Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-23, 04:54
  #1
Medlem
Abolishs avatar
Denna tråd kommer alltså handla om Utrikesdepartementets diplomatprogram. Jag är medveten om det finns en del trådar som berör detta ämne, men den enda som fokuserar på diplomatprogrammet i sig tar även upp Regeringskansliets aspirantprogram.

Jag och några andra är inbjudna till att skriva denna examination den 9 februari i Stockholm för att se om vi är bra nog att representera Sverige internationellt. Med tanke på att emailet som kallade in till provet kom för några dagar sedan väljer jag nu att starta denna tråd för att se om någon annan hänger här som man kan diskutera med. Om inte, så kan jag gärna svara på lite frågor om någon har funderingar.


Hur som helst, denna examination testar internationell ekonomi, internationell handelspolitik, utvecklingssamarbete (särskilt metod- och styrningsfrågor), mänskliga rättigheter, folkrätt, EU-rätt, administration/förvaltning/myndighetsutövning, management- och organisationsutveckling, osv. Alltså ganska likt United Nations Young Professionals Programme som jag skrivit om här: https://www.flashback.org/t2015549


För att vara behörig till Diplomatprogrammet krävs det att man:

Citat:
- Innehar svensk medborgarskap;
- innehar minst en fil.kand.;
- innehar mycket goda kunskaper inom engelska, och även ett tredje språk såsom ryska, mandarin, arabiska, franska, tyska, eller spanska; samt
- innehar minst B-körtkort

Angående B-kortkört vet jag att de kan vara lite flexibla, tidigare har folk som inte har B-körkort blivit antagna ändå, förutsatt att de skaffar sig ett B-körkort innan programmet börjar.

Gällande språket testas de olika. Detta år kommer de som valt lite mer avancerade språk, antagligen kinesiska, arabiska, kanske ryska, att få en text på detta språk som sedan skall översättas till svenska. Om något "lättare" språk såsom tyska eller franska prövas, kommer man få en text på svenska som skall översättas till ens tredjespråk.

Dessa grundkrav är ganska låga, men när jag sett de antagnas CV (har dock bara sett de som blev antagna för två år sedan) kan jag garantera att det krävs betydligt bättre meriter än de där. Detta året fick de in 932 ansökningar till 20 platser, hur många som blivit kallade har jag ingen aning om, men antagligen under 100 stycken.


Om man väl blir antagen är man skyldig att tjänstgöra på den post man anvisas (det gäller under hela tiden man är anställd på UD), men de tar viss hänsyn till önskemål man har. Efter Diplomatutbildningen placeras man efter samtal på en post som anses lämplig som första post. Mestadels blir den på en mindre ambassad utanför Europa, dessutom ofta en s.k. "hardshiport". I fortsättningen anmäler man intresse för vidare posteringar. Hela idén med anställningen är att man skall arbeta växelvis ute och hemma och man måste vara beredd att tjänstgöra var som helst i världen.


Några exempelexaminationer för den intresserade:
- http://www.regeringen.se/sb/d/2722/a/76895


Om någon är intresserad av vad som krävs i praktiken för att skriva kan jag säga utan att outa mig för mycket vad mina meriter är så ni kan få lite koll på vad som räcker för att få skriva:

- 24 år
- Talar fem språk, varav två utomeuropeiska. Dock är svenskan och engelskan överlägsna.
- Master inom nationalekonomi från ett välrenommerat universitet
- Två väldigt meriterande praktikplatser
- Drivit eget företag
- Väldigt höga poster inom studentkåren
- Flerårig utlandserfarenhet
- Korttidsanställning inom UD och Finansdepartementet

Inom branschen finns förresten inte bara UD som arbetsgivare, utan FN, EU, etc. har likartade krav.

Jag själv kommer inte plugga särskilt mycket, kommer snarare läsa på lite mer om utrikeshändelser (både historiskt sett och nuvarande) genom internet. Dessutom är jag ganska säker på att jag inte kommer bli antagen pga att jag är för ung, de som blev antagna för två år sedan var mellan 26 och 37 år gamla.

Officiell hemsida: http://www.regeringen.se/sb/d/2722/a/39401


Är det någon annan som ska skriva?
Någon som har skrivit?
Hur ska ni plugga?
Hur ser er bakgrund ut?
Annan input/feedback?
Citera
2013-01-23, 12:28
  #2
Medlem
morkfromorks avatar
Jag vet en som hade högsta möjliga betyg i alla skolor, en mycket krävande militär utbildning och talade flera språk flytande, han kom inte med.

Antar konkuransen är mördande.
Citera
2013-01-28, 00:43
  #3
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish

Är det någon annan som ska skriva?
Någon som har skrivit?
Hur ska ni plugga?
Hur ser er bakgrund ut?
Annan input/feedback?

Jag har tankt att skriva.
Jag skrev det for typ 10 ar sedan eller nagot sadant och klarade att komma vidare till assessment center (men dar tog det stopp). Blev forvanad att jag blev kallad nu, jag trodde jag var for gammal.

Jag har usla betyg + inga meriter fran studentkaren eller liknande. Men jag har varit utomlands en hel del.
Citera
2013-01-28, 00:51
  #4
Medlem
Sickmyducks avatar
Jag blev lite förvirrad kring urvalsprocessen. Måste man alltså först söka och bli antagen till provet, och sedan så välj ett fåtal med högst betyg på provet ut till att delta i programmet? Jag förstår att ett bra resultat på Diplomatsprogrammets antagningsprov är obligatoriskt, får vem som helst göra det provet, eller måste man som sagt bli utvald till att ens få göra provet?
Citera
2013-01-28, 01:00
  #5
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Bjuds man in till att skriva provet, eller finns alternativet att man också får anmäla sig? Nu intresserar inte en politisk karriär men blev ändå nyfiken på ditt sätt att formulera dig.
Citera
2013-01-28, 01:18
  #6
Medlem
mounzs avatar
Man ansoker till diplomatprogrammet precis som till vilket jobb som helst. Efter att man ansokt valjer UD ut de ansokningar som verkar intressantast och kallar dessa kandidater till provet (precis som andra tjanster ofta inte kallar alla sokande till intervju, utan istallet valjer att endast traffa dem som har de mest lampade profilerna).

Nar jag sokte forra gangen tror jag de sa att det var ungefar 2000 som sokte. Sedan fick 600 skriva provet. Av dessa gick ett trettiotal vidare till assessment center och intervjuer.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Nu intresserar inte en politisk karriär men blev ändå nyfiken på ditt sätt att formulera dig.

Man blir inte politiker. Man blir byrakrat (sedan finns det forstas ett antal diplomater som ocksa ar politiskt engagerade).
__________________
Senast redigerad av mounz 2013-01-28 kl. 01:26.
Citera
2013-01-28, 01:31
  #7
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Man ansoker till diplomatprogrammet precis som till vilket jobb som helst. Efter att man ansokt valjer UD ut de ansokningar som verkar intressantast och kallar dessa kandidater till provet (precis som andra tjanster ofta inte kallar alla sokande till intervju, utan istallet valjer att endast traffa dem som har de mest lampade profilerna).

Okej, trodde att alla som sökte provet, också fick skriva den. Men nu vet jag hur det ligger till.

Citat:
Man blir inte politiker. Man blir byrakrat (sedan finns det forstas ett antal diplomater som ocksa ar politiskt engagerade).

Att man inte blir politiker vet jag. Har flertalet vänner som både jobbat och praktiserat på UD. Men den röda tråden bland alla byråkrater där borde vara ett visst politiskt engagemang. Det är ju i princip ett grundkrav för att man ens skall få skriva provet.
Citera
2013-01-28, 01:54
  #8
Medlem
mounzs avatar
Nja, jag kan inte saga att jag har nagot i baggaget som jag skulle kalla politiskt engagemang.

Jag tror att mina ar av arbete i den privata sektorn har varit det som vagt tyngst da de kallat mig. Men jag kanske ar undantaget som bekraftar regeln.
Citera
2013-01-31, 04:11
  #9
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Jag har tankt att skriva.
Jag skrev det for typ 10 ar sedan eller nagot sadant och klarade att komma vidare till assessment center (men dar tog det stopp). Blev forvanad att jag blev kallad nu, jag trodde jag var for gammal.

Jag har usla betyg + inga meriter fran studentkaren eller liknande. Men jag har varit utomlands en hel del.

Det äldsta som kom in 2010 var som sagt 37 år, så det skall nog vara relativt lugnt för din del. Egentligen känns det lite mer som en internutbildning snarare än ett traineeprogram.

17 av 20 personer som kom in 2010 hade tidigare arbetat på UD...

Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Att man inte blir politiker vet jag. Har flertalet vänner som både jobbat och praktiserat på UD. Men den röda tråden bland alla byråkrater där borde vara ett visst politiskt engagemang. Det är ju i princip ett grundkrav för att man ens skall få skriva provet.

Jag skulle nästan säga tvärtom, alltså att politiskt engagemang snarare är en nackdel. Som anställd på Utrikesdepartementet förväntas du kunna arbeta under sittande regering, och om vi t.ex. får en rödgrön regering 2014 kan man inte byta ut hela UD.

Det bästa är nog att vara relativt politisk neutral. Av de jag känner på UD är det enbart en som är politiskt aktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Nar jag sokte forra gangen tror jag de sa att det var ungefar 2000 som sokte. Sedan fick 600 skriva provet. Av dessa gick ett trettiotal vidare till assessment center och intervjuer.

Låter som väldigt många, kan kännas lite överflödigt att kalla 600 personer att skriva. Vi får se hur många vi blir nästa lördag helt enkelt. Lycka till förresten!
Citera
2013-02-02, 09:45
  #10
Medlem
Roedhakens avatar
Välskriven trådstart, det uppskattas med folk som lägger ner lite tid istället för att bara slänga upp en tråd som gjorts tidigare angående diplomatprogrammet.

Du nämnde att du sett de antagnas CVn, skulle du kunna posta dem (om de är officiella uppgifter såklart)? Annars kanske du kan censurera några och posta här?

Jag själv ska inte skriva, men skulle vara kul att söka i framtiden. Lycka till ni som skall skriva.
Citera
2013-02-15, 07:40
  #11
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedhaken
Välskriven trådstart, det uppskattas med folk som lägger ner lite tid istället för att bara slänga upp en tråd som gjorts tidigare angående diplomatprogrammet.

Du nämnde att du sett de antagnas CVn, skulle du kunna posta dem (om de är officiella uppgifter såklart)? Annars kanske du kan censurera några och posta här?

Jag själv ska inte skriva, men skulle vara kul att söka i framtiden. Lycka till ni som skall skriva.

Är faktiskt inte säker på om de är offentliga uppgifter eller ej, men jag kan anonymisera dem lite för säkerhets skull. Jag får posta dem i tre delar eftersom det är för mycket text annars.

1-7:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.
Citera
2013-02-15, 07:41
  #12
Medlem
Abolishs avatar
8-14:

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in