https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...onom-i-trappan
Jan Bergvall, 78, har inte varit utomhus på över en månad.
Anledningen är att hemtjänsten inte längre får hjälpa honom ner för trappan.
– Det är inte så man ska leva, säger han.
I december 2016 fick Jan en stroke. Den förlamade hela hans vänstra sida och han sitter sedan dess i rullstol. Han har rätt till dubbelbemannad hemtjänst via stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö och personalen besöker honom sex gånger om dagen. De hjälper Jan att laga mat, att städa och att ta på sig kläder.
Men för drygt en månad sedan tog hemtjänsten ett beslut som förändrade Jans tillvaro.
Får inte komma ner för trappan
Jan Bergvall sitter numera fast på övervåningen i sin gula tvåvåningsvilla i Älvsjö.
– Personalen ska inte hjälpa mig ner till duschen eller ner för trappan. Jag kan inte komma ur mitt eget hus. Jag har inte varit utomhus alls sen den 12 september, säger Jan.
Hemtjänsten har beslutat om ett så kallat skyddsombudsstopp. Anledningen är att personalen vid två tillfällen ramlat när de hjälpt Jan Bergvall ner för trappan.
Hemtjänsten har beslutat om ett så kallat skyddsombudsstopp, som innebär att personalen av arbetsmiljöskäl inte längre får hjälpa honom ner för trappan.
Anledningen till beslutet är att personalen vid två tillfällen har ramlat när de hjälpt Jan ner.
Samtidigt har han enligt ett tidigare beslut som gäller fram till maj 2025, rätt till att vara ute en gång i månaden med följeslagare. Och rätt att besöka vården upp till sex gånger per år med följeslagare.
Men samma personal som ska följa med honom på ärenden har alltså inte rätt att hjälpa honom nedför trappan.
Står betydligt mer i artikeln så in och läs.
Är det synd om gubben? Ska staten bygga en hiss till honom gratis?
Ska han bäras ut med en lyftkran varje dag?
Ska han bara sälja huset?
Vems fel är det?