade in där, ungt för att skaffa villa!
Fast på den tiden hade man ju ofta jobbat från 13-14 års ålder rent generellt och husen i förhållande till medianinkomst var också betydligt mer fördelaktigt.
Citera
Igår, 12:11
  #20
Medlem
HORTENZAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Fast på den tiden hade man ju ofta jobbat från 13-14 års ålder rent generellt och husen i förhållande till medianinkomst var också betydligt mer fördelaktigt.
Exakt. De hade också i unga år på den tiden även möjlighet att ha både eget hus och sommarstuga. Lån beviljades också enbart på inkomst från a- kassa.
Det går absolut inte att jämföra med hur det ser ut idag.
Citera
Igår, 12:29
  #21
Medlem
Hyr ut ovanvåningen
Citera
Igår, 12:30
  #22
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tittade på huset på streetview (Murgrönsvägen 35, Älvsjö).

Verkar finns en hiss utomhus som går från gatuplan upp till terrass på första våningen.

Men han sitter alltså en till våning upp....

Absolut bäst måste ju vara att flytta ner och bo på undervåningen. Stora och fina fönster där, garanterat rätt ljust. Och där finns handikappsanpassat badrum. Vad är problemet.

EDIT: Han flyttade till huset för 57 år sedan, sommaren 1967. Då bör det i stort sett varit nytt. Han var alltså 22 år gammal då han flyttade in där, ungt för att skaffa villa!

Enligt Aftonbladet byggde han huset själv på 80-talet.

Vad har du för källa på uppgiften "sommaren 1967" ?
Citera
Igår, 12:32
  #23
Medlem
george.sthlms avatar
Nån gång måste han väl inse att det inte går att bo kvar i evighet.

Det är ju inte hållbart att kånka honom upp och ner för trappen hela tiden.
Citera
Igår, 12:35
  #24
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Han bör ju ha mer än köket nere, då får han väl flytta ner sängen tills han kan sälja o köpa annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in